Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kungsvägen blomstrar åter
2
Kungsvägen Projektet Projektet genomförs på sju Leader-områden i södra Finland Ykkösakseli administrerar Projektet pågår Projektets målsättningar: 1. Se till att varumärket och turistvägstatuset kvarstår 2. Utreda och hitta aktörer som är intresserade av varumärket och dess fortlevnad 3. Kartlägga lokala företag, föreningar och besöksmål som kan förknippas med Kungsvägen 4. Samla aktörer områdesvis till workshops där man kartlägger intresset för Kungsvägen –brandet samt produktifierar Kungsvägen 5. Aktivera intressenter 6. Arrangera Kungsvägen -temaevenemang under 2017 7. Planering av fortsatt verksamhet
3
Kungsvägen -vad är det? Historisk (medeltida) väg från Bergen i Norge till St. Petersburg Sträcker sig i Finland från Nådendal till Vederlax 22 kommuner, 3 landskap Känd tidigare under namnet Stora Strandvägen Byggd kulturmiljö av riksintresse (skyddad under Museiverket) Finlands första officiella turistväg sedan 90-talet Kyrkor, museer, turistattraktioner, stora städer, små byar etc Skyltning fram till 2016 Administrerat av Nylands förbund fram till 2016 Kan bli Finlands första turismled på EU:s Culture Routes lista Kungsvägen är det som aktörerna vill att det är
4
Kungsvägen i framtiden?
Fungerar under en tvåspråkig turistvägförening Kungsvägen rf En turistväg med miljontals turister årligen, precis som hittills En kulturturismled under En betydelsefull del av sydliga Finlands turism och attraktioner Digitalt skyltad Cykelrutter, vandringsrutter, nya besöksmål Marknadsföring utomlands Byaturism Temarutter; Barn, konst, museer, Finland 100 år etc Gemensamma Kungsvägen-produkter
5
Kungsvägen på två språk eller flera?
De språkliga faktorerna väsentliga inom turismen Ca. 20% av turistaktörerna på kustområdet svenskspråkiga Visit Finlands kampanjer riktas nu speciellt till Sverige, Tyskland och Japan, även Kina Språkkunskaper behövs både inom turismutvecklingen och inom turismen Viking Line i Sverige säljer Kungsvägen-paket En historisk aspekt – språket (ortnamn mm.) Ca 10% av de övernattande turisterna är svenskar Våra förutsättningar att betjäna på två språk är goda Språk: attitydfråga Inte grammatiken – viljan att uttrycka sig räcker!
6
Vad vill vi berätta om Finland på svenska?
7
Ykkösakseli ry Projektkoordinator Kitulantie 5 Mia Aitokari
25410 SUOMUSJÄRVI Isnäsvägen 86 Isnäs tel
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.