Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Aktivitetsreglering Hjälpmedel ADHD AD(H)D Tydliga instruktioner
När man har ADHD har man svårt med aktivitetsreglering. Det yttrar sig olika. Gemensamt är att kroppens ”skärmsläckare” vill slå på. Har man ADHD vill man inte att det ska hända. Då rör man musen hela tiden. Har man AD(H)D är det ”skönt” när det händer. En person med ADHD blir hyper och gör allt för att ”skärmsläckaren” inte ska kicka igång. En person med AD(H)D går ner i varv och in i sin bubbla. För båda blir det svårt att följa med i t ex skolarbetet. Den ena har ingen koncentration pga. hyperaktivitet och den andre för att den inte hänger med och är inne i sin egen bubbla. Eleven med AD(H)D stör inte och därför missas ofta problematiken. Eleven med ADHD stör ofta andra och uppmärksammas. Tydliga instruktioner Hjälp att komma igång Rimliga krav Timetimer (eller annat tidsstöd) Något att pilla med, t ex en stressboll Bestämda pauser Mycket stöd av pedagog (Medicin för att hjälpa aktivitetsregleringen) ADHD AD(H)D Zzzzzzz… Hoppa Gå runt Prata/låta Slå med pennan på bordet Gunga på stolen Ifrågasätta Pilla ©
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.