Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Formativ undervisning– Workshop 4 (feedback)
2
Lärandemål för denna workshop
Vi lär oss att: Dela framgångar och misslyckanden med varandra och att stödja varandra. Ge feedback som för lärandet framåt.
3
Planering Genomgång av feedback Diskussion om feedback
Handout ”Några feedbacktekniker som får eleverna att tänka” Diskussion i ”arbetslag”. Individuellt arbetspass Planering med kollega Om tid: titta på video där Dylan William pratar om feedback.
4
Lektionsbesök om att se vad eleverna har lärt sig
Kul att se att ni har prövat nya tekniker! Ni har varit duktiga på att göra lektionsbesök.
5
Har du lämnat in din Personliga handlingsplan samt mall för kollegial observation?
Annars kan du göra det nu.
6
Frågor att ställa dig när du lyssnar
Om en kollega prövat en ny teknik: Var den kopplad till de fem nyckelstrategierna för formativ bedömning? Vad var det som var formativt? Alltså, på vilket sätt underlättade tekniken för läraren eller eleverna att anpassa det de gjorde till att öka lärandet? Finns det belägg för att tekniken fungerar? Ökade den elevernas lärande? Finns det förändringar som kan göras för att förbättra tekniken?
7
Feedback – viktigt, men svårt att göra rätt.
8
Lärare lägger generellt sätt för mycket tid på feedback
Använd dubbelt så mycket tid att planera lektioner som att ge feedback. Läraren behöver inte ge detaljerad feedback på mer än en fjärdedel av det arbete som eleverna gör.
9
Tänk på att utforma uppgiften med tanke på feedbacken
Om uppgiften inte är speciellt utformad för att stödja feedbacken så fungerar den inte. Läraren ska ha en handlingsplan för hur hen ska göra när hen får svaren. Feedbacken ska fokusera på det som kommer – jmf en läkarundersökning vs obduktion.
10
Olika sätt att ge feedback
Löpande kommentarer Matriser Muntligt Betyg Poäng Färgmakeringar
11
Hur specifik ska feedbacken vara?
Svårt att avgöra – inte för vag och inte för specifik. Om feedbacken är för specifik – svårt att använda för framtida uppgifter plus att eleven inte aktiveras. Ex. 1. Läraren ger feedback på en uppsats – sätter ett kryss i marginalen på den rad som innehåller något som måste rättas till – elever ska försöka lista ut vad som är fel. Om elever behöver mer stöd – sätt ut ”s” för stavfel, ”g” för grammatik osv.
12
Exempel 2 Använd grönt för positiva särdrag och rosa för sådant som kan förbättras. Eleverna kan sedan identifiera vilken typ av fel de gör (t.ex. tempus, kongruens etc).
13
Kom ihåg att feedbacken inte blir lika effektiv om man också betygssätter uppgiften.
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4 Innehåll, instruktioner och samman-hang Innehållet är för tunt/orelevant för att bedömas ordentligt. Du följer inte instruktionerna. Kommunikationen fungerar inte fullt ut. Du klarar inte att använda rätt stilnivå. Texten har en dålig anpassning till syfte, mottaggare och situation. Innehållet i texten är en aning kortfattat och/eller går delvis utanför ämnet. Du följer instruktionerna. Uppsatsen är något osammanhängande och svår att få grepp om. Du vet vilken stilnivå som ska användas, men klarar inte helt att fullfölja den. Innehållet i texten är ganska djupgående och genomtänkt. Texten hänger samman och har kopplingar mellan styckena. Du använder rätt stilnivå men kan förbättra en del uttryck. Din text behandlar ämnet på ett djupgående sätt. Uppsatsen är väl sammanhållen med bra kopplingar. Du använder precis rätt stilnivå.
14
Försök att koppla feedbacken till lärandemål och framgångskriterier
15
Skapa lämplig balans mellan kritisk och stödjande feedback
Var försiktig med dubbelmackan elever tenderar att överanvända vissa inslag som de fått beröm för. Om man ger dubbel så mycket positiv feedback kan det tolkas som att förbättringen är valfri.
16
Det viktigaste är att feedbacken ska aktivera eleverna.
Det ska vara tydligt för eleverna vad de ska göra med den feedback som de har fått!
17
Olika sätt att för eleverna att ge respons
1. Formulär för feedback – ruta för lärare och ruta för elev. 2. Loggbok för feedback – läraren ger ingen mer feedback förrän eleven har gett respons. 3. Låta eleverna besvara feedbacken på pappersremsor som det häftar fast ovanför de arbetsuppgifter som behöver förbättras. 4. Ge kommentarer på lappar – låt eleverna avgöra vilka kommentarer som hör samman med vilken text. 5. Om du ger muntlig feedback – be eleverna skriva ner den.
18
Ge ingen feedback utan att avsätta lektionstid till respons för eleverna
Börja gärna lektionen med detta!
19
Det viktigaste är att man har ett system för att eleverna ska ge respons.
Viktigt att inte markera en uppgift som klar förrän eleven har gett respons.
20
Diskussion om feedback
Har du några tips på hur du ger feedback samt hur eleverna kan aktiveras med att ge respons? Ger du tid för eleverna att ge respons på din feedback? Använder du ”dubbelmackan”? Ser du ett problem i det? Vad tycker du är svårast med att ge feedback?
21
Handout ”några feedbacktekniker som får eleverna att tänka”
Läs handouten och fundera på vilken/vilka metoder du skulle vilja prova.
22
Gruppdiskussioner om formativ undervisning i ”arbetslag”
Ha en diskussion om vilka tekniker som kan fungera för er elevkategori och hur man kan anpassa metoderna för bästa effekt. Ex. Hur kan elever med begränsade kunskaper i det gemensamma språket respondera på feedback? Vad ska man speciellt tänka på när man ger feedback till distanselever? Hur aktiverar man dem på bästa sätt?
23
Sätt dig i den grupp som du tycker att du hör mest hemma i.
Tid: ca 10 minuter. SFI Distanslärare Övriga Komvux IM Opalen
24
Arbetspass – feedback Tid: 20 minuter.
Bestäm vilken/vilka feedbacktekniker du ska använda. Bestäm vilken grupp och vilken uppgift du ska använda. Fundera på om uppgiften är konstruerad för att ge feedback. Skriv instruktioner till eleverna. Fyll i blanketten ”Planering inför nästa workshop”.
25
Kollegial handledning
Istället för klassrumsbesök så ska ens ”parkollega” visa ett par exempel på feedback och elevernas respons. Detta ska vara gjort till den 25/11. I och med att ni har samma parindelning under två workshopar så kan man kombinera feedback från workshop 4 och 5 om man önskar. Tid för att träffas med sin parkollega är följande: Onsdagen den 9/11 Onsdagen den 16/11
26
Sätt dig med din nya kollega och presentera den teknik du kommer att använda dig av.
Tid: ca 15 min. Bestämma en tid när ni ska vara färdiga med uppgiften och när feedbacken ska ges.
27
Uppdelning för kollegialt lärande
Mikael– Carina Tegner Moa Nyman - Erika Helene - Agneta Susanne - Maja Catalina - Karina L. Ola – Minna Hans - Jenny Therese - Emma N. (Tommy )- Kristian Kristina W– Barbara Elin – Dubravka Emma O – Catarina K Emil – Therese B
28
William om Feedback
29
Diskussionsfrågor till williams video
Vad kan vi lära oss från den första israeliska studien om feedback? Vad kan vi lära oss från den andra israeliska studien om feedback? Vad visade Kluger och DeNisis metastudie om feedback? Hur ska feedbacken vara om den ska vara effektiv?
30
1. Vad kan vi lära oss från den första israeliska studien om feedback?
Ge inte poäng eller betyg tillsammans med dina kommentarer – de högpresterande eleverna tycker inte att de behöver titta på kommentarerna och de lågpresterande eleverna vill inte titta på kommentarerna. Om du vill ge poäng eller betyg – ge det en annan lektion. 2. Vad kan vi lära oss från den andra israeliska studien om feedback? Det var inte mer effektivt att ge beröm eller betyg än de som inte fick någon feedback alls! Eleverna behöver inte veta var de befinner sig – det vet de redan.
31
Kluger och DeNisis metatudie om feedback
2/5 studier – effekten av feedback var negativ. Här var ofta feedbacken personkritisk. ”Du pratar engelska helt perfekt”. För att feedbacken ska vara formativ ska den svara på hur eleven ska göra för att förbättra sig. Be eleverna förklara hur de har använt feedbacken för att förbättra sig. Feedbacken ska skapa tänkande. Referera till framgångskriterier och betygskriterier i er feedback. Feedback ska alltid ge mer arbete till eleverna än vad läraren har lagt ner på det: Exempel: 2 av dessa 10 matteuppgifter är fel – fundera ut vilka två som är fel och försöka att göra dem rätt. Ge aldrig hela lösningen. Vänta inte med att ha provet i slutet av ämnesområdet – ha det 2/3 in.
32
Att läsa i Williams bok Läs kapitel 6, s , till den 3 november.
33
James Nottingham larande-i-klassrummet -26 min.
34
The Classroom Från
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.