Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Hälsningar från arbetslivet
Utexaminerades feedback på sin utbildning efter ett år i arbetslivet Anita Sundman, koordinator
2
Åbo Akademi | Strandgatan 2 | 65100 Vasa
3
Aktuellt pga Förslaget till ny finansieringsmodell fr 1.1 2019
1% av totalen enligt doktorers sysselsättning, 1% av totalen enligt magistrars och slutkandidaters sysselsättning och det ur en kvalitetsaspekt Statistikcentralens data om yrket, uppgifter kring avlöning samt universitetens egna karriäruppföljningar Såväl svaren som svarsprocenten Därtill: långvarig recession som inverkar på sysselsättning både i kvantitativa o kvalitativa mått mätt Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
4
Kvalitetsaspekter på sysselsättning
Tillfredsställelse med utbildningen Möjlighet att utnyttja den kompetens som förvärvats i studierna Arbetets kravnivå Utbildningens betydelse för utveckling av kompetens Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
5
Arbetsforums undersökningar
Uppföljning av doktorer Uppföljning av magistrar och kandidater med slutexamen varje år Karriäruppföljningar efter 5 år, vartannat år Svarsprocenten rört sig kring 40, i karriäruppföljningen % Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
6
Arbetsforum frågar Sysselsättningssituation Var man jobbar, för vem
Bransch och huvudsaklig arbetsuppgifter Uppgifternas kravnivå i relation till utbildningsnivån Lön Hur nöjd man är med sin examen med tanke på sysselsättning Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
7
Vi frågar också Har man användning för det man lärt sig?
Vad man saknat i utbildningen som man borde kunnat i sitt arbete Färdigheter som utbildningen utvecklat och behovet av dem i arbetslivet Feedback i form av fria hälsningar Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
8
Sysselsättningssituation per september 2015
De senaste åren: 2013: 6,6%, 2012: 2,2%, 2011 o 2010: 1%. Faktorer som försvårat är arbetsmarknadssituationen i regionen och inom branschen. Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
9
När fick du ditt första jobb som motsvarar examen?
Efter examen: 26,5%, tog ca 3,5 månader Före examen: 43,3%, i medeltal 15,9 månader Innan man inledde studierna: 13% Har inte jobbat med uppgifter som motsvarar examen: 17,6% Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
10
Faktorer inom utbildningen som underlättat jobbsökande och sysselsättning?
Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
11
Arbetserfarenhet under studietiden?
I medeltal i 12,3 månader, medianen 6,5 månader månader 15% ingen arbetserfarenhet alls från sitt område 6% 1-2 månader Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
12
”Funktionsduglighet”
”Funkar utbildningen ungefär så som vi tänkte?” De flesta utbildningar vid ÅA är inte inriktade på ett yrke, och ger bredd i möjligheter, ”Multipotentials”, ” lämplig högre högskoleexamen ”Jobbar du med det du är utbildad för?” Motsvarar nivån på arbetsuppgifterna utbildningsnivån? Har du användning av det du lärt dig i dina studier i ditt arbete? Är du nöjd med din examen med tanke på jobb och arbetsmöjligheter? + Några påståenden om utbildningen att ta ställning till Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
13
Uppgifternas kravnivå
Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
14
Användning av sina studier?
59% använder kontinuerligt, högre än bland 2013 o bryter fyraårig trend, Totalt 88% av respondenterna ger ett svar med positiv vikt, knappa 12% har inte så stor användning (9,6%) Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
15
Nöjd med examen? Eftersom vi gör vårt jobb bra får vi inte en full sexa – vi utbildar ju faktiskt analyserande, kritiskt granskande specialister Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
16
Färdigheter Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
17
Mest utvecklingsmån har vi när det gäller att utveckla våra studerandes
Praktiska förmåga Förhandlingsförmåga Kommunikation på finska Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
18
Saknas något i utbildningen?
160 kommenterer Ordet praktik i 66 kommentarer Ordet arbetsliv i 27 kommentarer + samarbete med arbetslivet, med organisationer, med näringslivet Information om arbetsmarknaden Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
19
Vad då? 160 kommentarer (av 249 möjliga)
Ordet praktik i 66 kommentarer Ordet arbetsliv i 27 Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
20
Vad? Diplomingenjörerna: om arbetslivets problem och arbetsmetoder, projekthantering och –ledning men också vissa dataprogram. Ekonomerna: mer praktik och samarbete med arbetslivet Farmaceuterna: om kundservice, psykologi, hur FPA-regler, egenvård, ekonomi. Farmaceuter: ex hur man möter människor i sorg och kris Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
21
Naturvetarna: praktik, praktiska tillämpningar, övningar, kontakter till arbetslivet och kunskap om specialundervisning Humanisterna, speciellt de som avlagt lärarbehörighet, har saknat mera kunskaper i specialpedagogik. Mer praktik och samarbete med arbetslivet, och mer kunskaper om arbetsmarknaden och vilka möjligheter utbildningen ger. Psykologer och logopeder: om mångprofessionellt arbete, ledarskap och färdigheter om arbetslivet. Hälsovetarna: ekonomi, budgetering, redovisning samt arbetsplatspsykologi. Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
22
Barnträdgårdslärarna: praktiska tillämpningar, praktik, administration, föräldrakontakter och hur man hanterar svåra situationer. Lärarna: föräldrakontakter, konflikter, lärarens kringarbete, hur man i praktiken kan tex differentiera undervisningen, motivera elever, praktiska tips, övningar i klassrumssituationer, dokumentation, administration Allmän- och vuxenpedagogerna: konkreta kopplingar till arbetslivet, mer praktik. Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
23
Samhällsvetarna: praktik, samarbete med arbetslivet inom utbildningen samt information om arbetslivet och hur man hittar fram på arbetsmarknaden. Juridik och ekonomi Rättsnotarierna: mera praktik in i sin utbildning, träna praktiska färdigheter i muntligt framförande och hur man tillämpar teorin i praktiken. Teologerna: juridik och förvaltning, praktik, kommunikationsfärdigheter, pedagogiska kunskaper och psykologi. Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
24
I korthet: De utexaminerade hade önskat sig
Mera praktik, praktiska övningar, tillämpning av teori, Kunskaper i ekonomihantering, budgetering, bokslutsanalyser, juridik, lagstiftning för sitt område Kunskaper om arbetsmarknaden och om utbildningens arbetslivsrelevans, jobbsökarverktyg, arbetslivskontakter Mera finska Sysselsättningsläget kan vi inte göra mycket åt men nog åt brister i arbetserfarenhet och kontakter Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
25
Egna kommentarer (Vad man saknat i utbildningen)
Ja och nej. Universitets studier ska väl vara ganska teoretiska. Vill man ha praktiska färdigheter kan man välja yrkeshögskola Ingenting i utbildningen förberedde mig för det här – att söka hundratals jobb och enbart få nej, eller inget svar alls. Det är stor skillnad på arbetserfarenhet och relevant arbetserfarenhet. Har sommarjobbat 14 somrar men den erfarenheten hjälper mig inte då den inte har nånting med min utbildning att göra Ingen som helst inblick/koppling i/till arbetslivet. Utbildningen koncentrerades endast på forskning och för studeranden som fortsätter inom universitetsvärlden. Lösning av problem som har med verkliga arbetslivet att göra. Saknar samarbetet med industriföretag som kan visa konkreta exempel på vad man som diplomingenjör i arbetslivet kan göra. Samtidigt skulle mera samarbete med industriföretag motivera mera studierna. Ämneslärarutbildningen fokuserar sist och slutligen ganska lite på den praktiska vardagen som arbetet går ut på. Ämnesstudierna (språk) har nästan ingenting att göra med det man undervisar i skolorna. Tätare samarbete med lokala museer, konstnärsföreningar och gallerier och fler studiebesök till arbetsplatser. Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
26
Hur får man jobb inom sitt område? (socialvetare)
Vi träffar mycket psykiskt sjuka människor och människor i sorg. Hade varit bra med en del psykologi (farmaceut) Praktik. Det finns arbete, men utan erfarenhet är det svårt att konkurrera på arbetsmarknaden mot mer erfarna sökande. (pedagogik) Allt arbete utanför klassrummet, vad olika bestämmelser betyder för skolan osv. Hur får man jobb inom sitt område? (socialvetare) Mer koppling till arbetslivet (socialvetare) I slutet av studierna borde studerande ges information om arbetslivet. En utexaminerad som kommer i en arbetsmarknad med få arbetsmöjligheter är en helt ny värld, som ingen har förberetts inför (samhällsvetare) Ekonomi och juridik borde vara självklara inslag i alla samhällsvetenskapliga utbildningar. Mera kommunikations färdigheter, pedagogiska kunskaper och psykologi. Förvaltning o juridik (teologi) Mera kontakter till arbetslivet utanför universitetsvärlden. Mera konkreta praktikperioder behövs för att erhålla mera praktiska färdigheter (natvet) Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
27
Vad kunde vi göra utg från feedbacken?
Tillämpning av teori i praktik; konkreta exempel, case, övningar, gärna från organisationer utanför akademin Aktivera våra nätverk för studerande o uppmärksamgöra studerande på sina nätverk Synliggöra våra alumner: ambassadörer för ÅA Stärka samarbetet med arbetslivet inom alla utbildningsområden; gradun, projekt, gradukonferenser. Identifiera de olika ämnenas centrala intressenter, bjud in dem till samarbete Uppmuntra till praktik. Valfri/obligatorisk kurs à 5 sp med minst 2 mån praktik (inkl praktikrapport), karriärplanering och jobbsökarverktyg På basen av uppföljningarnas feedback Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
28
Varför praktik? Den faktor inom utbildningen som utexaminerade upplever hjälpt dem mest in i arbetslivet Marknadsföring av ÅA o våra studerande till arbetsgivare Verktyg för samverkan, input till utbildningen Praktikfeedback 2016: 222 praktiksedlar, 115 utnyttjade, ansökningar. 20 praktikperioder via Erasmus. 76% av respondenterna har sökt om studiepoäng för praktiken. = 435 sp av 575 möjliga. (effekt på studietakten, 55 sp/år) Studentens utveckling: 63% får bättre inblick i de egna möjligheterna, effekter på självförtroende och studiemotivation Orsaker till varför inte: 1. vet inte om att man kan få, 2. har ej behov (blir klar med studierna under praktiken) Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
29
Praktikens effekter Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
30
Andra verktyg Mentorskapsprogram Karriärkontakt m fl
Jobba som kvällar som del av kurser Arbetsmarknadsinformationer Jobbsökeri och karriärplanering integrerad del av ämnets egna kurser. Arbetsforum till er tjänst! Säkra att de utexaminerade behärskar jobbsökarverktygen o vet sina möjligheter: Ett proffsigt CV är reklam för ÅA Scenario: nyutexaminerad går in på TE-byrån och vet inget om var hen ska börja – vad hen kan, vad hen vill, vad hen kan göra med sin utbildning. Bilden av ÅA blir då att vi inte tar vårt ansvar. Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
31
Därtill kunde vi erbjuda kurser i för utbildnings-/arbetsområdet gällande lagstiftning, grunder i ekonomiplanering o –uppföljning uppmuntra till JOO-studier vid finskspråkiga universitet, fler kurser i finska samt informera om andra ”språkbadsmöjligheter” Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
32
Tack! Anita Sundman koordinator
Åbo Akademi | Strandgatan 2 | Vasa
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.