Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Invånartjänster Januari 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Invånartjänster Januari 2018"— Presentationens avskrift:

1 Invånartjänster Januari 2018

2 Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna
Pågående, kommande och avslutade projekt Utbildning, införanden och nätverksträffar Viktig info i en felanmälan Kontaktvägar support Självbetjäningsportal

3 Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport som publiceras på inera.se. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till:

4 Statistik nyttjande av tjänster Nationellt
Januari

5

6 Data för HJV saknas under perioden feb-maj 2017.

7

8

9

10

11

12

13 1177 Vårdguiden på webben - aktuell månad
Sessioner per invånare och år i snitt Sessioner Sessioner på regionaliserade sidor Sessioner på hitta och jämför vård % Mobiltrafik Besvarade frågor i frågetjänsten Totalt 11,9 74% 567 jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec

14 1177 Vårdguiden på telefon - aktuell månad
Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal Besvarade invånarsamtal % Andel besvarade invånarsamtal Totalt 0,6 74% jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec

15 1177 Vårdguidens e-tjänster - aktuell månad
Inloggningar per invånare och år i snitt % Andel invånare med konto Invånar-konton Vårdpersonal-konton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e-tjänster som erbjuder webb-tidbokning Invånar-inloggningar Totalt antal ärenden (avslutade) Webbtidbok - nybokningar Webbtidbok - ombokningar Webbtidbok - avbokningar Totalt  3,2 47,6% 9 635 48 908 28 694 19 728 jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec

16 Stöd och behandling - aktuell månad
Invånari-nloggningar Vårdpersonal-inloggningar Startade moment (behandlingar) Pågående moment (behandlingar) Aktiverade vårdenheter per månad Totalt antal aktiverade vårdeneheter Totalt 18 335 6 044 955 3 235 20 jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec

17 20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben - aktuell månad
Sidor med flest sidvisningar Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se 20-i-topp frågekategorierna i frågetjänsten 1 Startsidan (1177.se) vårdcentral (category) Jag är osäker på om jag är vaccinerad mot mässling. Hur kollar jag det? Hud och hår 2 (not set) Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet? Mage och tarm 3 E-tjänster Hälsocentral (category) Vad visar egentligen sänkan? Leder, muskler och skelett 4 Så loggar du in i e-tjänsterna Barnmorskemottagning (category) Kan man träna fast man är lite sjuk? Läkemedel 5 Mässling Gynekologi (category) Vilka biverkningar har kortison? Övriga behandlingar 6 Läs din journal via nätet vaccination säsongsinfluensa (category) Varför måste jag kissa så ofta? Infektioner 7 Influensa Stockholm (text), vårdcentral (category) Vad kan jag göra åt segt slem i halsen? Övrig administration 8 Magsjuka – diarré och kräkningar * (text) Varför får jag lock för öronen? Kan jag spola öronen för att bli bättre? Hjärta och blodkärl 9 Se dina bokade tider nageltrång (text) Hur länge behöver barn sova i olika åldrar? Graviditeten 10 ME/CFS - kroniskt trötthetssyndrom Tandvård (category) Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling? Öron, näsa, hals 11 Fakta och råd Sjukhus (text) Varför får jag nervryckningar? Hjärna och nervsysten 12 Vaccination mot mässling Närakut (category) Tål småbarn att ramla och slå i huvudet? Psykiska sjukdomar och besvär 13 Lunginflammation Psykiatri (category) Vad är proppar och hål på halsmandlarna? Vaccinationer 14 Sidan finns inte nearby (nearby), vårdcentral (category) Varför har jag yrsel och ett konstant tryck i huvudet? Övriga undersökningar 15 Feber hos barn Lasarettsvägen, Gävle (geolocation) Är det farligt med höga levervärden? Kost och matvanor 16 Feber Gynekolog (category) Jag är gravid, kan jag bada i bubbelpool? Mun och tänder 17 Ont i magen hos vuxna Jourcentral (category) Vad kan jag göra åt lågt blodsocker? Kvinnors könsorgan 18 Halsfluss nearby (nearby) Får man titta på porr? Skador och olycksfall 19 Vattkoppor KBTkort (text) Varför sticker det och pirrar i händer och fötter? Ögon 20 Urinvägsinfektion Sjukgymnastik/Fysioterapi (category) Smärthugg i bröstet. Vad kan det vara? Journal

18 20-i-topp 1177 Vårdguiden på telefon - aktuell månad
Kontaktorsaker 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Inga data finns tillgängliga sedan årsskiftet. Inväntar systemuppdatering. Gäller ej Stockholm, Sörmland, Värmland och Norrbotten.

19 UMO.se - 2018 Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt
Månad Sessioner per invånare och år i ålder i snitt Sessioner 2018 Mobiltrafik % inklusive surfplattor UMO.se Besvarade frågor i fråga UMO Total 6,3 79% 606 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

20 20-i-topp på UMO.se – aktuell månad
Sidor med flest sidvisningar Mest lästa frågorna och svaren på UMO.se 20-i-topp frågekategorier i fråga UMO 1 UMO.se Varfor ar jag alltid kat Skydd mot graviditet 2 Sex Visst ar det liten risk att bli gravid under mensen Mens 3 Sex första gången Hur pullar manen tjej Tjejers underliv 4 Klamydia Varfor far jag sa mycket smegma Killars underliv 5 P-piller Varfor kliar det pa penisen Att ha sex 6 Mellanblödningar Varfor kliar det pa mina brost Könssjukdomar 7 Ar man skyddad under sockerpillerveckan Graviditet 8 Kan man ha mens nar man ar gravid Hud 9 Hur har man sex? Hur begar man sjalmord utan att kanna nagot Undersökning 10 Kärlek & vänskap Hur far jag igang en konversation Bröst 11 Jag Jag har vita prickar pa penisen Övrigt 12 Att må dåligt Torr pa snoppen finns det nagon hudlotion som passar Kärlek 13 Att ta hjalpfraga andra ungaFler fragor och svar Puberteten 14 Hitta din mottagning Varfor bloder jag efter sex Sexlust 15 Hormonspiral Jag vill skjuta pa mensen med p piller hur gor jag Föräldrar 16 - Sökresultat Ar p piller 100 sakert Onani 17 Kroppen Kan jag smitta nagon med HPV Ungdomsmottagning 18 Sexnoveller Nar borjar p pillren verka Ont vid sex 19 Sexlust och att vara kåt Far jag storre penis med en pump Oro 20 Alla undrar. Vad undrar du? Varfor har jag omma brost Ångest

21 Pågående och avslutade projekt
Januari 2018

22 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Ny plattform för webbtjänster Etablera en ny, stabil och framtidssäkrad plattform för webbtjänster i syfte att förbättra upplevelsen av tjänsterna, skapa möjligheter för bättre integration med e-tjänsterna och andra tjänster, samt blir ett bättre arbetsredskap för redaktörer och vårdpersonal. Marie Frosteman/ Teresa Nilsson Nya 1177 Vårdguidens e-tjänster, etapp 3 Projektet innebär en fortsättning av tidigare påbörjad utväxling av en del av den befintliga tekniska plattformen i kombination med förbättringsåtgärder kring prestanda och stabilitet. Detta för att skapa förutsättningar för att kunna fortsätta utveckla tjänsterna och medge den prognostiserade ökade användningen. Anna Dahlström/ Maria Berglund Stödtjänst behörigheter Ta fram en generisk stödtjänst för att hantera behörigheter inom t ex Hitta och jämför vård, e-tjänsterna och 1177 Vårdguidens webbtjänster. Syftet är att därigenom underlätta för både nationella och regionala administratörer. Michael Pettersson/ Gabriel von Euler Införande 1177 Vårdguiden på telefon, Norrbotten Projekt för att tillsammans med Region Norrbottens införa den nationella tjänsten för 1177 Vårdguiden på telefon som inkluderar telefonisystem med integrerat rådgivningsstöd (RGS) samt arbetsmetodik för samtalsprocessen. Åsa Liljegren/ Elisabeth Kvilén Eriksson

23 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Förstudie nytt verksamhetsstöd 1177 Vårdguiden på Telefon Syftet med förstudien är ett ta fram ett tydligare beslutsunderlag och en roadmap för ett verksamhetsstöd som fungerar både på kort sikt för tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon samt i ett längre perspektiv i förhållande till framtida strategisk inriktning för nationellt sjukvårdsrådgivning. Tove Rylander Rudqvist/ Carl-Gunnar Höglund Upphandling 1177 Vårdguiden på telefon, nationellt Syftet med projektet är att ta fram ett förfrågningsunderlag gällande upphandling av ny leverantör av kontaktcenterlösning. Förtydligad visning av avtalsreglerade mottagningar och riksuppdrag i Hitta och jämför vård. Utredning som ska identifiera och föreslå teknisk lösning för att enbart visa landstingsdriven vård och privat vård som finansieras och regleras via avtal med landsting och regioner visning av mottagningar med riksuppdrag Gabriel von Euler/ Lena Franzén Lindfors

24 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Stöd och behandling, integration av visuell kommunikation och vårdsystem: Etapp 1 Videointegration Stöd och gränssnitt för videointegration sätts upp i plattformen för Stöd och behandling. Projektet ska resultera i att minst en pilot för utvärdering av videomöten kopplade till behandling är genomförd. Ramverk för anslutning ska tas fram. Projektet ska även resultera i att det är tekniskt möjligt för olika videotjänstleverantörer att ansluta sig till stöd och behandlingsplattformen. Interims-förvaltning till Annelie Bergman/ Maria Berglund Stöd och behandling, integration av visuell kommunikation och vårdsystem: Etapp 3 Applikationsramverk Syftar bland annat till att möjliggöra för innehållsleverantörer (utgivare) att använda appar som en del av ett innehåll/behandlingsprogram. En generell anslutningsarkitektur för verktygsutvecklare/apputvecklare inom hälsa och sjukvård ska erbjudas. Stöd och behandling, integration av visuell kommunikation och vårdsystem: Etapp 4 Min vårdplan - cancer Vårdplan i cancervården syftar till att patienter digitalt ska kunna ta del av information under hela tiden som vårdkedjan pågår. Syftet är att underlätta för patienter att få information samt själva föra anteckningar och meddela sig med vården under sin vårdprocess. Stöd och behandling: Etapp 5 Dataexport för forskning och uppföljning Syftar till att utveckla gränssnitt och funktionalitet i Stöd och behandlingsplattformen för att ta ut data i CSV-format för forskning och uppföljning.

25 Utbildningar, införande och nätverksträffar
Januari 2018

26 Utbildningar Utbildning Kort syfte Start Klart Kontaktperson
Webbinarium för lokala Utbildare i Vårdguiden på telefon 8 gånger per år och vid behov. Syftet är att gå igenom nytt och uppdaterat utbildningsmaterial, samt finnas som stöd för de lokala Utbildarna. Mars 2017 Fortlöpande Eva-Marie Söberg Ewa Schmidt

27 Införande Införande Kort syfte Start Klart Kontaktperson
Rådgivningsstödet webb Pacemakermottagningen Sahlgrenska sjukhuset Göteborg Implementera rådgivningsstödet webb för sjukvårdsrådgivning som komplement till specialiserad rådgivning September 2017 Februari 2018 Annelie Amigelius Din vårdcentral Lerum Implementera rådgivningsstödet webb för sjukvårdsrådgivning Maj SLL Införande av rådgivningsstödet webb Privata vårdaktörer. Januari 2016 1177 Vårdguiden på telefon i region Norrbotten Införande av Rådgivningsstödet med integrerad journal och hänvisningsstöd samt nationell telefonilösning Mars 2018 Ewa Schmidt

28 Nätverksträffar Nätverk Kort syfte Start Klart Kontaktperson
Stöd och behandling Dela erfarenheter, informera om nyheter mm kopplat till Stöd och behandling. Fortlöpande. Ingen genomfördes i januari Fortlöpande Kristina Stener

29 Ineras Kundservice Begreppet Nationell Kundservice har nu bytts till Ineras Kundservice
NYA ÖPPETTIDER! På vardagsnätter mellan 19:00 och samt hela helgerna kommer endast akuta ärenden som måste anmälas via telefon hanteras. De ärenden som mejlas in under denna tid tas om hand påföljande vardag efter klockan 7 på morgonen. De som arbetar med 1177 Vårdguiden på telefon kan fortsätta ringa in akuta ärenden på samma sätt som tidigare. Kompletteringar via applikationen ”rådgivningsstödet felanmälan” eller e-post kan göras efter telefonkontakten. För att öka kvalitén i sina ärenden vill de inte att ärenden mejlas in. Ärenden ska anmälas via telefon, formulär eller självbetjäningsportalen Kontaktväg in till Ineras kundservice: Telefon: Självbetjäningsportal: Formulär:

30 Viktig info i en felanmälan
För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.

31 Nytt använd kontaktformulär
Kontaktvägar support Nytt använd kontaktformulär 1177 Vårdguiden på telefon Driftsstörningar och allvarliga fel: Felanmälansapplikationen i Rådgivningsstödet Självbetjäningsportal: Formulär: Användarstöd, synpunkter och frågor:   1177 Vårdguiden på webben Driftstörningar och allvarliga fel: Självbetjäningsportal: Formulär: Synpunkter på specifik artikel, använd Tyck till längst ned på artikeln på 1177.se. Hitta och jämför vård Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor:   Självbetjäningsportal: Formulär:

32 Kontaktvägar support UMO.se Mina vårdkontakter Stöd och behandling
Driftstörningar och allvarliga fel: Självbetjäningsportal: Formulär: Mina vårdkontakter Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: – Vårdgivarsupport, – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22 Stöd och behandling

33 Självbetjäningsportal
Ineras Självbetjäningsportal kan du som är kund logga in och själv hantera dina ärenden. Portalen är tänkt att bidra till en effektivare hantering av dina ärenden och att den ska vara ett bra komplement till kontakt med oss via telefon och e-post. Vem kan logga in och hur gör jag? För att kunna logga in i portalen behöver du ha ett konto med inloggningsuppgifter. Om du inte redan har ett sådant, kan du ansöka om konto här. Vilka ärenden kan jag hantera i portalen? Du kan hantera och följa upp alla ärenden som du själv anmält till Nationell kundservice via Självbetjäningsportalen. Detta gäller både ärenden som du skapat i portalen, och ärenden du ringt eller mejlat in till Nationell kundservice. I portalen samlas alla ärenden som du anmält, och du får en bra överblick. Det är också möjligt för en organisations lokala IT-avdelning att få ett organisationskonto. Det innebär att ni då har möjlighet att se och hantera ärenden som gäller hela organisationen. 


Ladda ner ppt "Invånartjänster Januari 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser