Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lansering av konsumentbarometern

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lansering av konsumentbarometern"— Presentationens avskrift:

1 Lansering av konsumentbarometern
Välkommen på energilunch Lansering av konsumentbarometern 7 mars 2013 Elmätaren

2 Malin Thorsén Projektledare, Svensk Energi
Elmätaren

3 Varför lanserar vi ? Insikt och kunskap om trender och attityder
Ta tempen på synen på elbranschen Lyfta värdet och vikten av tillgången till el Kunskap om hur kunderna ser på sin elanvändning

4 Lanseringskalender Enkät till 1000 svarande Fyra gånger om året Jan
Feb Mars Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Enkät till 1000 svarande Fyra gånger om året

5 Fasta frågor säsong Ad Hoc Innehåll i Elmätaren
Elmätarens frågor kan delas in i tre kategorier: 1: ett antal frågor som kommer återkomma varje gång och där vi kommer att få fram tidsserier som bygger på med tiden. 2: ett antal frågor som är säsongsrelaterade – det vill säga knyter an till elanvändning som är relaterat till vilken årstid vi har 3: ett antal frågor som är kopplade till en aktuell fråga Elmätaren

6 Om undersökningen Undersökningen genomfördes av United Minds under februari 2013. Svarsinsamlingen genomfördes med hjälp av digitala enkäter. Datainsamlingen är gjord med riksrepresentativa kvoter med avseende på kön, ålder och region. Totalt deltog 1014 personer i åldrarna 18 år och äldre. Elmätaren

7 Resultat Elmätaren nr Elmätaren

8 Tro på minskad personlig elanvändning – men ökad för samhället i stort
Balans-mått* -3% -3% 36% Hushållet: Kan hålla koll på min elanvändning – men inte koll på vad grannen gör Liten övervikt på minskad elanvändning. Stor skillnad mot synen på samhällets elbehov framgent. Är en ambitionsfråga: gör olika investeringar i sitt hem. Kan kanske planera att byta uppvärmning, fönster eller gamla vitvaror mot nya. Är därmed ett mått på ambition i lika hög utsträckning som hur det faktiskt kommer att bli. Minska elräkning. Växla till energisnålare teknik och lösningar. Samtidigt insikt om att elanvändningen i stort inte kommer minska utan snarare öka. Samhället: Sund insikt. Tillväxt på sikt och då går också elanvändningen upp. Viktig fråga! Framtiden går på el. Både samhället och företagen behöver el för att utvecklas. Q: Hur tror du att elanvändningen… N = 1014, *Balansmått avser differensen [Ökat – Minskat]

9 Äldre tror i lägre utsträckning på ökad elanvändning i framtiden
18-25 26-40 41-61 62+ …i ditt hushåll kommer att utvecklas det kommande kvartalet jämfört med samma period föregående år? -8% 3% -6% -1% …i ditt hushåll kommer att se ut om fem år jämfört med idag? 15% 20% -23% …i samhället som helhet kommer att se ut om fem år jämfört med idag? 41% 45% 27% 36% De under 40 år tror att de kommer öka sin elanvändning, medan de som är äldre tror att de kommer minska sin. Skillnaderna är intressanta! På lite längre sikt fler av de under 40 som tror att elanvändningen kommer att öka. Har med livssituationen att göra. Familj och större hem. Insikt om att när livssituationen förändras så gör också elanvändningen det. Se siffrorna egna hushållet. Olika typer av investeringslägen. Äldre förbererder sig för att barnen flyttar ut, minska storleken på sitt boende – elanvändningen minskar. När 62+ har många redan ”växlat ner”. Skillnaderna inte jättestora Alla åldersgrupper överens om utvecklingen i samhället i stort. Stor skillnad mellan mittengrupperna. Vet inte varför. Den unga generationen kanske i högre utsträckning ser och förstår hur mycket som håller på att växlas över till el. Mer mottagliga för den förändringen. Samtliga åldersgrupper tror att elanvändningen kommer att öka i samhället, speciellt de som är under40 år. Q: Hur tror du att elanvändningen… N = 1014, *Balansmått avser differensen [Ökat – Minskat]

10 Boende i villa/radhus förutspår minskad elanvändning på sikt
I ett femårsperspektiv så förutspår boende i villa/radhus i högre utsträckning än övriga att deras elanvändning kommer att minska. 34 % bedömer att hushållets elanvändning kommer att minska, jämfört med 18 % av boende i hyres- eller bostadsrätt. Egna hem: Känner i större utsträckning att man har möjlighet att påverka sin elräkning. Kan tänka sig att byta ut saker i hemmet. Mycket prat om effektivare energilösningar och isoleringstekniker som man kan tillämpa på sitt hem. Elräkningen större kostnadspost, vilket innebär en annan typ av drivkraft för egen förändring. Lgh: Kan inte påverka på samma sätt, vilket också påverkar på det sättet man använder elen. Hyresrätt/bostadsrätt +8% Villa/radhus -16% Q: Hur tror du att elanvändningen i ditt hushåll kommer att se ut om fem år jämfört med idag? N = 1014, *Balansmått avser differensen [Ökat – Minskat]

11 Blandning av energislag framtiden enligt svenskarna

12 Flest tror på solkraften som energikälla
Behåll eller öka Solkraft 88% Vattenkraft 85% Kraftvärme 79% Andel som angett ”Satsa mer” eller ”Satsa ungefär som idag” Minska eller avstå helt Kolkraft 78% Kärnkraft 45% Vindkraft 14% Åtta av tio vill öka användningen av solkraft närmaste 5-10 åren En majoritet anser satsa mer på vindkraft, vågkraft och kraftvärme. Vattenkraft: bör öka eller hållas på dagens nivå. Åsikter går isär om kärnkraft: varannan anser satsa mer eller ung som idag, nästan lika många vill se minskad satsning eller att vi helt avstår. Åtta av tio anser avstå från kolkraft helt och hållet. Det blir också spännande att se vad som händer i attityden den dagen då solenergin blir mer storskalig. Här har det skett ett skifte i förhållandet till vindkraften – vartefter det har blivit fler vindsnurror har också fler människor blivit skeptiska. Man vill inte ha det i sin närhet (NIMBY) Vi kan också fundera över vad som är skälet till den höga efterfrågan på solkraft? Är det okunskap om hur det ser ut med klimatutsläppen från den svenska elproduktionen eller annat? Vilket tycker elkunden är viktigast – är det att elen kommer från förnybara källor eller att det är klimatneutralt? Det här visar en önskad bild av hur man skulle vilja att kraftproduktionen ser ut i framtiden. Idag är bilden dock en helt annan (…nästa bild) Andel som angett ”Satsa mindre” eller ”Avstå helt” Hur mycket bör vi i Sverige satsa på nedanstående energikällor under de närmaste 5-10 åren? Elmätaren

13 Andel effekt och energi i Sverige data för år 2011
Den solel som enligt undersökningen efterfrågas syns inte ens på marginalen idag. Det är också stor skillnad mellan installerad effekt i vindkraften och den energi som den faktiskt producerar. Det här gör att det blir allt viktigare för elkunden att genom sitt avtal visa vad man faktiskt vill – att välja det energislag som man vill stödja. Om man vill ha stora förändringar i kraftproduktionen behöver man också inse att det bevhöer finnas en acceptans för utbyggnaden. Det här är ju kunskap som inte den breda allmänheten har, och vi ser också att okunskapen är stor. Källa: Svensk Energi Effekt och Energi

14 En minoritet tror att svensk elproduktion är klimatneutral
Balans-mått* -15% -18% -13% -8% Synen på de olika kraftslagen hänger ihop med den kunskap man har om dem. Många tror att svensk elproduktion är mycket gråare än den i själva verket är. 97 % av svensk elproduktion är idag klimatneutral, men det är bara en minoritet av befolkningen som vet att det är så. Vi har de facto en elproduktion som ärd 97 % kolodioxidfri i Sverige. Men det är inte den generella upplevelsen, eller den bild som sprids i media på många sätt. Q: I vilken utsträckning instämmer du i följande påstående? Svensk elproduktion är i det närmaste helt klimatneutral N = 1014, *Balansmått avser differensen [(Stämmer mycket bra + Stämmer ganska bra) – (Stämmer inte särskilt bra + Stämmer inte alls)]

15 846 hushåll producerar sin egen el i dag
Totalt 13 % överväger egen elproduktion inom 5 år – störst andel i villa/radhus Överväger absolut eller troligtvis 846 hushåll producerar sin egen el i dag Valt att titta extra på intresset för att producera sin egen el denna Elmätare När vi frågade våra medl.företag i höstas var det 846 kunder som hade anmält att de hade egen kraftproduktion, som då också är anslutet till elnätet. Det finns säkert fler som har utrustning hemma, men som inte är kopplat till elnätet – och då har vi inte någon koll på dem. Intresset är ändå relativt stort för småskalig elproduktion för husbehov. Totalt överväger 13 % att köpa utrustning för att göra detta inom fem år. Störst är andelen inom villa och radhus, där 16% överväger att investera. Q: Överväger ditt hushåll att investera i utrustning för att producera egen el (t.ex. solceller) de närmsta fem åren? N = 1014

16 Stor tilltro på elen som miljövänligt drivmedel
3 av 4 bedömer att elen kommer bli viktig för att ersätta andra drivmedel de närmaste 10 åren 8 av 10 på landsbygden Mycket eller ganska viktig Tilltron till elens förmåga att ersätta andra miljöovänliga drivmedel fortsätter att vara stort. Den här siffran kan jämföras med med de 58 % som svarade ja på påståendet att : Elen är det som bäst kan ersätta miljöovänliga drivmedel för t.ex. bilar Som ställdes i samband med nyckeltalsmätning i december 2012. Störst är tilltron ute på landsbygden, vilket är intressant när man ser på nästa resultat: Q: Hur viktig eller oviktig bedömer du att elen blir de kommande tio åren när det gäller att ersätta miljöovänliga drivmedel, t.ex. för bilar? N = 1014

17 Bilköpare på landsorten minst benägna att satsa på eldriven bil
2 av 10 bilköpare överväger köpa elbil På landsorten är motsvarande siffra endast 1 av 10 Politisk åskådning påverkar valet Var fjärde rödgrön väljare funderar på elbil 14% av allianssympatisörerna Andel som överväger köpa elbil För det är nämligen bara 1 av 10 på landsbygden som själv säger sig vara intresserad att satsa på en eldriven bil. Här ser vi också skillnad i ideologierna. Q: Kommer du att överväga att köpa en bil som helt eller delvis drivs av el? N = 477, [Angett att man ”Helt säkert” eller ”Troligtvis” kommer köpa bil de närmaste tre åren]

18 Lanseringskalender Enkät till 1000 svarande Fyra gånger om året Jan
Feb Mars Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Enkät till 1000 svarande Fyra gånger om året


Ladda ner ppt "Lansering av konsumentbarometern"

Liknande presentationer


Google-annonser