Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Ett effektivt hjälpmedel vid förbättringsarbete/ problemlösning
2
A3-metoden är … Standard på pappersformatet, 2 stående A4-sidor = A3
Standardiserat rapportformat, en sida Standardiserad dokumentation, rubriker Enkel arkiveringsmetod
3
A3-metoden kan användas till …
Planering Budgetering Kommunikation Problemlösning
4
Allmänt innehåll i en A3-rapport …
Problem/ Avvikelse/ Ärende Upprättad av/ Datum / Version: Analys av nuläget - vänster sida Framtida önskade läget - höger sida Bakgrund Beskrivning av nuläget Analys - grundorsaker - 5 varför - fiskbensdiagram Korrigerande åtgärder/ Lösning - kort sikt - lång sikt Implementeringsplan - vad, vem, när? Kostnadsfördelar Tester och utvärdering Uppföljning Godkänd av:
5
Identifierad ”mätbar egenskap” Kritisk kundnytta
A3 Problemlösning Problem/ Avvikelse/ Ämne: Avd/ Enhet: Bakgrund Bakgrunden till situationen övergripande i text. Här kan även mätetal presenteras. Problemformulering Identifierad ”mätbar egenskap” Kritisk kundnytta Framtida läge/ Mål Beskriv vilket mål vi jobbar mot och ev. vision (dvs målbild på lite längre sikt) Målformulering baserad på identifierad ”mätbar egenskap” (Vad skall förbättras och hur mycket?) Nuläge Beskriv dagens situation. Ange problemområden och orsaker Process (dagens arbetssätt) Data insamlad (för yttringen; det som skall förbättras) Stabilitet och kapabilitet för insamlad data Plan (inkl. test) Vad? Vem? Klart när? En uppdaterad plan för arbetet totalt och specifikt för planerade förbättringar Plan (för arbete & kommunikation) Valda förbättringar (Vad skall göras, av vem och till när?); tester alt. förbättringsåtgärder Kommunikationsplan Grundorsaker Lista grundorsakerna till problemet Analys av orsaker till problemet alt. hinder att uppnå uppsatta mål Resultat och Lärdomar Vad som testats och vad vi lärt av det Genomförda förbättringar (eller förkastade) och lärdomar dragna av dessa Uppföljning Mål och mätetal? Vad blev resultatet? Hur vi ska följa upp och sprida resultatet Hur långsiktig förbättring följs upp (t.ex. styrdiagram med före/efter) Upprättad av: xx Godkänd av: xx Version och datum: xx
6
Rubrik A3 Strategi Ämne: xxx Avd/ Enhet: xx Upprättad av: xx
Bakgrund, mätningar, mål, gap etc. Handlingsplan för det nya året Mål Aktiviteter J F M A M J J A S O N D Tankar om förra årets aktiviteter Aktivitet Resultat och olösta frågor Bakgrund, mätningar, mål, gap etc. Fortsättning och frågor att lösa senare Upprättad av: xx Version och datum: xx
7
A3 Problemlösning Problem/ Avvikelse/ Ämne: xxx Avd/ Enhet: xx
Bakgrund och mätningar Framtida läge/ Mål Nuvarande situation Införandeplan - Implementering Vad? Vem? Klart när? Grundorsaker (5 varför)/ Fiskbensdiagram Framtida åtgärder/ Eventuell test i liten skala Uppföljning Mål och mätetal? Vad blev resultatet? Upprättad av: xx Godkänd av: xx Version och datum: xx
8
Arbetet med Vård i rimlig tid 2010
Ämne: xxxxx Avd/ Enhet: xxxxx Bakgrund Så här vill vi arbeta! Så här ser det ut just nu! xxxx Det här behöver vi göra! xxxx Upprättad av: xxxxx Version och datum: xxxxx Beslutad av: xxxxx
9
Ämne: Vård i rimlig tid på SUS 2010 – planerad vård
Avd/enhet: Staben för Forskning och utveckling Bakgrund Nationellt Ökade krav i kömiljard 2010 Lag om vårdgaranti 1 juli Regionalt Tillgänglighet är ett av sex prioriterade fokusområden Tillgängligheten ska vara hållbar över tid och ingen patient ska behöva vänta längre än vårdgarantins Kraven i kömiljarden ska uppnås till 100 % Leveransskicklighet: välfungerande produktionsplanering som möjliggör vård i rimlig tid till alla Mål för remisshantering enligt praxis ska uppnås till 100 % Fokusområden: Inflöde – Produktionsplanering – Information & kommunikation Så här vill vi arbeta på SUS Skapa förutsättningar - Överenskommelser Beredningsgrupp Stabschef FoU Divisionschef Chefläkare VGA/TK Rätt patient får rätt vård av rätt kvalitet, på rätt nivå, på rätt plats, vid rätt tidpunkt, till rätt kostnad och bara en gång SUS Uppföljningsmöten - Divisionsnivå VGA/TK Ansvarig divisionschef Uppföljning, ledning och styrning Åtgärder vid avvikelser från måltal Körevision genomförs och är klar – när? Info och stöd Division Arbetsgrupp VGA/TK VIS Lean Kommunikation Ansvarig i divisionsstaben Uppföljning av resultat Leverans – Kvalitet Info och stöd Ansvarig klinikchef Uppföljning ledning och styrning Implementering och tillämpning av Medicinska indikationer och Praxis x 2 Så här ser det ut på SUS just nu Besök Op/åtgärd - Orbit ca patienter väntat > 1 år patienter väntat > 1 år Op/åtgärd - Provisio 945 patienter väntat > 1 år Klinik Info och stöd Ansvariga på kliniken Inflöde: Remisshantering/ Op.anmälan/ÅB Planering: Schema och samplanering Info/kommunikation – väntande patienter: Medicinskt ansvarig, läkare Planerare/koordinator, ssk Administrativt stöd, med. sekr. Ansvarig för kvalitetssäkring och rapportering Nätverk Workshop Tillgänglighetsseminarium Enhet MOTT US OP Det här behöver vi göra på SUS Fokusområden 2010 Körevision (Kvalitetssäkring – Samordning) Kontroll över inflödet Produktionsplanering Information och kommunikation Författare: Lena Kjellman Kiebach, Marie E Nilsson, Christina Landegren, Annika Ralsmark Version och datum: 4, Beslutad i ledningsgruppen SUS
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.