Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

GENUSANALYS Undersöker hur män och kvinnor framställs i media.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "GENUSANALYS Undersöker hur män och kvinnor framställs i media."— Presentationens avskrift:

1 GENUSANALYS Undersöker hur män och kvinnor framställs i media.
En bild består av olika bildtecken. Vilka bildtecken ser du här? Balettsko Vitfrasig balettkjol Vit undertröja = balettdansör Kjolens vågrörelse och den veckade bården i stolen= mjukt, kvinnligt och feminint Andra former i rummet: Ovalen i en stolsrygg En vas på en byrå

2 GENUSANALYS Det kvinnliga i bilden bryts av tvärt av manliga bildtecken. Vilka? En ölburk i en dansarens hand. Associeras (vad man kommer att tänka på) till bildliga och ljudliga plopp, fräs, slurp och Norrlands Guld. Ett vanligt grepp i reklamens värld att man låter motsatta bildtecken mötas i en bild.

3 GENUS ANALYS Kvinnligt och manligt styrs av våra föreställningar. Genus betyder föreställningen om vad som utmärker det manliga och kvinnliga. Genus är det man lär sig genom uppfostran, uppväxt och inte minst inverkan från medierna.

4 GENUSANALYS Frågan om hur kvinnligt och manligt kan visas i en bild kan vara känslig. Så känslig att det finns normer och koder som reglerar hur de båda könen ska avbildas i olika situationer. Norm= regler och förväntningar inom en grupp eller samhället i stort.

5 GENUSANALYS EXEMPEL: Fastän homosexualitet idag är erkänd form av samlevnad i Sverige, så är det fortfarande tabu att visa två män som kramas och kysser varandra. Om det inte sker på fotbollsplan vill säga. Tabu= Förbud kring något som väcker starka känslomässiga reaktioner.

6 GENUSANALYS Diskutera med dina kamrater vid ditt bord. Redogör för klassen vad ni kommer fram till. Kan du komma på andra tabun eller outtalade regler som hindrar kvinnligt och manligt från att framställas på vissa sätt i reklam och i tidningar? Kan man i ditt exempel säga att tjejer och killar reagerar olika eller har avvikande uppfattningar i bilden? Spelar åldern någon roll?

7 GENUSANALYS Genusanalys går ut på att undersöka hur man framställer kvinnligt och manligt i bilder, ord, ljud och design. Utgår från två grundläggande principer: Första principen: Att peka ut och att hålla isär manligt och kvinnligt. Ses ofta som varandras motpoler. Mannen får representera förnuftet och kvinnan känslolivet. Mannen aktiv/kvinna passiv Mannen offentlig/ kvinnan privat Särbehandling av pojkar och flickor; namn, klädsel, leksaker och färger. Flickor rosa och pojkar blått. Pojkar får verktygslåda, tekniska prylar och vapen. Flickor får dockor, köksleksaker, kammar, låtsassmink och speglar.

8 GENUSANALYS Andra principen: Göra det manliga till norm. Den vite heterosexuella mannen av medelklass utgör normen. Mannen= Adam, den första människan- representerar hela människan (både män och kvinnor) Kvinnan representerar sitt kön; som mor, hustru, syster eller gudinna. Den högste – Gud Fader själv- omtalas som han. Mänsklighetens historia kallas his-story, inte her-story. Vissa aktiviteter har ansetts viktigare, svårare eller mer värda än andra. Att kriga, engagera sig i samhället, hantera teknik, försörja familjen, ta initiativ och fatta beslut är mer värt än att uppfostra barn, laga mat eller vårda sjuka och gamla.

9 GENUSANALYS I reklamen: Framställs mannen som handlingskraftig och utåtriktad. Ett vanligt tilltal är att mannen ska ”bestämma sig”, ”göra slag i saken” eller ”slå till”. Kvinnan tilltalas ofta som någon som ”gör om sig”, förbättrar sitt utseende, eller gör upp med ”dåliga vanor”. Lösningar kan vara att köpa smink, snyggare kläder, hygienartiklar eller gå och träna.

10 GENUSANALYS Uppgift: Du ska välja ut bilder från nätet eller ur tidningar och visa hur manligt eller kvinnligt framställs i dagens media. Jämför hur de båda könen framställs när det gäller vad män och kvinnor gör, vilka platser de befinner sig på, hur de samspelar via kroppsspråk och blickar, och vidare hur de är klädda, och vilka tillbehör och accessoarer de använder. På vilka detaljer och delar av kroppen lägger kameran fokus? Vilka bildvinklar är vanliga på respektive kön? Om du hinner: Lista verb och adjektiv som är vanliga i rubriker, reklamtexter och bildtexter. Hur kopplar man ihop former, färger och material med manligt och kvinnligt?

11 Lektion 2

12 GENUSANALYS En viktig term i genusanalys är den manliga blicken.
Kvinnor och män framställs i media på ett sätt som passar den manliga smaken. Med blick i detta sammanhanget menar man t ex hur en fotografen väljer motiv och på vilket sätt hen väljer att framställa bilden med sin kamera. Den färdiga bilden kan sägas bära ”spår” av fotografens blick.

13 GENUSANALYS UPPGIFT: Teckna först en serieruta och omvandla den sedan till ett fotografi Teckna en serieruta där du visar mannen och/eller kvinnan i en roll eller situation, som vi uppfattar som traditionellt manligt eller kvinnligt. Teckna bilden i en serieruta- ca 15X15 cm. Använd gärna pratbubblor, för att förstärka eller förtydliga innehållet i bilden. Eller gör tvärtom: Teckna mannen och/eller kvinnan i en motsatt roll eller situation än den traditionellt manliga och/eller kvinnliga.

14 Gör så här: STEG 1: STEG 2: GENUSANALYS
Skriv ner din idé i ditt skrivhäfte. Skissa din idé med blyerts, som en serieruta på ett A4-papper- titta gärna på bilder på Google för att veta hur något ser ut! Fyll i din serie med tuschpenna. STEG 2: Ta hjälp av dina kamrater vid bordet för att återskapa din serieruta, som ett fotografi. Ni behöver ingen speciell rekvisita – utan använd er själva och vad ni hittar i skolan.


Ladda ner ppt "GENUSANALYS Undersöker hur män och kvinnor framställs i media."

Liknande presentationer


Google-annonser