Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nationell patientöversikt Nöjd användare NAI Webbenkät – December 2016

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nationell patientöversikt Nöjd användare NAI Webbenkät – December 2016"— Presentationens avskrift:

1 Nationell patientöversikt Nöjd användare NAI Webbenkät – December 2016

2 Om undersökningen Syfte:
Syftet med undersökningen är främst att mäta attityd till och användning av tjänsten NPÖ (Nationell Patientöversikt) hos vårdpersonal. Metod: Enkäten har funnits tillgänglig för alla inloggade användare. Fälttid: Målgrupp: Samtliga användare. Antal svar: 1064st

3 Index För varje fråga (skala 1-5) beräknas först ett vanligt medelvärde. Detta medelvärde skalas därefter om till ett tal mellan 0 till 100, för att vara lättare att jämföra. Exempelvis: Medelvärde 5,0 blir index 100 och medelvärde 1,0 blir index 0. Indexnivåerna klassificeras därefter enligt följande indelning: 0   – 49 = mycket lågt 50 – 59 = lågt 60 – 69 = godkänt 70 – 79 = högt 80 –      = mycket högt

4 Sammanfattning Användning och tillgänglighet
Nationell patientöversikt, NPÖ, gör det möjligt för behörig vårdpersonal att med patientens samtycke ta del av journalinformation som registrerats hos andra landsting, kommuner eller privata vårdgivare. Merparten av användarna anser att NPÖ är tillgängligt när de behöver den och att det har förenklat och förbättrat deras arbetssituation. NPÖ får höga betyg på viktiga nyckelfrågor ”Jag anser att informationen i Nationell Patientöversikt är tillförlitlig” - Index 82. ”Nationell Patientöversikt underlättar mitt arbete” - Index 81. ”Jag har förtroende för att tjänsten Nationell Patientöversikt håller hög kvalitet” - Index 77. Index på dessa tre övergripande nyckelfrågor är höga och indikerar på att användarna anser tjänsten NPÖ är viktig, högklassig och pålitlig. Informationen i NPÖ Den information som är viktigast för flest användare är ”Diagnoser”. Hög ranking får även ”Uppmärksamhetsinformation”, ”Övriga undersökningar – remissvar”, ”Läkemedel - ordinerade och förskrivna i journal” och ”Vård och omsorgsdokumentation”. Behovet av eller intresset för ”Vaccinationer” och ”Aktiviteter i dagliga livet” är svalare.

5 Sammanfattning forts. Användarvänlighet/Utbildning/Introduktion/Support Användarvänligheten får ett medelbetyg (index 65), strax över hälften anser att systemet är pedagogiskt uppbyggt och lätt att använda men alla är inte lika nöjda och det framgår i de öppna svaren att det finns en hel del önskemål om förbättring. Många anser att utbildningen/introduktionen till NPÖ har varit otillräcklig (index 53). Supporten får låga betyg både den interna (index 51) och den från Nationell kundservice (index 49). De förbättringar som användarna föreslår är bland annat: Systemet måste bli mer överskådlig, lättsökt och lättare att använda En film i utbildningssyfte önskas om hur systemet fungerar Att kunna filtrera dokumentationen så att man kan se varje profession för sig Få fler att använda systemet så att all information finns i NPÖ, mycket saknas nu Tillgång till provsvar, remissvar, blodprov, diagnosförteckningar, ADL-bedömningar, röntgensvar och läkemedelslistor Användarna vill kort sagt att det ska finnas mer möjligheter i systemet till uttag och utskrifter, att fler ska använda det så att all information verkligen finns tillgänglig där, samt att få en ordentlig utbildning om hur man använder det och bra support vid behov.

6 Deltagare AF

7 Omfattning: 1064 svar AF Yrke/ Arbetsplats Kommun Landsting /region
Privat vårdgivare Annat Arbetsterapeut 101 4 AT-läkare 3 Fysioterapeut 79 2 Läkare 116 31 Sjuksköterska 576 49 11 1 Annat: 54 34 AF

8 Diagram

9 I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Annat: Undersköterskor, administratörer, distriktssköterskor, verksamhetschefer, enhetschefer, IT-handläggare/strateger, medicinskt ansvariga sjuksköterskor, medicinska sekreterare och sjukgymnaster. Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”instämmer inte alls ”till 5 = ”Instämmer helt”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

10 I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”instämmer inte alls ”till 5 = ”Instämmer helt”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

11 I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”instämmer inte alls ”till 5 = ”Instämmer helt”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

12 I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”instämmer inte alls ”till 5 = ”Instämmer helt”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

13 I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”instämmer inte alls ”till 5 = ”Instämmer helt”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

14 I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”instämmer inte alls ”till 5 = ”Instämmer helt”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

15 I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”instämmer inte alls ”till 5 = ”Instämmer helt”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

16 I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”instämmer inte alls ”till 5 = ”Instämmer helt”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

17 I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”instämmer inte alls ”till 5 = ”Instämmer helt”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

18 Samtliga påståenden – sorterat efter index
Totalt Arbets-terapeut Fysio-terapeut Läkare Sjuk-sköterska Annat Jag anser att informationen i Nationell Patientöversikt är tillförlitlig. 82 84 86 69 85 75 Nationell Patientöversikt underlättar mitt arbete. 81 79 80 63 77 Jag har förtroende för att tjänsten Nationell Patientöversikt håller hög kvalitet. 78 58 Nationell patientöversikt har förenklat och förbättrat min arbetssituation. 74 55 71 Tjänsten Nationell patientöversikt är tillgänglig när jag behöver den. 73 72 68 Jag anser att Nationell Patientöversikt är pedagogiskt uppbyggd och lätt att använda. 65 61 70 42 67 Den utbildning och introduktion som jag fått till Nationell patientöversikt har varit tillräcklig för att jag ska kunna använda tjänsten på ett effektivt sätt. 53 56 59 26 57 Jag är nöjd med den support vi får från den som är förvaltningsansvarig internt i vår organisation. 51 52 31 Jag är nöjd med den support jag får från nationell kundservice rörande Nationell patientöversikt. 49 41

19 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

20 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

21 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

22 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

23 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

24 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

25 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

26 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

27 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

28 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

29 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

30 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

31 Hur viktig är följande information i Nationell patientöversikt för dig?
Indexklassificering: 0 – 49 = Mycket lågt 50 – 59 = Lågt 60 – 69 = Godkänt 70 – 79 = Högt 80 – = Mycket högt Index Påståendet är besvarat på en femgradig skala från 1 = ”inte alls viktig ”till 5 = ”mycket viktig”. Medelvärdet är därefter omskalat till index mellan

32 Viktigt för mig – sorterat efter index
Totalt Arbets-terapeut Fysio-terapeut Läkare Sjuk-sköterska Annat Diagnoser 86 83 78 89 Uppmärksamhetsinformation 76 69 82 Övriga undersökningar, remissvar 58 71 70 80 Läkemedel, ordinerade och förskrivna i journal 77 37 41 85 79 Vård och omsorgsdokumentation 75 44 84 81 Klinisk kemi, remissvar 74 36 33 Vårdplan 48 Funktionstillstånd 73 91 93 49 Vård och omsorgskontakt 66 39 Bilddiagnostik, remissvar 72 55 Läkemedel, uthämtade 60 22 24 67 59 Aktiviteter i dagliga livet (ADL) 92 56 61 Vaccinationer 51 18 16 35 63 54

33 Öppna svar – Citat .. och grupperade svar

34 När använder du NPÖ? Arbetsterapeut - Kommun Fysioterapeut - Kommun
Oftast när en patient varit inlagd på sjukhus eller om jag väntar på att det ska ske något.....kollar om det blir gjort eller när det kommer göras. För att få en helhetsbild över patientens hälsotillstånd. När jag inte vet något om personen och de själva inte kan svara för sig. nästan alltid, har 25 år från Hälsocentral så jag är beroende av informationen i hela journalen Jag träffar personer med minnesproblem. Gör minnesutredningar tillsammans med primärvården. Träffar anhörig med anhörigstöd och så vidare. Vi skickar vår del av utredningen till vårdcentralen och vi får inte alltid svar från läkaren vilken bedömning som gjorts. Vi behöver veta, patient/ anhöriga ringer till oss och frågar. För vår fortsatta handläggning i kommunen, behöver vi veta om personen fick någon demensdiagnos eller inte. Annars få vi ringa till vårdcentralen och be läkarsekreteraren att skicka en journalkopia på återbesöket, osv Vi behöver också veta om mediciner, för att vara observanta på negativ påverkan Fysioterapeut - Kommun Så fort det finns någon oklarhet i vilken medicinsk historia en patient har så frågar jag om vi får använda oss av NPÖ. När jag endast ska förskriva hjälpmedel och patienten själv redogör för sin medicinska historia på ett tydligt och komplett sätt och det inte känns nödvändigt att vi ska få ta del av hela journalföringen gör jag inte det. Fr allt när jag behöver information efter att en patient bedömts av läkare och jag behöver veta vad som sagt för att kunna utföra mina egna bedömningar/insatser korrekt. Vi får sällan eller aldrig information till oss på något annat sätt. Oftast för att få info om vad som framkommit kring belastningsrestriktioner vid återbesök för ortopedpatienter men även för att se vad som gjorts och planeras kring andra patientkategorier.

35 När använder du NPÖ? Läkare – LT/Reg/Privat Sjuksköterska – LT/Reg
När jag skall kolla upp vad som hänt med patienter vi remitterat till operationer eller andra åtgärder i andra regioner landsting. (Vi opererar alla våra hjärtpatienter i Lund på barnhjärtcentrum) Suveränt att kunna gå in och se vad som gjorts. Mest när patienter hos oss varit vid regionsjukhus och jag vill se vad som gjorts. Inför fakturabetalningar för regionvård. Ibland om utomläns-patienter söker här. Så fort en patient har sökt i annat landsting eller ska skickas / kommuniceras till annat landsting Vid narkosbedömningar av patienter som vårdas på annat större sjukhus eller genomgått operationer där. Sjuksköterska – LT/Reg Jag arbetar på barnhjärtmottagning och vi skickar våra patienter till Göteborg vid hjärtransplantation, hjärtoperationer, kateterisering, och andra bedömningar. Vi skickar även en del till Stockholm för kateterisering. Istället för att behöva vänta på att de faxar oss allt som gjorts, vilket brukar dröja ibland, så kan jag snabbt gå in och kolla vad som gjorts och hur vi ska följa upp på mottagningen. Jättesmidigt!

36 När använder du NPÖ? Sjuksköterska - Kommun Sjuksköterska - Kommun
När patienten är nyss hemkommen från sjukhus. Nar patient inte finns i hemmet och vi behöver få reda på var patienten befinner sig. Information om in och utsättning av läkemedel. Framför allt när någon är inskickad till lasarettet och vi inte har hunnit få någon information eller fått bristfällig information. För att få information kring allvarligt sjuka patienter som vårdas i hemmet. Kontrollera att uppgifter är korrekta från anhöriga / patient ex läkemedelsförändringar. Efter läkarronden för att kontrollera och följa upp läkarens anteckningar. När patienter är inneliggande på sjukhuset eller har vart på planerade besök och man som ssk vill följa vad som skett. För att kolla upp nya patienters diagnoslista. Kontrollera provsvar. Vid flertalet tillfällen. Inför medicinsk vårdplanering, vid hemkomst från sjukhusvistelse, under pågående sjukhusvistelse. Hämtar information inför vårdplanering för att bättre kunna planera inför hemgång. Läser epikriser, provsvar, röntgensvar. Ibland enda sättet att få veta vad som sagts efter att man ordnat ett läkarbesök till en patient. Verifiera information som patienten fått om något känns oklart. Sjuksköterska - Kommun Varje dag för att kontrollera läkemedel: dosering, aktuellt recept, Att min kommunikation till tex vårdcentral når läkare. Läsa journalhandlingar. när jag är i behov av information som gagnar vården av patienten. Bl a för att se vilka läkemedel hen har eller om de har ändrat LM. Efter sjukhusvistelse om rapporten varit bristfällig. När patienten har funderingar om provsvar när jag tagit prover. För att få information, efter kontakt med eller besök hos annan vårdgivare, vad som har sagts rörande patient jag har ansvar över. Detta för trygga och planera vården bättre. Det är det ända sättet att se primärvårdens anteckningar Flera gånger i veckan, kontroll av provsvar och remissvar, diagnoser, allt som jag annars hade behövt kontakta andra vårdenheter för att ta del av. Det underlättar ju inte bara mitt arbete, utan också de jag slipper störa. Jag arbetar på en utredningsenhet och har ett stort in och utflöde av patienter, därför är NPÖ ett viktigt arbetsredskap i vardagen. Jag är i behov av mycket information på kort tid (ca 2 veckor) för att kunna göra en bra bedömning som sedan ska ligga som en del i ett bedömningsunderlag för biståndshandläggaren.

37 Öppen fråga: - Vilken information saknar du i Nationell patientöversikt?
AF

38 Öppen fråga: - Hur tycker du vi ska förbättra Nationell Patientöversikt?

39 Förbättringsförslag - till backlog för applikationen
Förbättra sök, fritextsök, sök efter avdelning, yrke, osv. (första version i 2.7) Det som är mest relevant för olika yrkeskategorier visas tydligast (sk. ”profil-funktion”) Översiktssida med ex. huvuddiagnoser, boenden, varningar, etc Välja tidigare vilken del jag vill se. Slippa vänta på att allt laddas. (finns redan) ”Tidigare öppnad” – lista på patienter Läsvy. Slippa växla mellan sidor för att läsa anteckningar. Kunna scrolla igenom anteckningar, tröttsamt att öppna var för sig ”Nytt sedan förra gången du tittade på patienten” (avancerat)

40 Öppen fråga: - Har du några andra synpunkter?
AF


Ladda ner ppt "Nationell patientöversikt Nöjd användare NAI Webbenkät – December 2016"

Liknande presentationer


Google-annonser