Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
Studentledda studie- främjande aktiviteter utöver schemalagd tid. Främst ”Studiestugor”, Gästföreläsningar Mål Verklighets förankring Ökad studie motivation Ökad förståelse av vikt av kurser i basblocket bättre studie resultat Mål ”Tutopia är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening som har till ändamål att effektivisera lärandeprocessen och förbättra studieresultat genom att främja studenters studiemotivation samt studieteknik vid Linköpings Universitet”
2
Syfte Besvara de frågor som Tutopia vill ha besvarade Undersöka:
Problem – Finns de problemen som Tutopia uppfattar? Uppfattningar – Hur uppfattar studenter i ÅK 3-5 deras första år i retrospektiv? Lösningar – Hur skall man lösa dessa problem, Hur skall Tutopia utforma sin verksamhet?
3
Frågeställningar Finns det problem? Vilka är intresserade av Tutopia?
Relevans Information Vilka är intresserade av Tutopia? Egenskaper Uppfattningar Vad skapar studiemotivation? Hur skall Tutopias verksamhet utformas?
4
Metod Enkäten Population och urval Insamlande av data
5
Resultat och analys Problemanalys
Profil Tutopia intresserade studenten Verksamhet och motivation
6
Första tiden på LiU - Övergången
7
Första tiden på LiU - Informationen
8
Profil Analys Standardvägd fördelning tyder på att SPREK studenter mer intresserade Tar ej hänsyn till att REK endast har 4 ÅK Utan hänsyn till fördelning på ÅK ungefär lika fördelning av intresse på de båda programmen
9
Kön, Ålder, Tidigare Studier och Intresse
Kvinnor marginellt mer intresserade Skillnad så pass liten att den inte ger någon statistisk signifikans Ålder Normalfördelat kan skapa ett intervall. Ålder minus antal år vid LiU ålder vid programstart Intervall år Inget samband med intresse och tidigare sudier Tabell 1 Poäng Fördelning 80,00% 5--10 4,44% 11--15 0,00% 16--20 2,22% 21--25 26--30 31--35 36--40 40- 6,67%
10
Relevans Vägda medeltal Ja 4 Vet ej 3,86 Nej 4,2
Vet ej såg minst relevans Nej såg mest
11
Gymnasiet till Universitetet
Vägda medeltal Ja 2,32 Ganska lätt < X(Ja) < Ganska svårt Vet ej 2,35 Ganska lätt < X (Vet ej) < Ganska svårt Nej 1,8 Lätt < X(Nej) < Ganska Lätt De som hade varit intresserade tyckte att det var svårare än de som inte hade varit intresserade
12
Information? Vägda medeltal Ja 2,18 Vet ej 2,28 Nej 2,55
SPREK 2,55 REK 2,3 De som hade varit intresserade är minst nöjda med informationen De som läser REK mindre nöjda med informationen
13
När ”kom de in” i studierna
Ja termin 3 Vet ej slutet på termin 2 Nej Termin 2 De som hade varit intresserade var de som tog längst tid på sig att ”komma in” i studierna. De som inte hade varit intresserade ”kom in” i studierna snabbast
14
Verksamhet och motivationsanalys
Samband mellan fråga 8: ”Om det hade erbjudits, hade du i ÅK 1 och ÅK 2 varit intresserad av studentledda studiestugor utöver schemalagt tid?” Och fråga 9: ”Följande del handlar om vad du anser skapar studiemotivation.” Utifrån svar på fråga 8: ”Ja”, ”Nej”, ”Vet ej” och samtliga svar
15
Studiemotivation (grupp ”Ja”)
31 av 50, svarade ”Ja” på fråga 8 25 av dessa 31 anser att studiestugor ger studiemotivation Endast gruppstudier har ett högre snitt
16
Studiemotivation (grupp ”Vet ej”)
14 av 50, svarade ”Vet ej” på fråga 8 Studiestugor får lägst snitt Det är ett lägre snitt än hos de som svarade ”Nej”
17
Studiemotivation (grupp ”Nej”)
5 av 50, svarade ”Nej” på fråga 8 2 av dessa 5 värderar Studiestugor med en 4, som tillhör ”övre” delen på skalan
18
Studiemotivation (grupp ”Alla”)
Hela urvalet värderar: Workshops och Gruppstudier högst med 4,56 respektive 4,58 Studiestugor 4,02
19
Sammanfattning - Problemanalys
Det upplevs problem med: Information Att se relevans i tidiga kurser Att ”komma in” i studierna
20
Sammanfattning - Profilanalys
Profilanalysen visar att den Tutopia intresserade studenten är: 18-23,64 18 år - 23 år och 7 månader De läser på SPREK eller REK De är man eller kvinna De kan ha läst på universitet tidigare men inte nödvändigtvis
21
Sammanfattning - Profilanalys (fort.)
De tycker att kurserna i ettan och tvåan var ganska relevanta De uppfattar övergången från gymnasie- till universitetsstudier som mellan ganska lätt till ganska svår De tycker att informationen var ganska dålig i ettan och tvåan De tar längst tid på sig att ”komma in” i studierna
22
Sammanfattning - Verksamhets och motivationsanalys
Verksamhets- och motivationsanalysen visar att: Studiestugor får i helheten 4,02 i snitt vilket förhåller sig till den ”övre” delen av skalan De som svarat ”Ja” värderar Studiestugor 4,61 och Gruppstudier 4,65 I linje med Tutopias befintliga verksamhets plan De som svarat ”Nej” värderar Workshops och Nöjen högst Denna grupp består endast av 10 % av de tillfrågade
23
Lärdomar Lärt oss vikten av tidsplanering
Svårigheter i att sammanföra olika personers verk Även med en välformulerad målgrupp kan det vara svårt att nå dem
24
The End Tack för att ni lyssnat!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.