Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Utbildningen spelas in
Suomi.fi-servicedatalagret Allt det väsentliga om den offentliga förvaltningens tjänster på en plats Aktuellt om SDL-användargränssnittet Utbildningen spelas in
2
Innehåll Nytt inom användarhantering och huvudanvändarens roll
Aktuellt i användargränssnittet Kontaktuppgifter 2
3
SDL-huvudanvändarens roll
Användarhantering och SDL-huvudanvändarens roll 3
4
Huvudanvändarens uppgifter
Organisationens SDL-användare och intressenter Huvudanvändarens uppgifter Administrera den egna organisationens användarkonton (instruktioner) Handleda nya och nuvarande användare Koordinera underhållet och kvalitetsgranskningen av den egna organisationens SDL-data Kommunicera om nya och förändrade funktioner inom den egna organisationen Huvudanvändaren skickar kontouppgifter till nya användare BRC skickar inte kontouppgifter till nya användare som huvudanvändaren lagt till i SDL SDL-huvudanvändare Administrera användarkonton Utbilda Koordinera Kvalitets-granskning
5
Huvudanvändarens viktigaste uppgifter i underhållsfasen
1. Vad är SDL? Bekanta dig med SDL:s möjligheter, datamodell, fördelar och uppgifter Huvudanvändarens viktigaste uppgifter i underhållsfasen 2. Organisering Definiera de SDL-ansvariga Ställ upp mål Se över projektets resurser och tidtabell 3. Identifiering och definiering av tjänster Användarhantering: lägga till nya och ta bort gamla användare, uppdatera användarinformation Koordinera arbetsfördelningen för nya tjänster och kanaler. Speciellt noga i fall av samägarskap. Observera förändrad information och nya fält för: information om kopplingar, adresser, täckning, samanvändning, ansvarig organisation etc. Kartlägg nuläget Identifiera tjänsterna Kontrollera datamodellens obligatoriska uppgifter 4. Skapa SDL-data Bestäm tjänsternas prioritetsordning Skapa data i SDL 5. Administration Vastuutaho Vastuuhenkilö? PTV:n käyttöönotto ei pääosin ole IT-hanke, vaan uusi ja yhteinen tapa toimia Vaiheista ja priorisoi käyttöönotto yhdessä PTV- yhteyshenkilön kanssa. Vastuuta tuottaminen ja ylläpito. Tee työsuunnitelma. Listaa palvelut ja kanavat. Mieti kuvaamisjärjestys. Kunnat voivat hyödyntää tässä pohjakuvausten listaa. Mitkä ovat organisaation tuottamat palvelut kansalaisille, yrityksille ja viranomaisille Miten näitä palveluja pääsee käyttämään ja mitkä ovat niiden asiointikanavat. Ketkä ovat organisaatiossasi palveluiden omistajia? Kuka vastaa kunkin palvelun ja kanavan tiedoista? Mistä löytyvät palvelujen tämänhetkiset kuvaukset ja kuka niitä nyt ylläpitää ja missä? Onko kuvaukset tehty asiakkaan näkökulmasta ja voiko valmiita kuvauksia suoraan hyödyntää PTV:ssä? Ovatko PTV-tietomallin edellyttämät tiedot olemassa? Mistä puuttuvat tiedot löytyvät ja kuka ne hankkii? Varmista työnjako ja ryhdy työhön Varmista kaikille tietojen tuottamiseen osallistuville ylläpitäjän käyttöoikeudet Onko palveluketjuissa ulkopuolisia yhteistyökumppaneita? Sopikaa työnjaosta. Aloita yhdellä palvelulla. Hyödynnä kunnille tehdyt pohjakuvaukselliset luonnokset. Julkaise ensimmäinen kuvaus, kun se on valmis. Katso miltä palvelu näyttää beta.suomi.fissä (huomaa vuorokauden viive). Varmista tietojen ylläpito Onhan ylläpidon vastuut, resurssit ja aikataulu sovittu? Se till att uppgifterna är riktiga och uppdaterade Användarna får automatiska påminnelser om uppdatering
6
Aktuellt om användarhantering
Skapa ny användare på Nya huvudanvändare får av BRC användarnamn endast till SDL, inte dess testmiljö. Man kan ansöka om användarnamn till testmiljön via en skild blankett: LÄNK Funktionen Change UserInfo Användaruppgifter kan ändras efter att de har skapats (namn, e-postadress, organisation) Man kan flytta ett användarnamn till kön för borttagning genom att ändra användarnamnet till En lista över organisationens användare finns i rullgardinsmenyn
7
Produktion-SDL och Träning-SDL
Förutom Servicedatalagret finns en testmiljö för övning och intern utbildning Testmiljön har ingen förbindelse till SDL, så uppgifter som är tänkta att visas för allmänheten skapas direkt i SDL. Observera! Testmiljön städas regelbundet och därför bör man inte förvara unikt material där. Spara alltså en kopia någon annanstans eller skapa de riktiga tjänstebeskrivningarna direkt i SDL som utkast och publicera dem vartefter de blir klara. Inom den närmaste framtiden skapas gemensamma användarnamn menade för testbruk och testmiljöns individuella användarnamn raderas i slutet av 2017. 7
8
Demo av SDL version 1.7
9
Aktuellt om organisationsuppgifter
Komplettera organisationens uppgifter med ”området där organisationen i regel tillhandahåller tjänster”: Det begränsade området kan vara ett landskap, en kommun, ett sjukvårdsdistrikt eller en delregion för företagstjänster. Det begränsade området kan också omfatta flera regioner eller kommuner.
10
Aktuellt tjänstebeskrivningar
En tjänst som samordnas av flera organisationer har en huvudorganisation och andra ansvariga organisationer. Huvudorganisationen ansvarar för tjänstebeskrivningen. Komplettera tjänstebeskrivningens ansvarsfördelning:
11
Aktuellt om uppgifter i tjänstebeskrivningar
En tjänst som erbjuds av t.ex. ett medborgarinstitut eller hittedjurstjänster kan erbjudas inom ett område som omfattar flera kommuner, även om endast en kommun ordnar och beskriver tjänsten. Komplettera tjänstebeskrivningen med uppgifter om regional täckning, dvs. alla områden eller kommuner där tjänsten är tillgänglig och ordnas av samma ansvarsorganisation:
12
Aktuellt om servicekanaler Alla servicekanaler
Område: samma avgränsningsalternativ som för organisationer och tjänster. Uppgifter om gemensam användning är som standard öppen för alla SDL- organisationer. Vid behov kan du begränsa kanalen så att den bara kan användas av din organisation.
13
Aktuellt om servicekanaler nätservice, webbsida, utskrivbar blankett
Knappen Testa adress fungerar, om nätadressens egen brandväggsinställning tillåter funktionen att testa adressen (ping): En webbadress som kräver inloggning eller som innehåller popup- fönster kan inte testas med funktionen. Webbadresser som ger felmeddelanden visar dock rätt innehåll, om adressen har skrivits rätt ( eller i början!)
14
Aktuellt om servicekanaler Nätservice, serviceställe, telefonservice
Även för nätservicekanaler och för telefonservicekanaler kan öppettider anges. För nätservicekanaler lönar det sig att ange öppettider endast om nättjänsten inte är tillgänglig hela tiden. För tillfället går det inte att uppdatera öppettider när två språkversioner jämförs.
15
Aktuellt om uppgifter för servicekanaler Utskrivbar blankett
För de utskrivbara blanketternas returadresser finns nu ett fält för fri formulering (texten dessvärre felaktigt på finska).
16
Aktuellt om uppgifter för servicekanaler Serviceställe
Serviceställets kontaktuppgifter och webbadresser är endast preciserande uppgifter för servicestället ≠ så som organisationens kontaktuppgifter och webbadresser på organisationssidan Till exempel organisationens hemsida kontra serviceställets (tandläkarstation, daghem) Facebook-sida Serviceställets kartpunkt kan ändras manuellt. Gatuadressen måste dock anges i adressfältet före man flyttar kart- punkten. Fältet kan inte lämnas tomt.
17
Tack! SDL på esuomi.fi 17
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.