Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
User generated content
Paola Sartoretto Karlstads universitet MKV IKT-projekt
2
Participation – a power struggle on who can take on which roles in society
Vem får skapa konst, journalistik, literatur, film, osv.
3
Participatory communication
”It’s just a forum to show things that do not reach us through television or newspaper” Produsers Right to communicate Self-representation Pluralism
4
Professionell hegemoni
Estetik Specialisering
5
Organisationer som underlättar medlemmars delaktighet
British Video Nation project Center for Digital Storytelling
6
Organisationer som fokuserar på tillgång och/eller interaktivitet
Ourmedia, YouTube Facebook, MySpace Citizen journalism
7
Semi-participatory organisations
Carpentier et.al 2003:53
8
Community media – teoretiska utgångspunkter
Carpentier et.al. 2003:53
10
Delaktighet, gamla medier och nya medier
Internet: information är tillgänglig till alla och alla kan producera och publicera texter, bilder samt ljud och video. Tidning, radio och TV ignorerades i delaktighetsdebatten. Rutiner, identiteter, policy samt konventioner fördes över till det nya medie-systemet. ”…the discourse of novelty feeds into the technological-deterministmodel, assuming that specific media technologies are per definition more participatory than others.” You tube. Google
11
Citizen journalism Definition Typer Vem får vara journalist?
Nyhetsvärde
12
Bloggar Alternativ till elitjournnalism? Bloggare vs. Journalister
”Small scale sources of political information” (Hindman) Empowerment
13
Vem är bloggarna? Högutbildade Kunskapsbaserade yrken
14
Bloggare och medierna Vilken roll spelar bloggar? Demokratisering, opinionsbildning Samhällsdebatt Agenda-setting
15
The voice of the ordinary citizens
Professionalism Who listens to the voice of ordinary citizens? Vem är toppbloggarna?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.