Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ÖSlJ 2016 ÅNGLOK Dag Bonnedal 2016.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ÖSlJ 2016 ÅNGLOK Dag Bonnedal 2016."— Presentationens avskrift:

1 ÖSlJ 2016 ÅNGLOK Dag Bonnedal

2 Ordningsfrågor Jag är här för er skull, inte tvärt om
Finns inga dumma frågor Om man inte förstår – så beror det på mig Funderar du över något – så gör sannolikt någon annan det också Jag vill ha feed-back och kritik, vad kan bli bättre? Dag Bonnedal

3 Studieteknik Skaffa pärm för utdelat material, obligatorisk
Spara materialet, repetera Presentationer på nätet, aktivas sidor Saknad text i utdelat material viktigast, anteckna Vissa sidor överkurs Eldare: Kunna begrepp, översiktligt förstå Förare: Förstå på djupare nivå, kunna redogöra Dag Bonnedal

4 Innehåll Introduktion, allmänt om ånglok Hjul och axlar
Ram och löpverk Panna Pannarmatur Maskineri Slidstyrningar Ångans arbete Smörjning och bromsar Eldning Körning Dag Bonnedal

5 Karriär Befattning Praktik Teori+examinering
Bromsare/Stationskarl (Tbfh säo) Eldaraspirantkurs Eldaraspirant (elev) Praktikåkning (min 10 dagar) Eldarkurs Eldare Praktikåkning (min 20 d., 2 säs.) Lokförarkurs Föraraspirant Uppkörning Lokförare Dag Bonnedal

6 Stephensonlokomotiv Rocket 1829 Direktdrivande maskineri
Vattenmantlad fyrbox Liggande tubångpanna Forcerat drag med avloppsejektor Dag Bonnedal

7 Stephensonlokomotiv PLUS MINUS Låg kapitalkostnad God tillförlitlighet
Kina QJ, 1988 160 år PLUS MINUS Låg kapitalkostnad God tillförlitlighet Hyfsad verkningsgrad Hög överlastbarhet fler hkr/ton är för diesellok Oberoende av bränsleslag God tolerans för vattenkvalité Personalkostnader både: Underhållskostnader och Driftskostnader detta medför även: Mycket låg tillgänglighet dvs. få tjänstgöringsdagar per år Dag Bonnedal

8 Moderna ånglok DRIFTSKOSTNADER Effektivitet Underhåll
SAR cl The Red Devil eller L.D. Porta, 4000 hkr DRIFTSKOSTNADER Effektivitet Underhåll Panna Förbränning Vattenbehandling Front End Maskin Strömningsförluster Smörjning & lager Dag Bonnedal

9 Lokets huvuddelar Armatur Panna Slidstyrningar Maskineri Ram och axlar
Dag Bonnedal

10 Material Traditionellt Idag Smidesjärn Kol<0,15%
segt, ej härdbart, oftast ej svetsbart något rosttrögt Gjutjärn Kol=2-4% sprött, lättflutet, rosttrögt, goda smörjegenskaper Metall: Mässing (koppar+zink) Brons (koppar+tenn) Vitmetall, Babitts (tenn + antimon) Idag Järn = grundämne Fe Stål Kol=0,15-2% + legeringar segt ↔ hårt härdbart vanligtvis svetsbart svårare att gjuta Dag Bonnedal

11 Vatten - Ånga Högt ångbildingsvärme Amoniak eller bensin bättre
Ångan är ett dimmigt ting, som får hjul att gå ikring Falstaf Fakir, Envar sin egen professor Högt ångbildingsvärme Amoniak eller bensin bättre Dag Bonnedal

12 Axelföljder Dag Bonnedal 2014 Forney American Atlantic B2’ 0-4-4 2´B-3
Sandy River 20, Maine USA Baldwin 1903 American 2´B-3 4-4-0 Beira Railway, Moçambique, Kerr Sturat, England 1895 Atlantic 2´B1-4 4-4-2 Stannery Hill Railway, Queensland, Australien Borsig 1907 Dag Bonnedal

13 Axelföljder Dag Bonnedal 2014 Mogul Prarie Pacific 1´C-4 1-6-0 1´C1´-4
SAR NG7 Sandy River 15 Baldwin 1902 Prarie 1´C1´-4 2-6-2 Sandy River 24, Maine USA Baldwin 1919 Pacific 2´C1´-4 4-6-2 EPCC Port Elizabeth Sydafrika (nu Wales) typ: SAR NG10 Baldwin 1930 Dag Bonnedal


Ladda ner ppt "ÖSlJ 2016 ÅNGLOK Dag Bonnedal 2016."

Liknande presentationer


Google-annonser