Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Politisk kommunikation I
Karlstads universitet IKT-Projekt Vt 2010 Paola Sartoretto
2
Bakgrund Globalisering: politisk, ekonomisk och kulturell
EU-parlamentet FN Mänskliga rättigheter Miljö Politiska partier Staten Regeringen
3
Vad är politisk kommunikation?
Syfte: engagera i politiska frågor, bidra till förändringar, informera om politik, stödja/reagera. Innehåll: Information om fråga/fakta/propaganda Exempel: Politiker blogg, jornalister blogg när de håller sig till politiska frågor
4
Vem producerar politisk kommunikation?
Politikerna Informatörer Journalister Privatpersoner aktivister
5
Platser för politiskt kommunikation
Torg eller andra insamlingsplatser Internet Medierna Telefon Face-to-face
6
Budskapet Individen som fokus – politiska partier ofta fokuserar om en person istället för idéer Form: gammal - newsletter, föreläsning, samtal Ny- tillgänglighet, mer visuellt, kortare texter, sound-bites.
7
Utveckling av politisk kommunikation
1800- tal, direkt kontakt, längden, kyrkan var mer närvarande i politiken massmedier, få mediernas uppmärksamhet, informatörer, spin-doctors direkt kontakt återkommer
8
IKT roll i politisk kommunikation
Image skapande Kommunikation med väljare Vem tilltalas av kommunikation
9
Teorier Mobilisation - The mobilisation thesis emphasises the many interactive features of the internet and claims that access to the internet facilitates and encourages new forms of political activism. Reinforcement -The reinforcement thesis asserts that the internet use is strenghtening reather than radically transforming existing patterns of political participation.
10
Winners-take-all Googlearchy – the rule of the most heavily linked
Några få webbsidor dominerar webben i politiska frågor Länkar är inte jämlikt distribuerade.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.