Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnders Hedlund
1
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek
2
”Bibliotekarien pratar aldrig i egen sak
”Bibliotekarien pratar aldrig i egen sak. Bibliotekarien är en förmedlare av litteratur. Bibliotekarien är också, när den är bra, en person som utifrån folks önskningar kan analysera en personlighet, inte bara vad det finns som de behöver utan också vad de i övrigt kan tänkas vilja ha. Det finns något väldigt fint med det.” Jessika Gedin
3
Vi ville höja kvaliteten på den bemannade tiden i biblioteket genom att undersöka vad som hände när vi utforskade olika sätt att samtala om litteratur med våra besökare och våra kollegor.
4
Diskussioner Hur initierar vi samtal?
Har vi fördomar när vi pratar om böcker med besökarna? Kan vi ha bra samtal utan att ha läst böckerna vi pratar om? Vad vet vi om bemötande?
5
Enkäter Var uppstod samtalet? Vem tog initiativ till samtalet?
Vad hände? Vad tänkte jag? Vad kände jag?
6
Bibliotekspersonalens läsning
”Om man är intresserad av litteratur följer man med i litteraturutgivningen.” “Jag läser ju snabbt på baksidan och gör om, typ. Street magic! Folk tittar på vad du har i händerna. Jag håller upp boken för då ser de inte att du läser, funkar bättre på barn eftersom de är korta.”
7
Hur inleder vi samtal?
8
Mötet Låt det läsfrämjande arbetet ta tid
Be besökarna om deras lästips Våga vara personliga Ställ öppna frågor
9
Prestationsångest “Sedan kan man också hamna i att man tipsar om sådana barnböcker som man läste när man själv var liten. Man vill ju ha lite nytt så att man inte blir tanten på bibblan med stentavlorna.” “När jag inte kan hitta något bra till besökarna blir jag rädd att de ska tycka att jag är en dålig bibliotekarie … eller få ett dåligt intryck av biblioteket. Samtidigt är ju läsovilliga skolbarn en ganska svår grupp att jobba med.”
10
Uppmuntra till att ta med många böcker hem och testa!
Tipsa om olika medieformer Samarbeta och utnyttja varandras kompetenser Ta frågan med sig och återkomma senare
11
Slutreflektioner Ökad medvetenhet Fler initiativ till samtal Roligare!
Ökat intresse för interna boksamtal, bokcirkel Regelbundna tillfällen för boktips personalen emellan
12
”Utgångsläget är inte att vi är dåliga – utgångsläget är att vi är bra, men vi vill bli ännu bättre!”
13
Kontakta oss gärna! Malin Larsson – Frida Lindqvist –
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.