Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Digital kompetens Hur tänkte vi? Hur tänker vi?
Katarina Lycken Rüter Fd undervisningsråd på Skolverket Lärare i svenska och religion på Mediagymnasiet Nacka Strand
2
Två ”inifrånperspektiv” på digital kompetens
Hur tänkte vi på Skolverket? Hur tänker vi i skolvardagen?
3
Hur tänkte vi?
4
Way back (september 2014) ”De reviderade styrdokumenten från 2011 tydliggör vikten av digitala kunskaper och färdigheter och behovet av att arbeta med modern teknik inom olika ämnen, vilket också lyfts fram i betänkandet. De skrivningar som redan finns i styrdokumenten för såväl grundskola som gymnasium omfattar innehållet i begreppet "digital kompetens", kopplat till EUs fjärde nyckelkompetens, liksom innehållet i det UNESCO benämner Medie- och Informationskunnighet (MIK), även om dessa begrepp inte används i skolans styrdokument Effekten av de förändrade styrdokumenten har dock ännu inte utvärderats Skolverket anser med bakgrund av ovanstående resonemang att det inte nu finns skäl att genomföra en revidering av skolans styrdokument när det gäller digitalisering, vare sig när det gäller begreppsapparat eller innehåll.”
5
Remissvar september 2014 ”De reviderade styrdokumenten från 2011 tydliggör vikten av digitala kunskaper och färdigheter och behovet av att arbeta med modern teknik inom olika ämnen, vilket också lyfts fram i betänkandet. De skrivningar som redan finns i styrdokumenten för såväl grundskola som gymnasium omfattar innehållet i begreppet "digital kompetens", kopplat till EUs fjärde nyckelkompetens, liksom innehållet i det UNESCO benämner Medie- och Informationskunnighet (MIK), även om dessa begrepp inte används i skolans styrdokument Effekten av de förändrade styrdokumenten har dock ännu inte utvärderats Skolverket anser med bakgrund av ovanstående resonemang att det inte nu finns skäl att genomföra en revidering av skolans styrdokument när det gäller digitalisering, vare sig när det gäller begreppsapparat eller innehåll.”
6
Remissvar september 2014… ”De reviderade styrdokumenten från 2011 tydliggör vikten av digitala kunskaper och färdigheter och behovet av att arbeta med modern teknik inom olika ämnen, vilket också lyfts fram i betänkandet. De skrivningar som redan finns i styrdokumenten för såväl grundskola som gymnasium omfattar innehållet i begreppet "digital kompetens", kopplat till EUs fjärde nyckelkompetens, liksom innehållet i det UNESCO benämner Medie- och Informationskunnighet (MIK), även om dessa begrepp inte används i skolans styrdokument Effekten av de förändrade styrdokumenten har dock ännu inte utvärderats Skolverket anser med bakgrund av ovanstående resonemang att det inte nu finns skäl att genomföra en revidering av skolans styrdokument när det gäller digitalisering, vare sig när det gäller begreppsapparat eller innehåll.”
7
Sept 2015, uppdrag om förslag till IT-strategier
bidra till ökad måluppfyllelse och likvärdighet - - - Förslagen ska omfatta nedanstående gemensamma delar för strategierna: vid behov förändringar i läroplaner, kursplaner eller ämnesplaner för att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens och innovativa förmåga, för att förbereda dem för ett aktivt deltagande i ett allt mer teknikorienterat arbets- och samhällsliv och för ett stärkt entreprenöriellt lärande
8
Skolans styrdokument Forskning Personalens kompetens Nya möjligheter (och problem) Tillgång till digitala verktyg
9
Digital kompetens som begrepp i styrdokumenten
Utgår från EU:s nyckelkompetenser Digitaliseringskommissionens betänkande ”Gör Sverige i framtiden – digital kompetens” (SOU 2015:28) Alla de många samråd med olika aktörer som hölls under 15/16… På armlängds avstånd: UNESCOS ramverk (MIK)
10
Digital kompetens för att klara sig i
livet och som samhällsmedborgare efter avslutad grundskola eller motsvarande skolform arbetsliv eller vidare studier
11
Digital kompetens beskriven i fyra aspekter
”Det vidare perspektivet på programmering är en viktig utgångspunkt i undervisningen och programmering ingår därmed i alla aspekter av digital kompetens” ”Få syn på digitaliseringen – grundskola”, Skolverket 2017 ”ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap”)
12
Kommentarmaterial om styrdokumenten
13
Hur tänker vi?
14
Problemet är att vi fortfarande drömmer om att definiera oss fram till något tolkningsfritt. Detta kan påverka vår förväntan på och vårt arbete med en kursplan. ”När jag talar med lärare säger jag att de ska se kursplanen som ett manus, ett stycke Shakespeare. Manuset, kursplanen, är ett dött papper. Det är lärarens uppgift att göra sin egen tolkning åt sin publik och ge kursplanen liv.” (Soh Cheow Kian, kursplaneskrivare från Singapore)
15
Kunskapsbildningens nya villkor
more “participatory,” “collaborative,” “distributed” less “published,” “individuated,” “author-centric” “expert- dominated” (Knobel & Lankshear 2007)
17
”And a people that no longer can believe anything cannot make up its mind. It is deprived not only of its capacity to act but also of its capacity to think and to judge. And with such a people you can then do what you please.” The NewYork Review of Books Interview with the French writer Roger Errera (1978)[edit] Source: Hannah Arendt: From an Interview. Comments made in 1974 during an interview with the French writer Roger Errera and published in October 26, 1978 issue of The NewYork Review of Books Interview. Copyright © 1978 Mary McCarthy West, Trustee. Archived via Wayback Machine of the Internet Archive on February 22, 2017.
18
Att förhålla sig till omvärlden
Vad talar vi om? Ordförekomst i kommentarmaterialet: Söka – 19 Källor – 20 Källkritik – 6 Sökkritik – 0 Relevans – 4 Trovärdighet – 3 Tendens – 0
19
Söka och lära “Komplexa undersökningsfrågor tenderar att omformas till traditionella skoluppgifter. Ett inslag i sådana uppgifter är att eleverna löser dem genom att ta reda på enkla fakta om sitt ämne. Våra forskningsresultat visar att synsättet på informationssökning som faktasökning samspelar med bristfälliga inlärningsresultat.” (Louise Limberg, Medie- & informationskunnighet – en forskningsantologi 2014) Louise Limberg, senior professor inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås
20
Den komplexa informationssökningsprocessen
Först hittar eleverna troligen en ganska vag fråga som de vill besvara, sedan ska frågan omformuleras i frågeställningar, därefter ska frågorna översättas till sökord, och när eleverna genom sina sökord har ringat in ett område kanske de via översiktsläsning och olika slags bedömningar inser att grundsökningen måste omformuleras. Eleverna kanske behöver förstå också andra saker än det de först inriktade sig på, de måste närläsa, och sammanfatta och jämföra och sovra igen… Informationssökning är allt annat än en linjär process, och den kräver många förmågor.
21
Teoretisk förståelse för att gå på djupet
”Den som har läst biblioteks- och informationsvetenskap har en teoretisk förståelse och kan gå på djupet i frågor om sovring, källkritik, relevansbedömning, genrekunskap och annat som har betydelse i informationssökningsprocesserna. Läraren har fokus på elevernas kunskap och lärande. Många gånger talar nog lärare och bibliotekarier lite olika språk, men när man börjar resonera med varandra om vad man gör, vad arbetet ska leda till och hur man utformar det kan de olika perspektiven berika varandra.” Cecilia Gärdén, Grundskoletidningen
22
”Traditionella” förmågor blir än viktigare!
Först hittar eleverna troligen en ganska vag fråga som de vill besvara, sedan ska frågan omformuleras i frågeställningar, därefter ska frågorna översättas till sökord, och när eleverna genom sina sökord har ringat in ett område kanske de via översiktsläsning och olika slags bedömningar inser att grundsökningen måste omformuleras. Eleverna kanske behöver förstå också andra saker än det de först inriktade sig på, de måste närläsa, och sammanfatta och jämföra och sovra igen… Informationssökning är allt annat än en linjär process, och den kräver många förmågor.
23
Moa Sundkvist: GöteborgsPostens omslag från 1862, vart 25:e år, fram till 2012
24
Samma text? skärmdump Englund
25
Det vidgade textbegreppet försvann...
...men vi behöver alltjämt språk som hjälper oss att prata om texter, textelement, vävar av betydelser som skapar både mening och förvirring.
26
Homo Narrans – den berättande människan
Att förstå berättelser och hur berättelser är konstruerade Att känna igen berättelser Att i en snabb förändringstakt och ett enormt informationsflöde kunna förhålla sig till de berättelser som framställs, och till de fragment av berättelser som vi översköljs av
27
Digital kompetens i praktiken – bildning?
“bildning är förmågan att kunna se sig själv och sin tillvaro i ett större sammanhang, att förstå hur världen och tillvaron hänger ihop. Och det är inte ett tillstånd, utan en process.” Sven-Eric Liedman (Skolverket/IT i skolan, 2010)
28
Bildning i en digital kontext
“Bildningsbegreppet är högtravande, men inbegriper trots allt sådant som orientering i tillvaron, mångsidighet och subjektsformering Ökad personifiering är en något motsägelsefull effekt av samtidens informationsöverflöd. I en digital kontext kommer bildningsbegreppet därför ofrånkomligen att individualiseras.” Pelle Snickars (DN 14 dec 2015) bildningen-kan-framtiden-ersatta-historien/
29
Skolan - mötesplats på många plan
”Jag kanske är naiv, men jag tänker att man – oavsett vilken fråga det gäller och oavsett hur självklar den kan tyckas vara – måste kunna se saker och ting utifrån olika perspektiv. Man måste få höra vilka argument andra har, både för att kunna förstå andra människor och för att kunna formulera sina egna argument. Jag tror också att det är just precis i skolan man måste göra detta. För om vi inte belyser frågor ur olika perspektiv i skolan, var ska människor i så fall ges möjlighet att möta andra synsätt? Kan vi verkligen förvänta oss att människor på egen hand väljer att ifrågasätta sina egna övertygelser och försöka förstå de som är av en annan åsikt?”
30
Digital kompetens för att klara
livet och som samhällsmedborgare efter avslutad grundskola eller motsvarande skolform arbetsliv eller vidare studier Digital kompetens
31
Kompetens för att klara
livet och som samhällsmedborgare efter avslutad grundskola eller motsvarande skolform arbetsliv eller vidare studier Kompetens HUR TÄNKER VI?
32
individer och medborgare” Lgr11
Skolans uppdrag ”främja elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare” Lgr11 Democracy, Sara CC BY-NC-SA 2.0 Flickr Democracy, Sara CC BY-NC-SA 2.0
33
To be continued... Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.