Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

– Mänskliga rättigheter är fackliga rättigheter

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "– Mänskliga rättigheter är fackliga rättigheter"— Presentationens avskrift:

1 – Mänskliga rättigheter är fackliga rättigheter
[Ort och datum] [Namn på skolinformatör] Allas lika värde – Mänskliga rättigheter är fackliga rättigheter Presentera er själva och berätta varför ni har kommit till klassen Inför lektionen Läs igenom hela undervisningsmaterialet i förväg så att du är bekant med det, du kan då också välja att fokusera mer eller mindre kring vissa punkter, lägga till eventuella egna reflektioner eller hitta aktuella exempel som du kan lägga till. Du har då också lättare att fördela tiden så att du hinner med det viktigaste. Tänk på att det här materialet ska fungera som ett stöd för dig, taken är att du ska kunna tala fritt med hjälp av våra stolpar. Lycka till!

2 LO – vilka är vi? Berätta om LO och varför ni har valt att engagera er fackligt LO:s kamp började för mer än 100 år sedan Arbetsdagarna var ofta upp till 16 timmar om dygnet, lönerna gick knappt att leva på och någon semester var det inte tal om överhuvudtaget Efter år av fackliga ansträngningar har Sverige idag en av de mest moderna och välfungerande arbetsmarknaderna i världen Om du förlorar jobbet finns det trygghetssystem som fångar upp dig tills du hittar ett nytt, vi har höga löner som folk kan leva på samtidigt som några av världens mest framgångsrika företag verkar här, och vi har fem veckors semester så att alla få njuta av att vara lediga på sommaren Även om mycket har gjorts så finns det mycket som fortfarande behöver bli bättre på arbetsmarknader, till exempel är alldeles för många unga arbetslösa. Att bryta den höga arbetslösheten är vår viktigaste prioritet och det är vad som driver oss idag

3 ”1. Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet.” Ur FN:sallmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Artikel 23. Rätten till arbete är alltså inskriven i FN:s allmänna deklaration. (Förklara FN´s deklaration för mänskliga rättigheter, vet någon i klassen vadd det är och varför den kom till? Det här kan fungera som stöd när du förklarar): 10 december 1948 Antog FN:s generalförsamling den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna: Ett utdrag: Eftersom erkännandet av det inneboende värdet hos alla som tillhör människosläktet och av deras lika och obestridliga rättigheter är grundvalen för frihet, rättvisa och fred i världen, Eftersom ringaktning och förakt för de mänskliga rättigheterna har lett till barbariska gärningar som har upprört mänsklighetens samvete, och då skapandet av en värld där människorna åtnjuter yttrandefrihet, trosfrihet och frihet från fruktan och nöd har tillkännagivits som folkens högsta strävan, Eftersom en gemensam uppfattning om innebörden av dessa rättigheter och friheter är av största betydelse för att uppfylla detta åtagande, tillkännager generalförsamlingen denna allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna som en gemensam norm för alla folk och nationer…. Diskutera: Varför räknas rätten till arbete som en av de mänskliga rättigheterna tror ni?

4 Artikel 23 1. Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet. 2. Var och en har utan diskriminering rätt till lika lön för lika arbete. 3. Var och en som arbetar har rätt till en rättvis och tillfredsställande ersättning som ger honom eller henne och hans eller hennes familj en människovärdig tillvaro och som vid behov kan kompletteras med andra medel för socialt skydd. 4. Var och en har rätt att bilda och ansluta sig till fackföreningar för att värna sina intressen. Ur FN:sallmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Artikel 23. Gå igenom artikel 23 på sliden, förklara att rätten till arbete inte är en individuell garanti för alla människor att få ett jobb, utan innebär en skyldighet för FN´s medlemsstater att sträva efter att avskaffa arbetslösheten.

5 Varför ska vi jobba? Lyft frågan i klassrummet: Varför ska vi jobba? Det här är en delvis filosofisk fråga utan givna svar, låt gärna samtalet löpa från värden som identitet och gemenskap till praktiska som försörjning, trygghet och samarbete för sånt som vi som samhälle vill ha: Till exempel sjukvård, skola, bio, tevespel, mat och så vidare. Om ni inte berört det i diskussionen, avsluta med att ta upp betydelsen av att arbete som ett sätt att självständigt kunna försörja sig. Att vi behöver kunna betala vår mat, bostad och kläder. (Till skillnad från att till exempel vara beroende av att föräldrar eller partner för att ha råd att leva)

6 Varför är rätten att organisera sig i fackföreningar så viktig för rätten till arbete?
Artikel 24 Var och en har rätt till vila och fritid, innefattande skälig begränsning av arbetstiden samt regelbunden betald ledighet. Artikel var och en har rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande, inklusive mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala tjänster samt rätt till trygghet i händelse av arbetslöshet, sjukdom, invaliditet, makas eller makes död, ålderdom eller annan förlust av försörjning under omständigheter utanför hans eller hennes kontroll. Berätta om varför organisering är avgörande för att driva igenom rättigheter: – Styrkan i att många med gemensamma intressen går ihop och driver igenom sina frågor och rättigheter. – Att facklig organisering har påverkat hela samhällen (Nämn kort att den fackliga rörelsen uppstod som ett svar på de omänskliga villkoren som uppstod under 1800-talets industrialiserig i fabrikerna) – Den svenska modellen som tillåter arbetsmarknadens parter att själva förhandla, nära verkligheten och verksamheten. Diskutera: Gäller de här konventionerna för alla människor? Hur ser det ut i Sverige och i övriga världen?

7 Fackliga rättigheter = Mänskliga rättigheter
Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Det slås fast i både FN: s deklaration om de mänskliga rättigheterna och Internationella arbetsorganisationens, ILO, grundläggande konventioner. Många av världens regeringar följer inte dessa deklarationer. Vi ska nu titta på vad som kan hända när inte fackliga rättigheter respekteras:

8 Mördade för att de protesterat mot omänskliga arbetsvillkor
Under ett år har 35 länder arresterat och fängslat arbetare som protesterat mot oskäliga löner och dåliga eller rent av livsfarliga arbetsvillkor. I 9 länder har arbetare mördats, misshandlats eller kidnappats som en taktik för att skrämma andra arbetare att inte protestera. Arbetare i 53 länder har antingen blivit avskedade eller uppsagda från deras arbeten för att de försökt förhandla fram bättre villkor. I majoriteten av de här länderna gav inte lagen något skydd som stöttade arbetarna mot de företag och arbetsgivare som utnyttjat dem. Källa: ITUC

9 Colombia är ett av världens farligaste land för fackligt aktiva.
1 700 fackligt aktiva har mördats under de senaste tio åren. Bara undantagsvis ställs någon inför rätta för morden. Brott mot de fackliga rättigheterna sker på många håll. Några av de länder där de värsta brotten mot fackliga rättigheter förekommer är till exempel: Syrien, Sudan, Libyen, Vitryssland, Palestina, Somalia och Ukraina. Men även i USA förekommer diskriminering av fackligt aktiva.

10 Hur efterlevs fackliga rättigheter runt om i världen?

11 Vad gör facket? ILO:s grundläggande rättighetskonventioner:
föreningsfrihet, organisationsrätt och erkännande av rätten till kollektiva förhandlingar avskaffande av alla former av tvångsarbete avskaffande av barnarbete (särskilt de värsta formerna av barnarbete) avskaffande av diskriminering i arbetslivet. Berätta om ILO och konventionerna: ILO bildades 1919 för att samla regeringar, arbetsgivare och fackföreningar i ett gemensamt arbete för social rättvisa och bättre levnadsförhållanden i alla länder. Antalet medlemsländer i ILO är för närvarande 185. Varje konvention är ett rättsligt dokument. Att ratificera en konvention innebär att landet åtar sig att följa konventionens bestämmelser och att acceptera internationell uppföljning och övervakning att dessa följs.

12 Sverige då? Social dumpning:
Stater försämrar villkoren för de anställda i hopp om att dra till sig utländskt kapital, i strid mot ILO´s konvention nr 94. Gå igenom social dumping: Den ekonomiska globaliseringen har i många länder haft stora negativa effekter för löntagare och för deras möjligheter att organisera fackligt arbete. Den globala konkurrensen skapar social dumpning, det vill säga att stater försämrar villkoren för de anställda i hopp om att dra till sig utländskt kapital (företag, investeringar) ILOs konvention nr 94 slår fast att det inte ska vara tillåtet att dumpa löner eller arbetsvillkor för att få offentliga entreprenadkontrakt för att förhindra att oseriösa företag kontrakteras. Sverige har inte ratificerat den och LO och TCO har sedan länge krävt att det ska ske. Även om Sverige följer konventionen, skulle en formell anslutning stärka arbetet mot social dumpning.

13 Även elever omfattas av FN:s deklaration
Artikel Var och en har rätt till utbildning. Utbildningen skall vara kostnadsfri, åtminstone på de elementära och grundläggande stadierna. Den elementära utbildningen skall vara obligatorisk. Yrkesutbildning och teknisk utbildning skall vara tillgänglig för alla. Den högre utbildningen skall vara öppen för alla med hänsyn till deras förmåga. 2. Utbildningen skall syfta till att utveckla personligheten till fullo och till att stärka respekten för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Utbildningen skall också främja förståelse, tolerans och vänskap mellan alla nationer, rasgrupper och religiösa grupper samt främja Förenta nationernas verksamhet för fredens bevarande. 3. Rätten att välja utbildning för barnen tillkommer i första hand deras föräldrar. Avslutningsvis, utbildning är en mänsklig rättighet.

14 Vidare läsning ITUCs undersökning av brott mot de fackliga rättigheterna: Union to union –information på svenska om globala fackliga frågor: ILO: Regeringens sida om mänskliga rättigheter: ITUCs undersökning av brott mot de fackliga rättigheterna: Union to union –information på svenska om globala fackliga frågor: ILO: Regeringens sida om mänskliga rättigheter:

15 Tack för att ni har lyssnat!
För vidare kontakt: [infoga namn] [infoga e-postadress] [infoga telefonnummer]


Ladda ner ppt "– Mänskliga rättigheter är fackliga rättigheter"

Liknande presentationer


Google-annonser