Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Produkt, pris, plats och påverkan

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Produkt, pris, plats och påverkan"— Presentationens avskrift:

1 Produkt, pris, plats och påverkan
KAPITEL 12 Produkt, pris, plats och påverkan

2 KAPITEL 12 Konkurrens Företag konkurrerar – tävlar – med andra företag om kundernas pengar. Konkurrensmedlen 4P:  Produkt Pris Plats Påverkan

3 Produkt Produkt är en: – vara – tjänst
KAPITEL 6 Produkt Produkt är en: – vara – tjänst – kombination av vara och tjänst 

4 Priset sätts utifrån: kostnader konkurrenter kunder
KAPITEL 6 Pris Priset sätts utifrån: kostnader konkurrenter kunder

5 Plats Var produkten finns och hur den transporteras.
KAPITEL 12 Plats Var produkten finns och hur den transporteras. I konkurrensmedlet plats ingår bland annat: val av butik  butikens läge  internetbutik transportsätt

6 KAPITEL 12 Påverkan Allt företaget gör för att få kunden att uppmärksamma företaget/produkten. I konkurrensmedlet påverkan ingår bland annat: direktmarknadsföring personlig försäljning public relations reklam sales promotion sponsring

7 Vid marknadsföring används olika medier för reklam.
KAPITEL 12 Medier Vid marknadsföring används olika medier för reklam.

8 Direkta digitala kanaler exempelvis sms och e-post
KAPITEL 12 Digitala kanaler Webbplatser Appar Direkta digitala kanaler exempelvis sms och e-post

9 Personal Är ett femte konkurrensmedel
KAPITEL 12 Personal Är ett femte konkurrensmedel All personal är viktig för företagen (inte bara säljarna)

10 KAPITEL 12 Marknadsmix


Ladda ner ppt "Produkt, pris, plats och påverkan"

Liknande presentationer


Google-annonser