Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Актуальные задачи в цифровую эпоху

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Актуальные задачи в цифровую эпоху"— Presentationens avskrift:

1 Актуальные задачи в цифровую эпоху
Hantering av handkassa, KoF Актуальные задачи в цифровую эпоху Tack för inbjudan att få komma hit till ett land med en så fantastisk litterär tradition. Om inte författare skriver några böcker har vi ju inget att göra på biblioteket, eller hur? Mycket glad att få träffas och se hur ni arbetar med bibliotek i Ryssland och vilka frågor ni arbetar med. Vad är lika och vad skiljer åt? Vad utmanar biblioteken i världen? Tror att vi delar många av de dilemman som utmanar bibliotekssamhället nu i för framtiden. De frågor jag är mest intresserad av är de olika metoder vi utvecklar för att möta och kommunicera med våra biblioteksbesökarna, med användarna. Och, hur når vi dem som behöver oss bäst? Bibliotekspersonalens kompetens och förhållningssätt är den absolut viktigaste faktorn för bibliotekens utveckling och överlevnad. Medier och information finns idag alltmer tillgängligt. Det är vår professionella hållning och användandet av vår kompetens som avgör hur viktiga vi kommer att vara i den fortsatta utvecklingen. Därför är kontinuerlig kompetensutveckling och forskningsanknytning avgörande för vilken roll bibliotek kommer att ha i framtiden. Vi kan utveckla bibliotekssystem, kataloger för samsökning, integrerade opacs, databrunnar, bibliometri, osv, men om vi inte når ut och tillgängliggör systemen, förklara hur de kan användas och varför, så kommer vi att tappa legitimitet i framtiden. Det är svårt att tävla med Google… Mitt nuvarande arbete som bibliotekschef i Mölndal är mycket spännande då staden planerar att bygga ett nytt stadsbibliotek i centrum. Анетт Элиассон Директор Мёльндальской библиотеки Россия,

2 Hantering av handkassa, KoF
Назначение библиотек Предоставить всем равный и свободный доступ к литературе и информации, невзирая на личность, гражданство, семейность, возраст, образование и профессию человека… Информация должна предоставляться в форме и формате, востребованных/желаемых каждым читателем. Vi lever i ett alltmer globalt och digitalt samhälle, vilket skapar utmaningar för både biblioteksstruktur och arbetssätt. Hur arbetar man bibliotekariskt digitalt, inte bara härma de fysiska lokalerna på nätet? Hur arbetar vi med partnerskap för att längre med bibliotekariekompetens? Vi kan läsfrämjande, informationskompetens, informationsstrukturer… Vi behöver träna mer på att använda vår kompetens strategiskt i samhället. Hur arbetar vi för jämlik tillgång till fri information, litteratur och kultur i ett samhälle som: Samtidigt som fler får tillgång till information via internet, är det många som inte har/får tillgång. Arbetslösa, lågutbildade, ensamstående, äldre etc. Samtidigt som läsandet inte minskar totalt i samhället i Sverige, minskar läsförmågan t ex hos svenska pojkar. Samtidigt som alltmer information görs tillgänglig, blir viktig information dyr och mer osynlig. Vad betyder det för oss som arbetar med bibliotek? Arbetar vi reaktivt eller proaktivt? Är vi med och påverkar samhällsutvecklingen?

3 Hantering av handkassa, KoF
Nya former och format…

4 Шведский закон «О библиотечном деле» 2014 г.
Hantering av handkassa, KoF Шведский закон «О библиотечном деле» 2014 г. Задачи: способствовать демократическому развитию общества путем сообщения знаний и свободного формирования мнения, укреплять позиции литературы и поощрять интерес к саморазвитию, просвещению, образованию, науке и культурной деятельности в целом. (Новый закон «О библиотечном деле», Prop /13:147) Sverige fick en ny bibliotekslag 2014, den förra fick vi Här preciseras bibliotekens uppdrag tydligare än tidigare…

5 Закон «О библиотечном деле»…
Поощрять развитие языковых навыков и мотивировать к чтению, уделяя особое внимание людям со ослабленными функциональными способностями, представителям национальных меньшинств, в т.ч. людям, у которых родной язык не шведский, а также детям и молодежи...

6 Закон «О библиотечном деле» …
Общественность имеет право на бесплатной основе получать во временное пользование или иным способом получать доступ к литературе независимо от формы ее публикации Обслуживание должно быть всесторонним и качественным.

7 Hantering av handkassa, KoF
Вчера… Тихие, закрытые залы, ожидание посетителей, «пассивные» библиотекари. Ориентация на систему: хранение, копирование, сбор, упорядочивание, выдача, каталогизация, классификация, индексирование. Работа без инициативы, «по мере поступления».

8 Hantering av handkassa, KoF
Tidigare disk på biblioteket

9 Hantering av handkassa, KoF
Старое и новое… Beroende av hur vi inreder biblioteken kan vi använda dem till olika saker. I nya bibliotek planeras ofta mer för aktiviteter än bara bokhyllor…

10 Сегодня и завтра… Место живого общения, активные библиотекари, выбор, собственная позиция, открытые стеллажи и системы, педагогические подсказки, агитация к чтению и использованию цифровых средств. Инициатива. Ориентация на пользователя: с учетом его потребностей и местных особенностей.

11 Hantering av handkassa, KoF
Bredvidperspektiv

12

13 Hantering av handkassa, KoF

14 Вопросы к шведским библиотекам
Hantering av handkassa, KoF Вопросы к шведским библиотекам Как привлечь новых читателей? Как привлечь конкретные группы? Как не отстать от времени? Новые медийные и информационные привычки. Маркетинг библиотек. Сотрудничество, партнерство и объединения. Цифровое библиотечное дело. Как стать местом активного общения людей? Повышение квалификации библиотечных работников Nå nya grupper, särskilt dem som inte idag använder bibliotek? En undersökning visar att av högutbildade kvinnor i utbildning använder 90% bibliotek. Av lågutbildade män som inte är i utbildning använde 20% bibliotek. Hur ser det ut här? Vad är bibliotekens ansvar? Moderna människor ser på tv, arbetar mycket, studerar, läser tidningar, mobiltelefoner osv. Hur konkurrerar biblioteket med det? Vad gör oss unika? Nya medie- och informationsvanor kan tyda på att bibliotek inte behövs. Information är tillgänglig via Internet (datorer, läsplattor, smartphones…), böcker är billigare, lättare at publicera etc. Men hur hanterar vi att många inte har datorer? Inte har utbildning, inte får jobb? Barn i familjer som inte har tillgång till allt detta? Hur marknadsför vi verksamheten så att alla får tillgång samtidigt som vi vill nå särskilda grupper för specifika aktiviteter? Här spelar intern kommunikation, dvs hur vi själva talar om vår roll, identitet och uppdrag in. Det skapar den bild som andra har av oss. Hur ser medborgarna på biblioteket här? Hur talar vi om att verksamheten utvecklas för dem som aldrig använder bibliotek? Hur nå ut med det utvecklingsarbete vi arbetar med? Samarbete, partnerskap och allianser blir allt viktigare. Bibliotek i Sverige samverkar väl med barnavårdscentraler, förskola, skola, studieförbund etc. Men vi måste skapa ännu starkare allianser för framtiden. I synnerhet för att stödja barns tidiga språk- och läsutveckling och kompensera för det som inte familj och skola gör, när det gäller läsning (literacy) och informationskompetens (information literacy). Mediekompetens talar man om i skolvärlden nu, i alltfler sammanhang, i EU osv. Det är sådant som bibliotek alltid arbetat med, vi är experter på klassifikation av kunskap och analys av litteratur/bilder/berättelser/ord/ämnen osv, men hur visar vi det för våra användare? Vi arbetar tillsammans med skolan kring informationskompetens. Samtidigt: Hur mycket ämneskunskaper behöver man för att vara expert? Bibliotekarier kan system, informationssystem, bibliotekssystem, generellt om klassifikation, katalogisering etc. Men ämnesexperter är vi få som är. Barnbibliotekarier är ofta experter på barnlitteratur, barns utveckling, läsutveckling och metoder för att främja läsning. Men hur arbetar ”vuxenbibliotekarier” med det? Vi behöver vara lika aktiva mot andra grupper i samhället som mot barn. Barnbibliotekarier behöver också arbeta mer med allianser och på barns villkor. En annan fråga är hur vi ska arbeta med digital biblioteksverksamhet och vad som kan göras nationellt, regionalt och globalt.

15 Библиотечная система в Швеции
Hantering av handkassa, KoF Библиотечная система в Швеции Муниципальные публичные библиотеки; Школьные библиотеки; Университетские и научные библиотеки; Специализированные и заводские библиотеки; Региональные библиотеки; Государственный совет по культуре; Королевская библиотека (Национальная библиотека Швеции). Регламентирована законом «О библиотеках» 19… Enligt Bibliotekslagen ska varje kommun ha folkbibliotek med gratis tillgång till litteratur. 290 kommuner i Sverige har ungefär 3000 folkbibliotek. Vissa är integrerade med skolbibliotek. Lagen anger att barn och unga, funktionshindrade och minoriteter ska prioriteras och ha tillgång till litteratur och information utifrån deras behov. Kommunerna är huvudmän. Utmaningar: Nå ”alla”, digitalisering, e-böcker, marknadsföring etc. Skolbibliotek ska finnas tillgängligt för alla elever enligt skollagen. Det är det lite si och så med. Ca hälften av alla skolelever saknar tillgång till skolbibliotek. Uppdraget är att stödja skolornas läroplaner. Kommunerna är huvudmän. Utmaningar: Alltfler elever har egna datorer, hur arbeta med källkritik, kvalificerad läsning etc. Universitetsbibliotek ska finnas vid alla högskolor. Deras uppdrag är att arbeta för informationskompetenta studenter, stödja utbildningen och stödja forskningen. Huvudmän staten. Utmaningar: Hantera ökade digitala nedladdningar, ökade kostnader för databaser, hantering av poster av olika standard, inlåsning. Arbetar med open access, pedagogiskt alltmer med studerande, tidigare mer fokus på forskningen. Specialbibliotek finns på myndigheter, organisationer och i företag där dessa är huvudmän. Liknande utmaningar som folk- och forskningsbiblioteken. Regionala bibliotek, ca 18 länsbibliotek finns för regional biblioteksutveckling och kompletterande medieförsörjning. Stödjer i första hand kommunala bibliotek, dvs folkbibliotek. Både regionala och kommunala bibliotek ska ha biblioteksplaner. Regionala bibliotek har landsting/regioner som huvudmän och får medel även från Statens kulturråd enligt Samverkansmodellen. Statens kulturråd har tidigare ansvarat för folkbiblioteksstatistik. Numera har man ansvar för läsfrämjandebidrag, inköpsstöd av litteratur för barn och unga. Samlar olika kulturområden, däribland litteratur som konstform. Kungliga biblioteket är nationalbibliotek och forskningsbibliotek. Sedan ett par år tillbaka har man uppdraget att samordna svensk biblioteksverksamhet med ansvar för informations- och lånecentraler, projektmedel, nationell katalog osv.

16 Hantering av handkassa, KoF
Mölndals stadsbibliotek… Biblioteket har legat här i 50 år, det är dags för ett nytt…

17 Город Мёльндаль и библиотеки
жителей В Мельндале 4 библиотеки, 1 библиобус, электронная библиотека посещений в год, выданных книг в год посещений веб-сайта. 600 програм, в основном, детских активных абонентов. 40 библиотекарей.

18 Hantering av handkassa, KoF
Mobilt bibliotek…

19 Задачи Мёльндальской библиотеки
Удовлетворить потребности жителей Мельндаля в… - источниках знаний и информации; - литературных и культурных событиях; - местах общения, независимо от возраста, культуры, социального и этнического происхождения; - средствах, позволяющих им участвовать в демократическом процессе.

20 Библиотечные площадки
Библиотечные помещения Информационная и медийная грамотность. Литература, медиаресурсы, информация Чтение, встречи, досуг Лекции, дискуссии, беседы, занятия для детей и молодежи Библиотечный вебсайт Виртуальная библиотека (соответствует реальной) Интерактивность? Круглосуточное обслуживание Общество Библиотечные работники в обществе Библиобус, поиск… Стратегическое сотрудничество Объединения Библиотека в виртуальном сообществе Сделать видимой, доступной профессию библиотекаря и привлекать граждан к участию в библиотечном деле Отзывчивость, ориентация на пользователя

21 Hantering av handkassa, KoF
Библиотека как образ Канзасская публичная библиотека Хальмстадская городская библиотека Exempel på bibliotekets roll i en stad: Som ikon, där biblioteket utgör en arkitektonisk plats. Andra roller som biblioteket kan ha i samhället är katalysator, eller motor för förändringar, för aktivitet.

22 Hantering av handkassa, KoF
Чтобы справиться с цифровыми и глобальными задачами, актуальными сегодня, нам надо…

23 Hantering av handkassa, KoF
1. Использовать общественные знания библиотекаря во взаимодействии с местным обществом; Nödvändigt för att nå ut med budskap och nå nya grupper och hitta aktuell relevans i samhällsutveckling

24 2. Постоянно повышать квалификацию, ориентируясь на пользователя и актуальность.

25 3. Больше сосредоточиться на отношениях, нежели транзакциях.

26 4. Постоянно следить за глобальными тенденциями и анализировать их
4. Постоянно следить за глобальными тенденциями и анализировать их. Работать над своей индивидуальностью, имиджем и профилем, активно участвуя в развитии общества.

27 Библиотека, отвечающая духу современности...
Открыта, приветлива и инклюзивна. Внимательна и транспарентна. Подстраивается под местные особенности. Действует на 4 площадках: виртуально и физически, в помещении библиотеки и вне его.

28 Hantering av handkassa, KoF
Будущие задачи? Всеобщая доступность медиа и информации С помощью новых методик совершенствовать: - Цифровую активность; - Навыки чтения; - Информационную и медийную грамотность.

29 Благодарю за внимание! Есть ли у вас вопросы? Комментарии? Разделяете ли вы мою точку зрения? Как обстоят дела здесь?


Ladda ner ppt "Актуальные задачи в цифровую эпоху"

Liknande presentationer


Google-annonser