Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Utredningen om tvångsåtgärder mot barn inom psykiatrisk tvångsvård
För barnets bästa? Utredningen om tvångsåtgärder mot barn inom psykiatrisk tvångsvård SOU 2017:111
2
Kan tvångsåtgärder mot barn avskaffas eller minska?
Barnperspektiv Kontroll Kvalitet Kunskap Kompetens SOU 2017:111
3
Barnperspektiv – förslag
En ny bestämmelse i LPT om att vid alla beslut och åtgärder som rör ett barn ska barnets bästa särskilt beaktas Barn ska inte få vårdas med vuxna om det inte bedöms vara förenligt med barnets bästa Barn ska inte vårdas på sjukvårdsinrättning för rättspsykiatrisk vård om de inte omfattas av LRV Nya bestämmelser föreslås i LPT som stärker barns rätt att få information och uttrycka åsikter Barn under 15 år föreslås kunna överklaga utan vårdnadshavares medverkan och vissa ytterligare tvångsåtgärder bedöms kunna överklagas till domstol Barnombudsmannen bör ges möjlighet att driva enskilda fall SOU 2017:111
4
Möjligheten att använda tvångsåtgärder
Barnperspektiv Fastspänning med bälte får endast ske om det är uppenbart att andra åtgärder är otillräckliga och om det är förenligt med barnets bästa Fastspänning får pågå högst en timme och får endast om synnerliga skäl föreligger förlängas efter detta Fastspänning får endast ske om det finns en omedelbar fara för att det enskilda barnet lider allvarlig skada Fasthållning regleras i lag vilket tydliggör att detta är en tvångsåtgärd Avskiljning får endast ske om det är uppenbart att andra åtgärder är otillräckliga och om det är förenligt med barnets bästa, högst två timmar och förlängning får ske endast om synnerliga skäl föreligger Vård i enskildhet införs i lagen, och får användas om det är om det är nödvändigt för barnets vård eller rehabilitering Beslut om inskränkning i elektronisk kommunikation begränsas till en vecka och måste omprövas varje dygn SOU 2017:111
5
Förstärkt kvalitet – förslag
Förslag om att tydliggöra att det kvalitetssäkringsarbete som i dag regleras i HSL även ska omfatta åtgärder som syftar till att minska behovet av tvångsåtgärder En ny paragraf i LPT som reglerar barns rätt till utomhusvistelse varje dag Reglering av rätten till meningsfull sysselsättning – dagliga aktiviteter - för barn i heldygnsvård Uppdra åt Socialstyrelsen att reglera krav på den barn- och ungdomspsykiatriska heldygnsvårdens lokaler SOU 2017:111
6
Kunskap – förslag Kunskap Uppdra åt Socialstyrelsen att inrätta ett nationellt kompetenscentrum för att systematiskt sammanställa bästa tillgängliga kunskap tillsammans med professionsföreningar och forskare Uppdra åt Socialstyrelsen att genomföra en översyn av bestämmelserna om medicinskt ledningsansvar i den barn- och ungdomspsykiatriska heldygnsvården för barn Tydliggöra kopplingen mellan kontroll och kunskapsåterföring genom ett särskilt utvecklings- och kontrollorgan SOU 2017:111
7
Kompetens – förslag Behov av högspecialiserad vårdenhet
Behov av myndighetsgemensamt arbete för ökad kunskap och kontroll Uppdra åt Socialstyrelsen att utreda om det finns skäl att särskilt reglera krav på kompetens hos verksamhetschefer och överläkare Uppdra åt Socialstyrelsen att tillsammans med lämpligt lärosäte ta fram vidareutbildning för verksamhetschefer och överläkare i barn- och ungdomspsykiatrisk heldygnsvård SOU 2017:111
8
Kontroll – förslag Kontroll Ett nationellt utvecklings- och kontrollorgan - nämnden för utveckling och kontroll av psykiatrisk tvångsvård – bör inrättas Regelbundna besök på samtliga kliniker, en gång per månad Besöken görs av jurist, läkare, psykolog, specialiserad sjuksköterska samt en person med egen erfarenhet av barn- och ungdomspsykiatrisk heldygnsvård Fokus på tvångsåtgärder men också välfärd i övrigt – lokaler, bemanning, ordningsregler mm. Nämnden tar emot underrättelser om vissa tvångsåtgärder och underrättelser om barn som utsatts för mer än tre tvångsåtgärdstillfällen under en vårdepisod (ny bestämmelse) Nämnden rapporterar sina iakttagelser till IVO, som bedöms vara värdmyndighet, löpande och sammanfattar sina iakttagelser en gång per år Nämndens verksamhet bör regleras i IVO:s instruktion SOU 2017:111
9
Förslag till finansiering
Barnperspektiv Kontroll Kvalitet Kunskap Kompetens 100 miljoner kronor tillförs landstingen enligt fördelningsnyckel för att finansiera kompetensutveckling, ändamålsenliga lokaler, meningsfull sysselsättning och utevistelse mm. 1 miljon kronor tillförs domstolsväsendet för ökad ärendemängd 10 miljoner tillförs IVO för upprättandet av nämnden för utveckling och kontroll av psykiatrisk tvångsvård SOU 2017:111
10
Sammanfattning Förstärkt barnperspektiv
Skärpning av förutsättningarna i lagen beträffande tvångsåtgärder Ökade krav på inrapportering och insyn Bättre förutsättningar för systematisk kvalitetsarbete Bättre tillgång till kunskap och kompetensutveckling Kontroll för att nära följa utvecklingen på området och bidra till ökat lärande Barnperspektiv Kontroll Kvalitet Kunskap Kompetens SOU 2017:111
11
Appendix Förslag och bedömningar
Utredningen om tvångsåtgärder mot barn inom psykiatrisk tvångsvård SOU 2017:111 Appendix
12
Avgränsningar Uppdraget är begränsat till barn som vårdas enligt LPT
Något förslag sträcker sig längre eftersom det emanerar från tidigare utredning (Ds) Vissa förslag gäller genom hänvisning även barn som vårdas enligt LRV Eftersom utredningens mandat är begränsat lämnas i fråga om överklagande av tvångsåtgärder inget lagförslag utan det görs endast en bedömning att fler tvångsåtgärder bör kunna överklagas - vilket även bör gälla vuxna Appendix
13
Kvalitetssäkringsarbete m.m.
Kvalitetssäkringsarbetet i HSL ska i verksamhet som bedriver psykiatrisk tvångsvård även omfatta åtgärder som syftar till att minska behovet av tvångsåtgärder Erinran om att bestämmelserna i PL om val av behandlingsalternativ och ny medicinsk bedömning även gäller i tvångsvården Appendix
14
Barnrättsperspektivet tydliggörs
Barnets bästa ska utredas och särskilt beaktas Vården ska präglas av omtanke och bygga på respekt för barnets människovärde och integritet Barnet ska fortlöpande få relevant information Barnet ska ges möjlighet att framföra sina åsikter som ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad Appendix
15
Aktiviteter m.m. Barn får inte vårdas tillsammans med vuxna om det inte är förenligt med barnets bästa Underrättelse till den myndighet regeringen bestämmer Ett barn ska ha möjlighet till daglig vistelse utomhus Ett barn ska ha möjlighet till dagliga aktiviteter på vårdinrättningen Appendix
16
Fasthållning Ny reglering
Uppenbart att andra åtgärder är otillräckliga Omedelbar fara för att ett barn allvarligt skadar sig själv eller någon annan Tillfälligt – momentant Appendix
17
Fastspänning Uppenbart att andra åtgärder är otillräckliga
Omedelbar fara för att barnet lider allvarlig skada Kortvarigt, högst en timme Synnerliga skäl, förlängas med högst en timme – underrättelse till den myndighet regeringen bestämmer Hälso- och sjukvårdspersonal närvarande Appendix
18
Avskiljning Uppenbart att andra åtgärder är otillräckliga
Aggressivt eller våldsamt beteende allvarligt försvårar vården av de andra patienterna Kortvarigt, högst två timmar Synnerliga skäl, förlängas med högst två timmar – underrättelse till myndighet som regeringen bestämmer Uppsikt av hälso- och sjukvårdspersonal Appendix
19
Vård i enskildhet Ny reglering
Nödvändigt med hänsyn till vården och rehabiliteringen av barnet Högst en vecka – övervägas minst en gång per dygn Synnerliga skäl – förlängas med högst en vecka, underrättelse till den myndighet regeringen bestämmer Appendix
20
Elektroniska kommunikationstjänster
Gäller högst en vecka Ska övervägas minst en gång per dygn Förlängas med högst en vecka, underrättelse till den myndighet regeringen bestämmer Socialdepartementet
21
Särskild underrättelse om tvångsåtgärder
Fasthållning, fastspänning, avskiljning, vård i enskildhet och inskränkning i rätten att använda elektroniska kommunikationstjänster Tre olika tillfällen under en vårdperiod Underrättelse till den myndighet regeringen bestämmer Socialdepartementet
22
Överklagande Förslag Bedömning
Den som är förordnad som offentligt biträde för någon som är under 15 år ska utan särskilt förordnande vara barnets ställföreträdare Bedömning Fler tvångsåtgärder bör kunna överklagas vilket bör gälla såväl barn som vuxna Appendix
23
LRV Ett barn får vårdas på en sjukvårdsinrättning där det ges rättspsykiatrisk vård endast om han eller hon omfattas av LRV Appendix
24
Nämnd för utveckling och kontroll av psykiatrisk tvångsvård
Huvudman Uppgifter Tre alternativ Inom ramen för IVO:s tillsyn, eller egen myndighet, eller en särskild funktion i likhet med Socialstyrelsens rättsliga råd, med IVO som värdmyndighet Utredningens bedömning Alternativ 3 Regleras i IVO:s instruktion Kontinuerliga besök Samtal med barn Mottagare av underrättelser om tvångsåtgärder Kunskapsspridning och kunskapsutveckling Appendix
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.