Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Del 2: övningar Trauma, flykt, exil TF-KBT
Johanna Jokela leg psykolog, leg psykoterapeut Röda Korsets Center för torterade flyktingar
2
En komponentsbaserad metod
P Psychoeducation & Parenting Skills R Relaxation & Mindfulness A Affective Expression & Regulation C Cognitive Coping T Trauma Narrative I In Vivo Exposure C Conjoint Parent-Child Sessions E Enhancing Safety & Future Development Moa
3
Modifierad Psykoedukation Reglering (kropp) Affekt, känslokomponent
Coping, kognitivt processande Traumabearbetning In-vivo exponering Gemensamma samtal Säkerhet och framtid
4
Viktigt Nya upplevelser (upplevelsebaserat) (PTSD –> undvikande av nya situationer – > hindrar nyinlärning) Tillsammans (social reglering) (”brain is a social organ”) Lekfullt (play/exploration: ”mobilizing without fear”) Noga med att skapa trygghet och tillit först. Allians, förberedelser, förutsägbarhet, följ patientens icke-verbala signaler noga!
5
Psykoedukation Använd bilder Metaforer (berget/såret etc)
”Handmodellen” om hjärnan Frågesport (Förbered genom att tillsammans skriva ner frågor på kort. T ex vanliga tankar, känslor, reaktioner, coping, regler. Många möjligheter.) Be pat förklara och visa (pat mer aktiv): informationsbortfall pga problem med koncentration, minne, tolkning.
6
Reglering Reglera fysiologi, hyper/hypoarousal
Fight/flight & immobilization Co-reglering/ relationellt Att skapa tillgång till närvaro här och nu Att vara i kontakt med sin kropp, stå ut med sensationer, grundläggande rörelser
7
Några övningar Klappa igenom – ”Kroppskanning”. Egna behov? Sensationer? Bilateral rörelse+rytm+orientera sig (aktivering, organisering, integrering, social orientering) Andningsövningar mer tillgängliga med rörelse: t ex ”fjärilen” Spaghettin (spänna-slappna av), fördel att göra med föräldrar+barn
8
Mindfulness Vid PTSD lättast och ofta mest lämpligt i rörelse
T ex ”mindful walking” (slowmotion, ta med hela kroppen) Relationellt: spegling t ex hand mot hand
9
Känslor Identifiera, benämna, uttrycka, reglera
Ansikten, känslokort (med barn t ex nallekort), rörelser/statyer, med barn ”djurgång” termometer
10
Tankar Vanliga tankar Hjälpsamma och ohjälpsamma Ansvarspaj
Frågesport, skriv ner frågor tillsammans eller färdiga kort Tanke-känsla-beteende övningar : med barn dockteater, med unga/vuxna byta stolar eller triangel på golvet
11
Traumanarrativ och exponering
Bok med olika kapitel Fjärrkontrollen Att skapa avsnitt/program (radio, film etc)
12
Samspel Barn/unga med trauma: delande av traumaberättelse
Spegling (hand mot hand, byta roller, alt hela kroppen) Strukturerad barnmassage/massagesaga barn-förälder Sensorisk gissningslek Behovet av samspelsinterventioner finns både när patienten är ett barn men också i fallet av vuxenpatienter som är föräldrar!
13
Säkerhet och framtida skydd
Kommunicera med andra. Färdighetsträning, sätta adekvata gränser, personligt utrymme. Öva kroppshållning, tillgång till kraft, öva att ta i Avståndsövning: övning i att sätta gräns Ramsan
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.