Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Produkt, pris, plats och påverkan
KAPITEL 12 Produkt, pris, plats och påverkan
2
KAPITEL 12 Konkurrens Företag konkurrerar – tävlar – med andra företag om kundernas pengar. Konkurrensmedlen 4P: Produkt Pris Plats Påverkan
3
Produkt Produkt är en: – vara – tjänst
KAPITEL 6 Produkt Produkt är en: – vara – tjänst – kombination av vara och tjänst
4
Priset sätts utifrån: kostnader konkurrenter kunder
KAPITEL 6 Pris Priset sätts utifrån: kostnader konkurrenter kunder
5
Plats Var produkten finns och hur den transporteras.
KAPITEL 12 Plats Var produkten finns och hur den transporteras. I konkurrensmedlet plats ingår bland annat: val av butik butikens läge internetbutik transportsätt
6
KAPITEL 12 Påverkan Allt företaget gör för att få kunden att uppmärksamma företaget/produkten. I konkurrensmedlet påverkan ingår bland annat: direktmarknadsföring personlig försäljning public relations reklam sales promotion sponsring
7
Vid marknadsföring används olika medier för reklam.
KAPITEL 12 Medier Vid marknadsföring används olika medier för reklam.
8
Direkta digitala kanaler exempelvis sms och e-post
KAPITEL 12 Digitala kanaler Webbplatser Appar Direkta digitala kanaler exempelvis sms och e-post
9
Personal Är ett femte konkurrensmedel
KAPITEL 12 Personal Är ett femte konkurrensmedel All personal är viktig för företagen (inte bara säljarna)
10
KAPITEL 12 Marknadsmix
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.