Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
I SO-ÄMNENA
2
HISTORIA – 4 förmågor Tolkning Det förflutna Användning
Nutiden Användning HISTORIENS 4 FÖRMÅGOR: 1 Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer. 2 Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap. 3 Reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv. 4 Använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används. Utvecklingslinjer: Kulturmöten (handel, minoriteter, mission, språk) Migration (människor som flyttar till nya områden) Politik (idéer, ideologier, samhällsklasser, maktförhållanden, förtryck) Levnadsvillkor (olika gruppers förutsättningar i samhället) Epoker t.ex. Antiken Kronologi Identitet Historiska begrepp Källkritik Tolkning Orsaker och konsekvenser Kontinuitet och förändring Förklaring
3
Hänvisar till historien och nuet
HISTORIA - Kunskapskrav Historiska förhållanden, skeenden och gestalter Historiska begrepp Har kunskaper om Källors tro-värdighet och relevans Använder Eleven Resonerar om Historieanvändning Historiskt källmaterial Samhällsförändr., levnadsvillkor, handlingar och folkmord Orsaker till och konsek-venser av Beskriver samband Mellan olika tidsperioder i utvecklingslinjerna kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor Hänvisar till historien och nuet
4
GEOGRAFINS SYFTE Samhälle Människa Natur
Befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation, klimatförändr. Samhälle Förändringar av handels- och kommunikations-mönster Orsaker till och konsekvenser av Världsdelarnas namngeografi Klimatförändringar Källors trovärdighet och relevans Samspelet människa, samhälle, natur Beskriver Människa Natur Geografiska objekts lägen och storleks-relationer Geografiska begrepp Mönster Använder Redogör för Av handel och kommunikation Kartor och andra verktyg vid fältstudier Förslag på lösningar på hållbarhetsfrågor Kartor och andra geografiska källor
5
GEOGRAFI FÖRMÅGOR och KUNSKAPSKRAV GEOGRAFINS 4 FÖRMÅGOR: Eleven
Befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation, klimatförändr. Förändringar av handels- och kommunikations-mönster Orsaker till och konsekvenser av Världsdelarnas namngeografi Har kunskaper om GEOGRAFINS 4 FÖRMÅGOR: 1 Analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen. 2 Utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen. 3 Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker. 4 Värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling. Klimatförändringar Samspelet människa, samhälle, natur Resonerar om Källors trovärdighet och relevans Eleven Beskriver Geografiska begrepp Geografiska objekts lägen och storleks-relationer Använder Mönster Kartor och andra verktyg vid fältstudier Redogör för Av handel och kommunikation Kartor och andra geografiska källor Förslag på lösningar på hållbarhetsfrågor
6
SAMHÄLLSKUNSKAPENS SYFTE
6 FÖRMÅGOR: 1 Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. 2 Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. 3 Analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller. 4 Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv. 5 Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet. 6 Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser. Samhälle Individ Mänskliga rättigheter och demokrati Fakta, värderingar och olika perspektiv Analysera och kritiskt granska Ekonomiska Argumentera Sociala Miljömässiga Samhälls-strukturer Samhälls-frågor M h a modeller Rättsliga Analysera Mediala Lokala, nationella, globala Uttrycka och värdera ståndpunkter Politiska M h a begrepp
7
Växlar mellan olika perspektiv
E Enkla och till viss del underbyggda res. C Utv. och rel. väl underbyggda res. A Välutv. och väl underbyggda res. SAMHÄLLSKUNSKAP Betygskriterier Demokratiska värden och processer Olika samhällsstrukturer Begrepp och modeller Samhällsfrågor Olika källor SAMHÄLLSKUNSKAPENS 6 FÖRMÅGOR: 1 Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. 2 Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. 3 Analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller. 4 Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv. 5 Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet. 6 Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser. Källors tro-värdighet och relevans Har kunskaper om Demokrati Använder Mänskliga rättigheter (E) Redogör för Eleven Resonerar om Nationella minoriteter (E) Beskriver samband Påverkan mellan Samhälle-Individ Uttryck och värderingar av ståndpunkter Växlar mellan olika perspektiv Mellan olika faktorer för påverkan av livssituationer I undersökningar av samhällsfrågor ur olika perspektiv Inom och mellan olika samhällsstrukturer
8
RELIGIONSKUNSKAP RELIGIONKUNSKAPENS 5 FÖRMÅGOR: Eleven
Likheter och skillnader inom och mellan religioner Källors tro-värdighet och relevans Världs-religionerna RELIGIONKUNSKAPENS 5 FÖRMÅGOR: 1 Analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa. 2 Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället. 3 Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet. 4 Resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller 5 Söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet. Påverkan mellan religion och samhälle Har kunskaper om Resonerar om Hur identiteter kan formas av religioner Etiska begrepp och modeller Eleven Hur livsfrågor skildras Använder Moraliska frågor och värderingar Beskriver samband Olika typer av källor Påverkan mellan religion och samhälle
9
RELIGIONSKUNSKAP SYFTE Eleven
Likheter och skillnader inom och mellan religioner Källors tro-värdighet och relevans Världs-religionerna Påverkan mellan religion och samhälle Har kunskaper om Resonerar om Hur identiteter kan formas av religioner Etiska begrepp och modeller Eleven Hur livsfrågor skildras Använder Moraliska frågor och värderingar Beskriver samband Olika typer av källor Påverkan mellan religion och samhälle
10
Växlar mellan olika perspektiv
SAMHÄLLSKUNSKAP Demokratiska värden och processer Begrepp och modeller Har kunskaper om Olika samhällsstrukturer Olika källor SAMHÄLLSKUNSKAPENS 6 FÖRMÅGOR: 1 Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. 2 Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. 3 Analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller. 4 Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv. 5 Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet. 6 Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser. Använder Källors tro-värdighet och relevans Samhällsfrågor Mänskliga rättigheter Eleven Resonerar om Redogör för Påverkan mellan Samhälle-Individ Demokrati Nationella minoriteter Uttryck och värderingar av ståndpunkter Beskriver samband Växlar mellan olika perspektiv Mellan olika faktorer för påverkan av livssituationer I undersökningar av samhällsfrågor ur olika perspektiv Inom och mellan olika samhällsstrukturer
11
Växlar mellan olika perspektiv
SAMHÄLLSKUNSKAP Betygskriterier E Enkla och till viss del underbyggda res. C Utv. och rel. väl underbyggda res. A Välutv. och väl underbyggda res. Samhällsfrågor Demokratiska värden och processer Olika samhällsstrukturer Begrepp och modeller SAMHÄLLSKUNSKAPENS 6 FÖRMÅGOR: 1 Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. 2 Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. 3 Analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller. 4 Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv. 5 Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet. 6 Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser. Olika källor Källors tro-värdighet och relevans Har kunskaper om Använder Mänskliga rättigheter Demokrati Redogör för Eleven Resonerar om Nationella minoriteter Beskriver samband Påverkan mellan Samhälle-Individ Uttryck och värderingar av ståndpunkter Mellan olika faktorer för påverkan av livssituationer I undersökningar av samhällsfrågor ur olika perspektiv Växlar mellan olika perspektiv Inom och mellan olika samhällsstrukturer
12
Eleven Historiska förhållanden, skeenden och gestalter
Världs-religionerna Olika samhällsstrukturer Befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation, klimatförändr. Begrepp och modeller Förändringar av handels- och kommunikations-mönster Samspelet människa, samhälle, natur Har kunskaper om Olika typer av källor Använder Orsaker till och konsek-venser av Samhällsförändr., levnadsvillkor, handlingar och folkmord Världsdelarnas namngeografi Källors tro-värdighet och relevans Mänskliga rättigheter Eleven Klimatförändringar Redogör för Nationella minoriteter Historieanvändning Förslag på lösningar på hållbarhetsfrågor Resonerar om Likheter och skill-nader inom och mellan religioner Geografiska objekts lägen och storleks-relationer Beskriver Av handel och kommunikation Mönster Påverkan mellan religion och samhälle Samhällsfrågor Mellan olika faktorer för påverkan av livssituationer Mellan olika tidsperioder i utvecklingslinjerna kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor Påverkan mellan Samhälle-Individ Hur identiteter kan formas av religioner Samband Inom och mellan olika samhällsstrukturer Uttryck och värderingar av ståndpunkter Hur livsfrågor skildras I undersökningar av samhällsfrågor ur olika perspektiv Påverkan mellan religion och samhälle Hänvisar till historien och nuet Växlar mellan olika perspektiv Moraliska frågor och värderingar
13
Eleven Historiska förhållanden, skeenden och gestalter
Världs-religionerna Olika samhällsstrukturer Befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation, klimatförändr. Olika typer av källor Begrepp och modeller Förändringar av handels- och kommunikations-mönster Samspelet människa, samhälle, natur Har kunskaper om Använder Kartor Orsaker till och konsek-venser av Samhällsförändr., levnadsvillkor, handlingar och folkmord Världsdelarnas namngeografi Kartor och andra verktyg vid fältstudier Källors tro-värdighet och relevans Mänskliga rättigheter Eleven Klimatförändringar Redogör för Nationella minoriteter Historieanvändning Förslag på lösningar på hållbarhetsfrågor Resonerar om Likheter och skill-nader inom och mellan religioner Geografiska objekts lägen och storleks-relationer Beskriver Av handel och kommunikation Mönster Påverkan mellan religion och samhälle Samhällsfrågor Mellan olika faktorer för påverkan av livssituationer Mellan olika tidsperioder i utvecklingslinjerna kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor Påverkan mellan Samhälle-Individ Hur identiteter kan formas av religioner Samband Inom och mellan olika samhällsstrukturer Uttryck och värderingar av ståndpunkter Hur livsfrågor skildras I undersökningar av samhällsfrågor ur olika perspektiv Påverkan mellan religion och samhälle Hänvisar till historien och nuet Växlar mellan olika perspektiv Moraliska frågor och värderingar
14
Bedömnings-aspekter vid utvecklade resonemang
Vad finns det för likheter och skillnader mellan olika företeelser? Finns det en logik som kan förklara flera saker och som verkar återkomma i flera fall? Å andra sidan… Vilka orsaker finns det och hur påverkar de? nyanserar ser generella mönster Vad finns det för likheter mellan olika företeelser? jämför beskriver och förklarar orsaker och konsekvenser Bedömnings-aspekter vid utvecklade resonemang ser samband Vilka konsekvenser finns det och hur orsakas de? byter perspektiv Hur skulle man se på det här om man tillhörde en annan grupp eller hade andra värderingar? Underbyggnad Använder begrepp och modeller söker ny fakta Kan man beskriva resonemanget med en modell? T.ex. tankekarta eller Venndiagram exemplifierar använder tidigare kunskap Kan jag ta reda på mer fakta i läroböcker, faktaböcker, på Internet eller genom att fråga någon? Vilka ord ska jag använda och vad betyder de exakt? Finns det några bra exempel på det jag vill säga? Hur kan jag använda mig av det som jag lärt mig tidigare?
15
Hur många källor finns det?
Varför har informationen skrivits? Frågor att ställa till källorna Vem ligger bakom informationen? När har informationen skapats?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.