Ladda ner presentationen
Publicerades avSten Bergqvist
1
Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta Region Norrbottens tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar
2
Regiondirektörens stab
Driftsorganisation Regionsstyrelsen Regiondirektörens stab HR-avdelning Kommunikationsavdelning Verksamhetsavdelning IT-MT avdelning Utvecklingsavdelning Ekonomi- och planeringsavdelning Avdelning för regional utveckling RD-sekreterare Rådssekreterare Regiondirektör Bitr. regiondirektör Division Närsjukvård Division Läns-sjukvård Division Folk-tandvård Division Kultur och utbildning Division Service Division Länsteknik
3
Länstekniks organisation
Divisionschef 1 HR chef 4 Kompetenscentrum ca150 medarbetare Kompetenscentrum Personalledning Verksamhetsledning Ekonomi Intern utveckling Stabsfunktioner Kompetenscentrum 1 HR chef 4 Kompetens-chefer ca150 medarbetare Medicinsk teknik Infrastruktur Vårdsystem Administrativa system Teknikakuten Medicinsk teknik Infrastruktur Vårdsystem Administrativa system Teknikakuten Projektkontor Verksamhetsledning
4
Länsteknik omfattar IT och Medicinsk teknik
Länsorganisation med 160 anställda Lokala IT- tekniker och MT- ingenjörer vid samtliga sjukhus Omslutning ca 195 mkr
5
Länstekniks uppdrag Drift, förvaltning och utveckling av:
Vårdsystem – Gemensamt vårdsystem (VAS) Administrativa system – Ekonomi, personal, intranät/webb, datalager, kontor Infrastruktur & drift – Nätverk/kommunikation, telefoni, klienter/server, videokonferens/telemedicin, säkerhet Medicinteknisk utrustning – ca medicintekniska artiklar, förebyggande underhåll Användarsupport - Teknikakuten, lokala IT- tekniker vid sjukhus
6
Länstekniks fördelning i länet
Kiruna Lokala IT & MT-Ingenjörer Gällivare Kalix Sunderbyn/Luleå Drift, förvaltning, utveckling och support. Piteå
7
Fördelning av arbetsområden
8
Objektfamiljer Objektverksamhet Förvaltningsverksamhet
IT/MT-verksamhet Objektverksamhet Förvaltningsverksamhet Objektfamiljer
9
Teknikakutens support
Ett nummer in för support Självhjälpsportaler Kunskapsbanken Ärendeportalen Lösenordskiosken Teknikakuten tar emot: ärenden/år systembeställningar/år 200 samtal/dag
10
Prisade.. Bästa IT-stöd i vården (2004) - TVIST tandvårdsjournal - Meddix - gemensam vårdplanering med kommuner - Datalagret - Intranät VAS journalsystem (1998) Sveriges mest nöjda användare – Vårdförbundet (2004) Resultat av långsiktig strategi – sammanhållen och centralstyrd IT- utveckling Prisbelönt support (Teknikakuten) - Self Service Awards 2011, 2013 och Support Institute Award – Årets Servicedesk Länstekniks förbättringspris 2011, 2014 och 2015 Prisbelönt support Medarbetare från Teknikakuten, Region Norrbottens supportverksamhet för IT- och MT ärenden.
11
VAS - Vårdadministrativt system
Ett system för samtliga sjukhus, hälsocentraler och tandvårdskliniker i länet. Används av samtliga yrkeskategorier och specialiteter. Region Norrbotten äger systemet Ca användare i Region Norrbotten Ca samtidiga användare VAS i ambulansen 100 % elektroniska remisser internt 98 % elektroniska recept Vårdplanering med 14 kommuner
12
Video och telemedicin Utrustning
Ca 100 fullstora videokonferenssystem i full HD Ca 900 desktopanvändare med HD-kvalitet Inspelning och streaming Videokonferenser Streaming av barnhjärtljud till Umeå Vård på distans Akutomhändertagande samt planerad mottagning Sjukgymnastikrehabilitering på distans i hemmet Distanskonsultationer inom psykiatri från Danmark/Stockholm Röntgenronder med avancerad videolösning Kardiologronder mot Umeå Distanstolkning för vuxendöva Distansutbildning för läkarstuderande vid Umeå Universitet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.