Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

“Counter-marketing” vad finns det för evidens

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "“Counter-marketing” vad finns det för evidens"— Presentationens avskrift:

1 “Counter-marketing” vad finns det för evidens
“Counter-marketing” vad finns det för evidens? Kandidatkursen i folkhälsovetenskap, Politik, lagstiftning och organisationsutveckling 7,5 hp 22 maj 2012 Tanja Tomson Institutionen för folkhälsovetenskap Karolinska Institutet

2 Vad är det?

3 Svar: Opinionsbildning med fokus på motståndaren för att avslöja deras markandsföringsmetoder

4

5

6 Massmediakampanjer: svårmätta effekter
En komponent som ingår i helheten ”Långsamma effekter” Svårt att generalisera tex syfte och metoder varierar mycket Många kampanjer som genomförts har inte varit baserade på evidensen om omfattningen dvs oftast otillräckliga resurser och inte tillräckligt uthålliga Utvärderingsresultat i all ära men något tycks alla fall ha hänt i verkligheten eller hur?

7 Planering Beskriv problemet Identifiera målgruppen Syfte
Fastställ ansatser, kanaler, och strategier för programmet Överväg sammarbete Planera för process och utfallsutvärdering Börja programutveckling

8 Beskriv problemet Granska vilka mål ditt program stödjer
Om det övergripande tobaksprogrammet fokuserar på rökavvänjning bland vuxna kan inte ditt “counter-marketing” program vända sig till ungdomar

9 Forts. Vem blir påverkad och hur
Om möjligt beskriv subgrupper som kan tänkas bli påverkade förhållandevis olika genom: Demografisk information (ålder, kön, etnicitet, utbildning, inkomst) Geografisk information: boendeplats, skola, arbete Psykografisk information: attityder, åsikter, värderingar, tro

10 Forts. Graden “severity” av problemet och information som använts för att mäta styrkan Vem kan påverka situationen och den berörda gruppen positivt

11

12 Förfina problemformuleringen
Vilka faktorer kan påverka kampanjen: Styrkor, svagheter, möjligheter, och hot. (SWOT) Vilka är fördelarna vs nackdelarna -Resurser, financiering, tid, personalens skicklighet verklighetscheck

13 Granska relevanta teorier/modeller
Referensram Kan hjälpa dig skapa realistiska mål, hitta effektiva strategier och budskap

14 Exempel på ”counter advertising”


Ladda ner ppt "“Counter-marketing” vad finns det för evidens"

Liknande presentationer


Google-annonser