Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kapacitetsanalys av cirkulationsplatsen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kapacitetsanalys av cirkulationsplatsen"— Presentationens avskrift:

1 Kapacitetsanalys av cirkulationsplatsen
Viggbyholm

2 Bakgrund Under 2015 togs en trafikmodell över hela Täby kommun fram. Trafikmodellen är gjord i LuTrans/Emme och Dynameq. I denna utredning har denna trafikmodell använts för att analysera kapaciteten i cirkulationsplatsen i Viggbyholm med en framtida exploatering öster om cirkulationsplatsen. Trafikmodellen har använts för att generera de trafikflöden som sedan har används till kapacitetsberäkningen i Capcal. I det nya området planeras det för: 217 lägenheter Idrottsanläggning med 200 besök/dag Lidl-butik 2500 BTA Snabbmatskedja 300 BTA

3 Trafikräkning För att säkerhetsställa att den modell som finns framtagen genererar rätt trafikflöden har en manuell trafikräkning genomförts för en vardagseftermiddag i februari år Trafikräkningen genomfördes en onsdag mellan klockan 16:00-17:30. Trafikräkningen visade att modellen stämmer bra överens mot räkningar på flera ställen men att det finns vissa avvikelser som bör tas i beaktande i kapacitetsberäkningen. Observationer från mätdagen visar att det i nuläget inte finns några trafikproblem vid cirkulationsplatsen. Det uppstår inga längre köer från något håll och trafiken flyter på bra igenom cirkulationsplatsen.

4 Trafikflöden eftermiddagens maxtimme
Trafikflödena för eftermiddagens maxtimme kan ses i figuren till höger. Flödena har korrigerats mot de uppmätta trafikflödena för eftermiddagens maxtimme. Den skillnad i flöde som kunde ses mellan räkningar och modellerade flöden har applicerats på de modellerade flödena för år 2030.

5 Nedsatt hastighet Figuren till höger visar den nedsatta hastigheten för olika väglänkar kring cirkulationsplatsen i Viggbyholm. Något nedsatt hastighet kan ses in mot cirkulationsplatsen men inga längre köer observeras i modellen. De länkar som har nedsatt hastighet med den extra trafikalstringen från den nya exploateringen har även nedsatt hastighet utan tillägget i trafik från det nya området. Så detta tillägg i trafik påverkar inte framkomligheten nämnvärt.

6 Kapacitetsberäkning Capcal Tillfart Belastnings-grad Kölängd (medel)
Kölängd 90-percentil E18 0,63 0,5 1,0 Bergtorpsvägen N 0,21 0,1 Från det nya området 0,16 0,2 Bergtorpsvägen S 0,55 0,8 1,8


Ladda ner ppt "Kapacitetsanalys av cirkulationsplatsen"

Liknande presentationer


Google-annonser