Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kommunikation i spelmoment
Vilka kommandon används Boxplay Kontringar - att styra sitt försvar Kräver spelförståelse Kommunikation - spelmoment Boxplay En situation som ställer höga krav på en målvakt är boxplay. Bra kommunikation med boxen är viktig för att exempelvis kunna skära av vissa skyttar, stänga kanter, hålla avslut långt utifrån etc. och möjliggöra för målvakten att känna trygghet med boxen. Målvakter har olika önskemål på varifrån skotten ska komma, hur backar och forwards ska täcka med mera. En situation som ofta uppstår i boxplay är att boxen hamnar i knäet på målvakten. Detta skapar ett problem för målvakten: Eftersom motståndarnas skyttar kommer närmare målet så hamnar målvakten i en jobbig valsituation, antingen sitta kvar långt in i målet och inte täcka av skotten utifrån, alternativt att flytta ut längre från målet och därmed täcka bättre samtidigt som man blir mycket sårbar för sidledspass och skott. Bra kommunikation med sin box kan lösa problemet.
2
Kommunikation i spelmoment
Vilka kommandon används Boxplay Kontringar - att styra sitt försvar Kräver spelförståelse Kommunikation - spelmoment Kontringar En ännu viktigare detalj är vid kontringar. Här har målvakten full överblick över vad som sker på banan. Målvakten bör därför mycket tidigt i en kontring styra sina medspelare till rätt positioner. Att få den närmsta medspelaren att stöta upp vid en kontring kan i många fall stoppa upp hastigheten på kontringen, därmed hinner fler spelare hem för att hjälpa till. Ju mer målvakten styr, desto färre kontringar kommer att sluta med avslut på mål.
3
Kommunikation i spelmoment
Vilka kommandon används Boxplay Kontringar - att styra sitt försvar Kräver spelförståelse Kommunikation - spelmoment Spelförståelse Dessa detaljer i spelet är direkt knutna till målvaktens spelförståelse. Målvakten måste lära sig att ”läsa” spelet. Vad händer på banan, vilka situationer uppstår, vilka markeringar ska tas? Allt detta ingår i målvaktens jobb. Det bästa sättet för en målvakt att öva upp sin spelförståelse är att kommunicera med sina medspelare. Ju tidigare en målvakt börjar prata desto bättre. Kommunikationen främjar utvecklingen av alla spelare.
4
Agenda Inledning Träningsformer 10.00 - 10.15 Fika
Presentation / Varför MVTU? Förväntningar Utvecklingsträd Grundteknik Innebandymålvakts roll Grundställning De fyra grundpelarna Förändra ett rörelsemönster Spelmoment 11.15 – Grundläggande spelmoment De tre räddningzonerna Specifika spelmoment Kommunikation Lunch 12.30 – 13.15 Idrottspsykologi 13.15 – Mental styrka Tankefällor & åtgärder Träningsformer 13.30 – Rekommenderade övningar Analys Analysera Innebandymålvakter (Videoklipp – identifiera problem) Praktik Praktik Avslutning/Utvärdering – 16.00
5
Idrottspsykologi Mental styrka Bra kondition ger mental styrka
Kommer med ålder och rutin Självförtroende Idrottspsykologi Att målvakten har bra kondition är mycket viktigt, målvakten kommer att kunna hålla skärpan uppe längre och därmed vara mer klartänkt i viktiga situationer vid slutet av matcher. Bra kondition ger också en större mental styrka. Känner man sig pigg och utvilad är det betydligt bättre än om man efter halva matchen inte orkar något. Sannolikt kommer vetskapen att det återstår en halv match i kombination med utmattning göra att målvakten presterar sämre eftersom man lättare tappar fokus på sin uppgift, samt att man börjar tvivla på hur mycket man egentligen orkar. Mental styrka är något som kommer med rutin. Ju fler gånger du varit med om en situation, desto lättare blir den att hantera nästa gång den uppstår. Det viktigt för dig som tränare att kunna hantera situationen och agera stöd för målvakten. Att ha ett bra självförtroende och en bra självbild är avgörande för din mentala styrka. Tvivlar du på dig själv kommer det sannolikt att påverka din prestation. Om du är trygg i dig själv har du bättre förutsättningar att klara motgångar och risken är mindre att du gräver ner dig vid sådana tillfällen. Risken är också mindre att du fastnar i negativa tankefällor. Många målvakter utvecklar under åren en rutin före matcher, till exempel att alltid ta på sig högerskon först. Dessa rutiner är ofta en trygghet för målvakten, som dock kan gå till överdrift. I flera fall känner man ett obehag när något i rutinen störs. Det kan leda till en form av villkorstänkande: Om jag gör så här så kommer vi att vinna, om jag inte gör så här kommer vi att förlora. Har målvakten sådana tankar är det viktigt som målvaktstränare att försöka ”störa” rutinerna genom att tvinga målvakten att göra annorlunda för att inte bli hämmad i sitt spel om någon del i rutinen inte utförs korrekt. Rutinerna förekommer också under träningar varför det kan vara bra att störa rutinerna då. (Observera att det inte är en bra idé att störa målvakten strax före en match.)
6
Idrottspsykologi Vanliga tankefällor Svartvitt tänkande
Övergeneralisering Tankeläsning Spådomar Döma ut det positiva Idrottspsykologi Vanliga tankefällor Tankefällor skapar problem för målvakter, eftersom dem nedvärderar sig själva och dennes prestationer, vilket i slutändan kan påverka spelet negativt. Spådomar Ett exempel på en spådom är ”Vi har aldrig vunnit en match mot det här laget… vi kommer inte att vinna idag heller”. Detta ger ju inte de bästa förutsättningarna för att vinna matchen, när man har en sådan inställning.
7
Idrottspsykologi Hur upptäcker man om målvakten har problem och
vad bör du som tränare göra åt det? Några enkla tips - Det är lätt att lura kroppen! Ut med bröstet Upp med blicken Tänk vad som händer i morgon – det är bara en match! Hur upptäcker man om målvakten har problem Enklaste sättet att se om en målvakt har problem är att denne går med nedsjunkna axlar, ofta är målvakten introvert och håller sig för sig själv. Ett annat vanligt tecken är om målvakten flackar med blicken, man tittar bort från motspelare eller situationer och verkar ibland ointresserad av spelet. Det är speciellt i viktiga situationer som exempelvis vid straffläggningar som detta brukar visa sig.
8
Agenda Inledning Träningsformer 10.00 - 10.15 Fika
Presentation / Varför MVTU? Förväntningar Utvecklingsträd Grundteknik Innebandymålvakts roll Grundställning De fyra grundpelarna Förändra ett rörelsemönster Spelmoment 11.15 – Grundläggande spelmoment De tre räddningzonerna Specifika spelmoment Kommunikation Lunch 12.30 – 13.15 Idrottspsykologi 13.15 – Mental styrka Tankefällor & åtgärder Träningsformer 13.30 – Rekommenderade övningar Analys Analysera Innebandymålvakter (Videoklipp – identifiera problem) Praktik Praktik Avslutning/Utvärdering – 16.00
9
Rekommenderade övningar 7-9 år
Grundställning Bollbehandling t ex jonglera Rytmikträning Koordination och balansträning Motoriska övningar (kasta, fånga) Smålagsspel med målvakt 1 mot 1 situationer – friläge, straff Samarbetsövningar Allsidig träning (andra idrotter) Lek Övningar Stor variation på övningarna för att behålla intresset och motivationen. Grundställning Bollbehandling/teknik Rytmik, balans och koordination Övningar som stimulerar utveckling av balans, koordination och rytmik. Viktigt för utvecklingen av kroppskännedom och senare god teknik. Använd gärna musik. Rörlighetsträning är inte nödvändigt (normalt sett god)! Bra att lära barnen att det är ett naturlig inslag i idrotten. Smålagsspel Barnen har dåligt tålamod. Välj övningar som aktiverar så många som möjligt hela tiden. Småplaner. 2 mot 2, 3 mot 3, 4 mot 4 etc. De deltager då mer i spelet. Allasidig träning Låt alla få spela lika mycket och prova alla platser i laget. Lek Lekar som bygger på samarbete istället för utslagning. Lekar där alla kan deltaga, då inga barn tycker att det är roligt att sitta still.
10
Rekommenderade övningar 10-12 år
Bollbehandling, klubb- & skotteknik, pass, mottagning Viss koordinations- & balansträning Tvåmålsspel över hela planen Rikligt med smålagsspel Enklare individuellt taktiskt agerande Spelarnas arbetsområden på planen 1 mot 1 och 2 mot 1 Spelbredd och speldjup, triangelspel Lek Övningar Bollbehandling Mycket klubba och boll. Pröva olika skott- och passningstekniker. Enklare individuellt taktiktiskt agerande Med praktisk förevisning. Börja träna individuell spelförståelse. Spelarnas arbetsområden Lära ut grunderna, framför allt i försvarsspelet. Kombinera med problem-lösningsövningar. Öva spelarnas kreativitet. Själva få upptäcka vad som är bra och mindre bra. Inga klara direktiv. Hur gör ni då? Låt alla spela lika mycket. Rotera på de flesta platserna i laget. Ge alla samma förutsättningar. Kan ej se vem som blir bra. 1 mot 1, 2 mot 1 situationer/samarbetsövningar Övningar som kräver samarbete av spelarna både med och utan motståndare. Lek Leken är viktig. Den har stor betydelse för inlärning. Kull-övningar och hålla varandra i handen. Vad kan man göra för att anpassa innebandyn för barn och ungdomar?
11
Rekommenderade övningar 13-15 år
Befästa tidigare inlärda tekniska moment Träna individuella tekniska moment Höj svårighetsgrad och tempo successivt Bollbehandling, passningar, skott, blockera skott (täcka) Vidareutveckla den individuella spelförståelseträningen 3 mot 1, 2 mot 2 Lättare närkampsspel Grunderna i försvars- och anfallsspel Grunderna i femvis spelförståelseträning Leken och allsidigheten Övningar Kan börja se förutsättningar för en bra spelare. Teknikträning Befästa basfärdigheter. Utveckla det vi redan kan. Inte göra så mycket nytt. Svårighetsgrad och tempo på övningarna höjs succesivt. Koordinationsträning Tillbakagång. På nytt öva upp kroppskännedomen. Konditionsträning Mycket mottagliga. Cirkulationsorganen utvecklas kraftigt. Styrketräning I större omfattning i slutet av perioden. Försiktigt med skivstång och vikter. Inriktning på korrekt teknikinlärning. Träna rygg, mage, höftböjare, ben (bålen är viktig, mer armböj), springa uppför, hoppa. Rörlighetsträning För att behålla den naturliga rörligheten, Självklart inslag i träningen. Taktisk träning Kan tillämpas med gott resultat. Rent teoretiska taktikpass för att öka spelförståelsen. Grunderna i anfalls- och försvarsspel Anfall: träna på begreppen; spelyta, passningsskugg, spelbredd, speldjup. Försvar: träna på begreppen; markera, täcka upp, attackera.
12
Rekommenderade övningar 16-18 år
Grundläggande teknikträning (snabbare tempo, högre svårighetsgrad) Konditions-, rörlighets-, balans- & koordinationsträning Styrketräning av allmän och uthållig karaktär Spelförståelseträning (femman) Olika spelsituationer t ex forechecking Specialinriktad taktisk träning Matcherna påverkar övningsvalet Stressituationer under matchlika former med motstånd Lek och allsidighet Övningar Individuell spelförståelse. Anfall: - träning av triangelspel, speldjup och spelbredd. - lära och utveckla spelarnas förmåga att nyttja fria ytor på spelplanen. - lära spelarna överlämningar. - numerära överlägen och frislagsvarianter. Försvar: - forechecking. - fördröjningsspel. - backchecking. - 2 mot 3 och 1 mot 2 situationer. - att understödja och täcka upp bakom medspelare i försvarsspelet. - numerära underlägen frislagsuppställningar. Femmans gemensamma taktiska agerande: speluppbyggnad s.k. spelsystemsträning.
13
Agenda Inledning Träningsformer 10.00 - 10.15 Fika
Presentation / Varför MVTU? Förväntningar Utvecklingsträd Grundteknik Innebandymålvakts roll Grundställning De fyra grundpelarna Förändra ett rörelsemönster Spelmoment 11.15 – Grundläggande spelmoment De tre räddningzonerna Specifika spelmoment Kommunikation Lunch 12.30 – 13.15 Idrottspsykologi 13.15 – Mental styrka Tankefällor & åtgärder Träningsformer 13.30 – Rekommenderade övningar Analys Analysera Innebandymålvakter (Videoklipp – identifiera problem) Praktik Praktik Avslutning/Utvärdering – 16.00
14
ANALYS av målvakter För att bli en framgångsrik målvakt/målvaktstränare måste man vara bra på att identifiera de problem som målvakten har. Det mest intressanta är ju att ingen målvakt någonsin är fullärd, det finns alltid detaljer som kan förbättras. Viktigt är dock att målvakten har en bra grundteknik. Utan detta kommer målvakten förr eller senare till en punkt där utvecklingen stannar av, man når toppen på sin förmåga. Det är mycket tråkigt när begränsningarna ligger i felaktigt grundteknik.
15
Videoklipp Använda kamera som redskap
Olika kameravinklar För och nackdelar ”TV-vinkel” Skyttens placering Bakom mål Förlängda mållinjen Att använda video som redskap Genom att filma en målvakt kan man få ut mycket information. Det är jättelärorikt för vilken spelare som helst att få se sig själv och det skapar många ”aha” upplevelser. För att få en bra effekt av att filma måsta man veta vad man vill filma. Beroende på kamerans vinkel i förhållande till situationen syns rörelser och händelser på olika sätt. ”Tv-vinkel”: Om du använder dig av tv-vinkel, dvs filmat från högt upp på längsidan får man en bra bild av hur situationen uppstår och målvaktens agerande fram till skottet. Däremot blir det begränsningar i hur målvaktens placering är då vinkeln från kameran kan upplevas väldigt annorlunda mot vart skottet kommer ifrån. Skyttens placering: Genom att ställa en kamera där skottet kommer ifrån skapas en bra uppfattning om målvaktens alla grundpelare. Det är lätt att se hur målvakten agerande är i förhållande till bollen. Är händerna för högt/lågt, Placeringen osv. Kameravinkel begränsas dock till att bara går att använda på träningar där man vet var skottet kommer ifrån. Man får heller ingen uppfattning om hur situationen ser ut då bara målvakten filmas inte utespelarna. Bakom mål: Filma bakom mål har liknande effekt som filma från skytten. Dock så syns inte bollen i situationen förrän den räddas eller går i mål då målvakten kommer sitta i vägen. Alternativ är att ställa kameran på läktaren på kortsidan för att få en uppfattning hur målvakten upplever situationen. Filma i profil: Genom att ställa en kamera längs förlängda mållinjen kan man få en bra uppfattning på hur målvaktens tajming är när den ska möta skytten. Kommer målvakten ut för tidigt eller försent? Vinkeln ger även en bra bild på hur målvaktens utgångssituation från mållinjen.
16
Videoklipp Att identifiera problem
Gör en specifik ordning Vilken situation Analysera grundpelarna De tre räddningzonerna Visa inte bara felaktigheter Att identifiera problem När man ska analysera en målvakt finns massor av faktorer att ta med. Det är lätt som målvaktstränare att hitta massor av fel som man vill åtgärda i ett videoklipp men man måste prioritera och börja i rätt ände. Genom att börja med vilken typ av situation som uppstår så kan man lättare hitta moment man vill målvakten ska utveckla. Situationen berättar nämligen hur målvakten upplever vad som händer. Många målvakter har situationer som man tycker mer eller mindre om och detta bör du som målvaktstränare vara medveten om. Vissa gillar skott utifrån medans andra gillar frilägen. Man måste vara medveten att ett skott från kanten i en 2 mot 1 situation är stor skillnad mot skott från kanten i när motståndaren spelat etablerat ett anfall. Målvaktens trygghet till situationen säger mycket. När man väl kategoriserat situationen ska man börja titta på de fyra grundpelarna. Placering i målet - Hur var målvaktens placering när skottet kom? Hur var utgångspunkten innan situationen. Balans – Hur var målvaktens balans vid situationen? Förflyttning – Hur var målvaktens val av förflyttning till sin placering när skottet kom Handplacering (och benplacering) – Hur var hand och benplaceringen? För unga målvakter är placeringen i målet den naturliga startpunkten. Sidledsförflyttningar, balans och handplacering/benplacering får anses som naturliga påbyggnadssteg. I de allra flesta fall kommer målvaktens problem att kunna hittas i någon eller några av dessa fyra punkter. Som sista steg ska man lägga in de tre räddningszonerna i analysen. Skulle målvakten stått upp längre eller satt sig i ett tidigare skede. Nu vet man att kanske det var balansen som var orsaken till att situationen som uppstod och då man tillsammans med målvakten ha en diskussion om att man spelade för länge i sin ståzon och inte fick balans från stående till sittande tillräkligt snabbt. Visa inte bara fel! Tänk på att som målvaktstränare inte bara visa situationer som är fel hos din målvakt och måste ändras. Att låta målvakten få se sig själv göra räddningar och lösa situationer på ett bra sätt ger självförtroende och blir en slags bekräftelse att man är på rätt väg. Även visa målvakten hur hans utveckling går från vad ni jobbar med just nu skapar motivation av att fortsätta träna då man vet det ger resultat.
17
Videoklipp Analys av målvakter
Diskutera Vad är felet i situationerna? Hur kan identifierade ”fel” lösas? (förslag hur målvakten kunde agerat istället)
18
Agenda Inledning Träningsformer 10.00 - 10.15 Fika
Presentation / Varför MVTU? Förväntningar Utvecklingsträd Grundteknik Innebandymålvakts roll Grundställning De fyra grundpelarna Förändra ett rörelsemönster Spelmoment 11.15 – Grundläggande spelmoment De tre räddningzonerna Specifika spelmoment Kommunikation Lunch 12.30 – 13.15 Idrottspsykologi 13.15 – Mental styrka Tankefällor & åtgärder Träningsformer 13.30 – Rekommenderade övningar Analys Analysera Innebandymålvakter (Videoklipp – identifiera problem) Praktik Praktik Avslutning/Utvärdering – 16.00
19
För visat intresse & lycka till med Målvaktsträningen!
Tack! För visat intresse & lycka till med Målvaktsträningen! Hans Gartzell
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.