Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fotokurs, Kalle Prorok 2010 (Illustrationer kommer i nästa version)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fotokurs, Kalle Prorok 2010 (Illustrationer kommer i nästa version)"— Presentationens avskrift:

1 Fotokurs, Kalle Prorok 2010 (Illustrationer kommer i nästa version)
Skarpa bilder Fotokurs, Kalle Prorok 2010 (Illustrationer kommer i nästa version)

2 Några möjligheter till bättre skärpa
Kameran/motivet tillräckligt stilla Fokus på rätt ställe Tillräckligt bra objektiv Bra teknik Lämplig efterskärpning Hantera Motljus Tillräckligt skärpedjup Brusreducering Kalle Prorok

3 Kameran/motivet tillräckligt stilla
Tumregel tid: 1/brännvidden undviker skakoskärpa Mer vid crop-kameror; 1/(brv*1.5) Gäller om man är rimligt stadig inkl underlaget; ej från bil, båt, myr etc Om motivet rör sig behövs kortare tider för att undvika rörelseoskärpa Kanske 1/800s vid fotboll Panorering (följa med med kameran) Följande/kontinuerlig fokus Kalle Prorok

4 Fokus på rätt ställe Välj fokus på t ex ögat, inte näsan
Lås & komponera om fungerar ibland dåligt vid stora bländare Avståndet ändras när man rör kameran Lär dig kamerans möjligheter att byta fokuspunkt Lär dig styra/justera följande fokus Kolla att ljuset räcker för AF-sensorn Byt ev Mattskiva för manuell fokus Kalle Prorok

5 Tillräckligt bra Objektiv
Superzoomar (mer än 4x) ofta oskarpa i ändlägena Zooma inte hela vägen Blända ner Oftast är fast optik skarpare än zoomar men äldre fasta ibland sämre Modulation Transfer Function(MTF) Mittskärpa och kantskärpa Inte hela sanningen Kalle Prorok

6 Bra Teknik Håll kameran på ett bra sätt Krama avtryckaren mjukt Stativ
Kamera o armar nära kroppen Ta om möjligt stöd från stolpar etc Tänk på andningen Krama avtryckaren mjukt Stativ Stadigt, bra underlag, bra kula, bra fäste, klara vikten Spegeluppfällning vid exponeringstider under 2s Fördröjd slutare; fjärr/timer Kalle Prorok

7 Lämplig efterskärpning
Sensorns AA-filter blurrar bilden UV-filter försämrar ibland skärpan Distorderar lite, lurar AF, dålig yta Kompensera med t ex oskarp mask (USM) Se separat genomgång Beroende på motiv/användningsstorlek Kalle Prorok

8 Hantera Motljus Motljusskydd Exponeringskompensation
Bra ytskikt på objektivet T ex Nano-coating eller Anti-Hazefilter Motljus kan lura AF-sensorn så skärpan hamnar fel Kalle Prorok

9 Tillräckligt skärpedjup
Ibland upplevs bilden som oskarp men det kan vara skärpedjupet som är för kort Större sensor ger kortare skärpedjup med samma bländartal Ibland är kompaktkameror bättre för makrobilder där skärpedjupet är en begränsning Kalle Prorok

10 Brusreducering Balans mellan detaljer och brus
Färgbrus resp Luminansbrus ISO, Sensorstorlek, Antal pixlar I valda områden Kalle Prorok

11 Diffraktion Stadigt stativ, lågt iso, stillastående motiv men ändå suddigt? Bländare ger diffraktion Redan bländare 5.6 på små sensorer Ljussstrålarna sprids när de går igenom ett väldigt litet (bländar)hål och hamnar i fel pixel=suddig bild Kalle Prorok

12 Tumfokus Man flyttar autofokus från avtryckaren till en egen knapp
Kan då bestämma själv när kameran ska fokusera om Kan köra följande fokus och ändå komponera om (då man släpper AF-On knappen) Viss tillvänjning behövs Man håller för det mesta in knappen hela tiden – blir sliten Kalle Prorok

13 Var ditt eget stativ Släng upp kameran så stativet vilar på axeln
Slingra ihop armarna så det blir stadigt Sitt på marken med knäna som stöd för armbågarna Sätt kameraremmen runt foten, runt nacken etc och håll spänd Kalle Prorok

14 Önskvärd oskärpa Ibland bidrar t ex rörelseoskärpa till upplevelsen av just rörelse Allt behöver inte vara i fokus Ögat styrs mot skarpa bilddelar Oskarpa bilder ger en kanske önskad mystisk stämning Skärpa på ”fel” del i motivet kan ge spänning/intressantare bild Kalle Prorok

15 Bokeh Hur vackert det som är i oskärpa avbildas Objektivberoende
Ofta är porträttobjektiv som t ex 85mm bra i denna aspekten Många och rundade bländarlameller kan ge vackrare (rundare, inte så vass) bouquet men ofta fotar men helt öppet; optikdesign Kalle Prorok

16 Felfokuserande kamerahus
Ibland stämmer inte skärpeavståndet i sökaren med det som blir på sensorn när spegeln är uppfälld Oturliga toleransmarginaler Objektiv resp kamerahus-matchning Koll & Justering Mikroadjustment Olika avstånd/zoomlägen Kvalitetsproblem Kalle Prorok

17 Aberrationer Ljuset bryts lite olika när det går igenom objektivet
Objektivfel Kromatisk Röd/Cyan – lateral Lila - axial Sfärisk Kalle Prorok

18 Interpolering Programvara som räknar fram bilden ur råpixlar med olika färgpositioner kan göra det mer eller mindre bra T ex är Photoshop CS5 och Lightroom 3 bättre än sina föregångare Capture/1 känt för bra skärpa Av/De-mosaikifiering Kalle Prorok

19 Live-view Finns i de flesta nya systemkameramodeller
Kan vara trixig att aktivera Ofta långsam autofokus Delförstoring Praktiskt vid makro eller konserter Man slipper ligga på marken och se genom sökaren Eller vid t ex konserter för att nå över publiken Undviker ev kamerahus-felfokusering Kalle Prorok

20 Tilt-shift objektiv Man kan justera skärpeplanet så att det lutar åt olika håll istället för det normala (vinkelrätt mot kameran) T ex längs marken eller en husvägg Ofta manuellt fokuserade Blir strul med ljusmätningen Kan vara trixigt att klura ut Ger läckra bilder Dyrt eller jättebilligt; Lensbaby Kalle Prorok

21 Kurvatur Mellanringar
Ger ofta skärpeyta i form av en sfär snarare än i ett plan Kanterna skarpa fast på ett annat avstånd Kalle Prorok

22 Bildstabilisering I objektiv I kamerahus
Vibration reduction VR (Nikon) Image Stabilization IS (Canon) Modernare ofta bättre Hybrid IS Kan anpassas efter brännvidd I kamerahus Sensorn på släde Funkar med alla objektiv Pentax, Sony Kalle Prorok

23 Sekvenstagning Ta gärna fler bilder i sekvens
Även för stillastående motiv Ökar chanserna att någon är skarpare 1a är oftast lite sämre Många proffs tar alltid en kort sekvens (istället för enstaka bilder) för säkerhets skull Kalle Prorok

24 Stabilisera telet Fäst stativet i objektivet och inte i kameran
Lägg handen ovanpå och tyng ner objektivet i stativet Sitt ner på huk och vila armbågarna på knäna när du håller i ett långt tele Använd bättre plattor (Arca etc) Byt ev ut objektivets stativfot Kalle Prorok


Ladda ner ppt "Fotokurs, Kalle Prorok 2010 (Illustrationer kommer i nästa version)"

Liknande presentationer


Google-annonser