Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Pelle Åström Helena Matej Anders Olsson Projektledare/Koordinator Koordinator Koordinator Utbildningsförvaltningen – Socialförvaltningen - Omsorgsförvaltningen 15 februari 2018
2
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Utredning inför skolnärvaroprojekt Fyra utvecklingsområden Kommunen ska tillhandahålla insatser som är anpassade utifrån barnets/den unges individuella behov Insatserna ska erbjudas i rätt tid Kommunens verksamheter ska arbeta tillsammans med familjen så att barn/unga och deras vårdnadshavare är delaktiga och känner tilltro till det stöd de får Kommunens verksamheter ska jobba samordnat med ett helhetstänk
3
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Nämnderna fattade beslut om att följande skall ske inom projektet: Upprätta centrala skolnärvarorutiner Genomföra kompetenssatsningar Utse samordnare på samtliga skolor Tre Koordinatorstjänster Bilda en strategisk ledningsgrupp/styrgrupp
4
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Samverkansprojekt mellan Utbildningsförvaltningen, Socialförvaltningen och Omsorgsförvaltningen Syftet med satsningen är att bidra till att elever med oroväckande skolfrånvaro får den hjälp och det stöd de behöver för att återgå till sina studier Säkra elevens/vårdnadshavarnas delaktighet
5
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Satsningen har två kärnkomponenter Ta fram långsiktiga metoder för analyser, fortsatt arbete, dokumentera och säkerställa att enhetliga och kända rutiner finns på plats Koordinatorerna ska fungera som en samordnande länk som arbetar med utgångspunkten i elevens och familjens behov
6
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
För att elever ska kunna ingå i projektet ska skolan tidigt uppmärksammat elevens frånvaro utrett orsak samt satt in de åtgärder som skolan förfogar över kontakta koordinatorerna när skolans insatser inte gett resultat i form av ökad skolnärvaro inom 2 månader Beställningen ska innehålla frånvarostatistik tre månader bakåt kartläggning/utredning av orsak till skolfrånvaro eventuellt åtgärdsprogram insatser och utfall
7
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Processen för samordningen Skolan uppmärksammar att en elev har problematisk frånvaro, utreder orsaker och sätter in rimliga åtgärder Skolan kontaktar koordinatorerna när skolans insatser inte gett resultat i form av ökad skolnärvaro inom 2 månader Koordinatorn, skolan och elev/vårdnadshavare träffas. Samtycke inhämtas från elev och vårdnadhavare. Under mötet görs en nulägeskartläggning. Behov hos elev och förälder gås igenom tillsammans Koordinatorn kontaktar aktuella verksamheter baserat på skolans utredning och det gemensamma mötet med vårdnadshavare/elev. Därefter kontaktas respektive verksamhet för att boka in ett gemensamt möte. Koordinatorn håller därefter i samordningen kring de insatser som finns runt eleven och familjen utifrån skolsituationen. De åtgärder som beslutats följs kontinuerligt upp av koordinatorn, som vid behov kallar till nya möten. Koordinatorn är tillgänglig för familjens frågor och om nya behov uppstår för eleven/familjen Koordinatorns insats slutar när samordningen fungerar eller när eleven återgått till sina studier, men kan kopplas in igen om behov uppstår. Koordinatorn följer upp direkt efter avslutad insats samt 6 månader efter avslutad insats
8
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Kartläggningsmaterial
10
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Utvärdering av projektet Aktiviteter och prestationer mäts kontinuerligt under projektet Effekterna av insatserna mäts genom för- och eftermätningar på individnivå samt en uppföljande mätning 6 månader efter avslutad insats Projektet pågår fram till december 2019
11
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Pelle Åström Helena Matej Anders Olsson
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.