Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Förändring i organisationer
2
Inledning Nya mål Nya visioner Omstruktureringar Sammanslagningar
3
Begreppet ”Förändring i organisationer”
Små och stora händelser Olika synonymer
4
Volvo Termer och uttryck Innehåll Planeringsgrad Omfattning Utveckling
Övergång Omgestaltning Planeringsgrad Planerad Spontan Innehåll Operativ Kulturellt Volvo
5
Forskning inom ämnet Tidigare svagt intresse för intern kommunikation
Ledningsperspektiv Transmissionssyn
6
Kommunikationens roll
Kom. & info ska leda till: Delaktighet och engagemang Förhindra rycktesspridning Skapa en demokratisk förändringsprocess Minska oro och stress Övertalning
7
Mening, motstånd, oro & rykten
Mening , syfte, mål, människans förståelse. Motstånd, Små och stora förändringar. Oro & rykten. Positiva & negativa upplevelser, osäkerhet. Mängden info? Precisionen i info? Ingen möjlighet för tolkning Allt är inte ett kommunikationsproblem C + ledgrp lyssna & diskutera, frågor.
8
Visioner, funktioner och identiteter i rörelse
Identitet ett centralt begrepp Individ- grupp- och organisationsnivå Tydlighet kring roller
9
Kanaler, aktörer och arenor
Skillnad mellan information och kommunikation Mening skapas på individuell nivå Förståelse skapas i sociala sammanhang Misslyckad förändring
10
Symboler & kommunikation
Planerad kommunikation - Möten, personaltidningar och intranät. Chefer och ansvariga – ställningstagande Ord och handling – förmedla syfte och målsättning Arbetslokaler – färg, utformning och material – tolkningar Otydlig kommunikation – symboler Kommunikationens innehåll – bakgrund, intressen och positioner - förändringsarbete
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.