Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fakta om undersökningen 3

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fakta om undersökningen 3"— Presentationens avskrift:

1

2 Fakta om undersökningen 3
Svarsfrekvenser 6 Information om index och diagram 7 Resultat 10 Sammanfattning och kommentarer 52

3 Bakgrund, syfte och genomförande
Bakgrund och syfte Göteborgs Stad har sedan år 2000 genomfört medarbetarundersökningar. De främsta syftena är att: Få kunskap om hur medarbetarna värderar olika delar av sina arbetsförhållanden Få underlag till kontinuerligt förbättringsarbete Genomförande Undersökningen har genomförts under perioden 28 november till 18 december 2017 av CMA Research AB. Projektledare på CMA: Maria Lindmark. Kontaktpersoner i Göteborgs Stad: Martin Nilsson och Anders Hedenquist. Metod Undersökningen har genomförts med hjälp av webbenkäter. Inbjudan till webbenkäterna har till det stora flertalet skickats via e-post. Några medarbetare har fått inloggningsuppgifter till webbenkäten i brev Tre påminnelser via e-post har skickats till alla som vid tiden för påminnelsen inte besvarat enkäten. Enkät Några mindre förändringar har gjorts i enkäten: Bakgrundsfrågorna har fått ytterligare ett svarsalternativ, ”Vill ej svara”, och några informationstexter har lagts till. I övrigt är enkäten oförändrad. Jämförelser med resultaten från 2016 finns i denna presentation och för alla bolag/förvaltningar och enheter som fått ett resultat 2016 och där enhetens namn och plats i organisationen är oförändrade. Exekutiva chefer har fått besvara samma frågor som övriga chefer. Deras svar ingår i det totala resultatet för chefer.

4

5

6 Svarsfrekvenser Svarsfrekvens 2016 inom parentes nedan.
Medarbetarenkäten Antal utskick Antal svar Svarsfrekvens 38150 25345 66% (68%) BOLAG 3042 1982 65% (75%) FACKFÖRVALTNINGAR 7229 5780 80% (79%) STADSDELSFÖRVALTNINGAR 27879 17583 63% (63%) Chefsenkäten Antal utskick Antal svar Svarsfrekvens 2046 1816 89% (91%) BOLAG 281 256 91% (91%) FACKFÖRVALTNINGAR 582 525 90% (92%) STADSDELSFÖRVALTNINGAR 1183 1035 87% (90%)

7 Viktiga nyckeltal – NMI och HME
NMI – Nöjd medarbetarindex Består av tre frågor: Om du gör en helhetsbedömning, hur nöjd är du med din nuvarande arbetssituation? Hur väl uppfyller din förvaltning/ditt bolag dina förväntningar i din nuvarande arbetssituation? Föreställ dig hur din arbetsplats skulle vara för att du skulle uppfatta den som en perfekt organisation med ideala arbetssituationer i alla avseenden. Ange på skalan här intill hur nära din egen arbetssituation är jämfört med en sådan ideal arbetssituation. Svarsskala 1-10 HME – Hållbart medarbetarengagemang Består av nio frågor: Delindex styrning Jag är insatt i målen för min grupp/enhet/avdelning I vår grupp/enhet/avdelning följs våra mål upp och utvärderas på ett bra sätt Jag vet vad som förväntas av mig i mitt arbete Delindex Ledarskap Min närmaste chef visar uppskattning för mina arbetsinsatser Min närmaste chef visar förtroende för mig som medarbetare Min närmaste chef ger mig förutsättningar att ta ansvar i mitt arbete Delindex Motivation Mitt arbete känns meningsfullt Jag lär nytt och utvecklas i mitt dagliga arbete Jag ser fram emot att gå till arbetet Svarsskala 1-5 Medelvärdena av samtliga svar på frågorna inom respektive index räknas om till ett värde mellan 0 och 100

8 Viktiga nyckeltal – Kommunikationsindex
KomI – Kommunikationsindex Består av tio frågor: I vår grupp/enhet/avdelning uppmuntras delaktighet i mål och verksamhetsplanering I vår grupp/enhet/avdelning tas idéer och synpunkter tillvara I vår grupp/enhet/avdelning är vi bra på att kommunicera på ett begripligt sätt Min närmaste chef motiverar och engagerar mig Min närmaste chef kommunicerar verksamhetens uppdrag och mål på ett begripligt sätt Min närmaste chef ger mig tydlig återkoppling på mina prestationer Min förvaltnings/bolagsledning litar på att vi utför vårt arbete som vi ska Min förvaltnings/bolagsledning fångar upp viktigt information från medarbetarna Jag litar på den information som kommer från förvaltnings/bolagsledningen Jag känner till min förvaltnings/bolags mål och uppdrag Svarsskala 1 - 5 Medelvärdena av samtliga svar på de tio frågorna räknas om till ett index mellan 0 och 100

9

10 Index medarbetare + chefer jämfört med 2016

11 Index medarbetare jämfört med 2016

12 Index chefer jämfört med 2016

13 Index medarbetare jämfört med chefer 2017

14 Samma resultat för medarbetare och chefer

15 Medarbetare 3.3 Chefer 3.8 (3.7)

16 Samma resultat för medarbetare och chefer

17 Medarbetare 3.1 Chefer 2.8 Medarbetare 3.1 (3.0) Chefer 2.9

18 Samma resultat för medarbetare och chefer

19 Medarbetare 3.7 Chefer 4.2 (4.1)

20 Samma resultat för medarbetare och chefer.

21 Medarbetare 3.7 Chefer 4.3 Medarbetare 3.5 Chefer 3.9

22 Medarbetare 4.0 Chefer 4.3

23 Medarbetare 3.9 Chefer 4.4

24 Medarbetare 3.7 (3.6) Chefer 4.1 Medarbetare 3.5 Chefer 3.9 (4.0)

25 Attraktiv arbetsgivare nedbrutet på bakgrundsvariabler
Ålder Kön Ursprung Endast medarbetare

26 Chefer 6.7 Chefer 6.3 (6.4) Medarbetare 5.5 Chefer 6.0

27 medarbetare och chefer
NMI spridning – bolag medarbetare och chefer

28 medarbetare och chefer
NMI spridning – FackF medarbetare och chefer

29 medarbetare och chefer
NMI spridning – SDF medarbetare och chefer

30 NMI nedbrutet på bakgrundsvariabler
Kön Ålder Ursprung Endast medarbetare

31

32

33

34

35 Prioriteringsmatris medarbetare
PRIORITERA Attraktiv arbetsgivare Ledarskap, närmaste chef Inflytande Kommunikationsklimat Organisatorisk tillit VÅRDA Motivation Utveckling och förnyelse KAN BLI BÄTTRE Lön BEVAKA Stöd Styrning Bemötande

36 Prioriteringsmatris chefer
PRIORITERA Frågor till chefer Organisatorisk tillit Inflytande Ledarskap, närmaste chef VÅRDA Attraktiv arbetsgivare Utveckling och förnyelse Motivation KAN BLI BÄTTRE Stöd Lön BEVAKA Kommunikationsklimat Styrning Bemötande

37 70% av medarbetarna och 77% av cheferna tycker att deras hälsa är mycket eller ganska bra.

38 30% av medarbetarna och 33% av cheferna känner stress ganska eller väldigt mycket.

39 46% av medarbetarna och 35% av cheferna känner en dag per vecka eller oftare av fysiska besvär som de tror beror på arbetsmiljön.

40 27% av medarbetarna och 17% av cheferna har de senaste 12 månaderna arbetat fyra eller fler gånger trots att de borde ha sjukanmält sig.

41 35% av medarbetarna och 43% av cheferna ägnar sig åt ansträngande motion minst ett par timmar i veckan eller hård träning minst fem timmar. 13% av cheferna är mest stillasittande.

42 14% av medarbetarna och 7% av cheferna upplever sig kränkta av en kollega eller chef.
11% av medarbetarna och 7% av cheferna upplever sig kränkta av externa personer.

43 1% av cheferna upplever sig utsatta för sexuella trakasserier, av kollegor.

44 5% av medarbetarna och 2% av cheferna upplever sig diskriminerade eller trakasserade av någon intern person, 4% av medarbetarna och 2% av cheferna av externa personer.

45 31% av medarbetarna och 20% av cheferna som svarat ja på föregående fråga upplever sig kränkta eller diskriminerade pga ålder, 33% av medarbetarna och 50% av cheferna pga kön.

46 15% av medarbetarna och 9% av cheferna har svarat att de utsatts för våld eller hot om våld av någon extern person.

47 Av de som svarat att de blivit utsatta för något:
32% av medarbetarna och 20% av cheferna har fått stöd av eller genom kollega, 22% av medarbetarna och 28% av cheferna har fått stöd av eller genom chef och 2% av medarbetarna och 10% av cheferna har fått stöd av eller genom HR-avdelningen. 30% av medarbetarna och 39% av cheferna har inte sökt något stöd.

48

49 SKL Styrning 79 Motivation 80 Ledarskap 78 HME totalt 79

50

51

52 Sammanfattning - övergripande
Svarsfrekvensen bland medarbetare har gått ner något från en redan relativt låg nivå och är nu 66% (68%). Det är framför allt i Stadsdelsförvaltningarna som svarsfrekvensen är låg, 63% (63%). Svarsfrekvensen i Fackförvaltningar har gått upp från 79% till 80%. Bolag har en klart lägre svarsfrekvens än 2016, 65% jämfört med 75% och betydligt lägre än 2015 då den var 83%. Svarsfrekvensen bland chefer är även den något lägre än 2016, 89% (91%). Den har minskat i Fackförvaltningar och Stadsdelsförvaltningar men ej i bolag. Sammanfattningsvis är förändringarna mycket små jämfört med Några frågor och index har ett marginellt högre resultat. Bland medarbetare har inga frågor lägre resultat än Bland chefer har indexet ”Attraktiv arbetsgivare” gått ned från 76 till 74. Inga förändringar av NMI, HME eller KomI har skett för medarbetare. Chefernas resultat för NMI är en enhet lägre än 2016, och är nu 59. NMI för chefer och medarbetare (55) ligger på en lägre nivå än CMA:s referensvärden för jämförbara frågor. Framför allt är det frågan om hur förväntningarna möts som har ett lägre resultat. HME för Göteborgs Stad (chefer + medarbetare) har gått upp en enhet till 77, men ligger strax under SKL:s genomsnitt (79). Främst delindex Ledarskap har lägre resultat än SKL:s genomsnitt 73 jämfört med 77. Sambandet mellan NMI och Attraktiv arbetsgivare är starkt i såväl medarbetar- som chefsunder- sökningen, och brukar vara så i denna typ av undersökningar. Frågorna handlar om stolthet och benägenhet att rekommendera andra att arbeta i bolaget/förvaltningen samt på den egna arbets- platsen. Resultaten ligger lägre än genomsnittet av motsvarande frågor i CMA:s undersökningar. Siffror inom parentes anger 2016 års resultat.

53 Sammanfattning - förbättringsområden och styrkor
De områden som har starkast samband med NMI och relativt sett låga resultat är de som bör prioriteras i ett förbättringsarbete. Dessa områden är desamma som 2015 och 2016: Inflytande – över det egna arbetet – En av tre medarbetare upplever att de inte har tillräckligt med tid för att utföra sina arbetsuppgifter och något fler att de inte får möjlighet till återhämtning. Chefer har ett lägre resultat än medarbetare, främst när det gäller tillräckligt med tid för att utföra sina arbetsuppgifter, men även att kunna påverka sin arbetsmängd. Ledarskap – Närmaste chefs ledarskap är viktigt för hur medarbetare upplever sin arbetssituation och bör alltid fokuseras. De ledarskapsfrågor som är jämförbara har resultat strax under CMA:s referensvärden. Frågan om återkoppling har fortfarande lägst resultat av ledarskapsfrågorna. Att Organisatorisk tillit – En relativt stor andel (7-18%) av medarbetarna har liksom tidigare ingen uppfattning i dessa frågor. Cheferna kan svara i högre utsträckning och resultaten mellan medarbetare och chefer skiljer sig åt, framför allt beträffande kännedom om förvaltningens/bolaget mål och uppdrag . Kommunikationsinsatser, inte minst från närmaste chef, kan utveckla detta område. Kommunikationsklimat – gäller endast medarbetare. Resultaten är på samma nivå som Chefers resultat är betydligt högre, främst på frågan om delaktighet i mål och verksamhetsplanering uppmuntras. Att idéer/synpunkter tas tillvara har ett resultat strax under CMA:s referensvärde. Attraktiv arbetsgivare – gäller endast medarbetare. Resultaten är på samma nivå som 2016 för medarbetare, vilket är något lägre än CMA:s genomsnitt. Chefer har klart högre resultat än medarbetare på rekommendationsfrågorna. Dessutom måste förebyggande arbete mot kränkningar och trakasserier fortsätta.

54 Sammanfattning - förbättringsområden och styrkor
De områden som har starkast samband med NMI och relativt sett låga resultat är de som bör prioriteras i ett förbättringsarbete. Dessa områden är desamma som 2015 och 2016: Motivation - frågorna har ett starkt samband med NMI och relativt sett höga resultat jämfört med övriga områden i undersökningen. Resultaten är i nivå med CMA:s genomsnitt. Medarbetare ligger på nästan samma höga nivå som chefer när det gäller känslan att arbetet är meningsfullt och även att man ser fram emot att gå till arbetet. Utveckling och förnyelse – ca 70% av medarbetarna är nöjda med möjligheterna att delta i planering och utveckling av verksamheten, att få uppmuntran till egna initiativ och att förbättra verksamheten utifrån kundernas/brukarnas behov. För chefer ligger motsvarande resultat på 80% eller mer. Störst skillnad mellan medarbetare och chefer visar frågan om att delta i planering, genomförande och utveckling av verksamheten. Skillnaderna jämfört med 2016 är marginella. Chefer har även, liksom 2105, relativt höga resultat på Attraktiv arbetsgivare och Kommunikationsklimat. Dessa har dock gått ner beträffande Attraktiv arbetsgivare och marginellt upp för Kommunikationsklimat.

55 Sammanfattning – självskattad hälsa, kränkningar och trakasserier
Andelen som skattar sin hälsa som mycket eller ganska bra är densamma som 2016 bland medarbetarna, 70%, och 77% (78%) bland cheferna. Enligt Folkhälsomyndigheten upplever 73% av befolkningen (16–84 år) att de har en bra eller mycket bra hälsa ( Andelen som känner av stress ”väldigt mycket” är 11% bland både chefer och medarbetare. Medarbetarna har liksom tidigare i högre grad än cheferna fysiska besvär ofta som de tror beror på arbetsmiljön. Att arbeta trots att man med tanke på sitt hälsotillstånd borde ha sjukanmält sig är vanligt bland både medarbetare och chefer. Medarbetare har dock i större utsträckning än chefer gjort detta fyra eller fler gånger under de senaste 12 månaderna, 27% (26%) respektive 17% (18%). Totalt 20% av medarbetarna och 12% (13%) av cheferna har svarat att de utsatts för kränkande särbehandling/mobbning i arbetet under det senaste året. Knappt hälften av de som utsatts har blivit utsatta av någon extern person. Sexuella trakasserier har liksom tidigare totalt 5% av medarbetarna råkat ut för. Vanligast är att en extern person utsatt dem för detta. 1% av cheferna har känt sig utsatta för sexuella trakasserier. Kränkningar som beror på någon av diskrimineringsgrunderna har 8% av medarbetarna och 4% (3%) av cheferna utsatts för. Båden bland medarbetare och chefer är grunden för kränkning främst kön, andelen bland chefer har ökat från 38% till 50% av de som svarat att de utsatts. Bland medarbetare är ålder nästan lika vanligt, 31% (28%) av de som utsatts har angett ålder som grund. Många av de som utsatts för kränkningar, trakasserier od. har inte sökt stöd för att hantera det inträffade (30% av medarbetarna och 39% (35%) av cheferna). 5% av medarbetarna (4%) har svarat att de inte vet vem de skulle vända sig till.

56 Distribution av resultat
Rapporterna finns tillgängliga för chefer i webbportalen Rezponse. Det krävs minst sju svarande för att få en rapport. Den 5/2 skickas rapportlänkar till strategiska chefer/områdeschefer enligt beställning. Den 8/2 skickas rapportlänkar till samtliga övriga chefer enligt beställning. Chefer har tillgång till resultat för den/de organisatoriska enheter organisationen beställt för respektive chef. För att se sina rapporter klickar man på den länk man får via mejl och skriver in sitt personliga användarnamn och lösenord som finns i mejlet. Rapporterna kan sparas som PDF eller PowerPoint. Rapporterna kan även läsas direkt på webben.

57 Om tolkning av och arbete med resultat
Vid tolkning av resultaten och inte minst vid genomgång av resultatet för ledarskapet är det viktigt att analysen är nyanserad. Oavsett höga eller låga resultat, hur fungerar avdelningen, fullgör man det som ligger inom ansvarsområdet och uppfyller man de mål och uttalade förväntningar som finns? Hur ser resultaten ut över tiden? Resultaten är processverktyg som tillsammans med andra underlag bör användas för förbättrings- och utvecklingsarbete. Medarbetarnas svar är värde-fulla och viktiga men de utgör ett av flera perspektiv och måste alltid sättas i sitt sammanhang. Hur var situationen vid tiden för ifyllande av enkäter och under perioden före? Har organisationen genomgått förändringar som kan ha påverkat? Arbete med resultaten ska kopplas ihop med verksamhetsutveckling i övrigt och annat arbete som har samband med det som resultaten visar.


Ladda ner ppt "Fakta om undersökningen 3"

Liknande presentationer


Google-annonser