Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Gemensamt kabinavtal 2016-11-11.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Gemensamt kabinavtal 2016-11-11."— Presentationens avskrift:

1 Gemensamt kabinavtal

2 Varför ett gemensamt avtal?
Få en gemensam kabinkår i BRA Gemensamma villkor med en lönetariff Förutsättningar för gemensamma arbetssätt Ett långsiktigt avtal för idag och i överskådlig framtid Skapa arbetsro och arbetsglädje Förutsättningar för att behålla kompetent personal och bli en attraktiv arbetsplats Konkurrenskraftigt avtal Eliminera risken för motsättningar mellan Airways/Aviation.

3 Ingångsvärden och förutsättningar för förhandlingar
Ett nytt gemensamt avtal som är kostnadsneutralt. Ett nytt gemensamt avtal ska inte ligga till grund för övertalighet. Oförändrade eller ökade löner Finna godtagbara lösningar för kabinens tre grupperingar Airways-CC Aviation- CC Nya löneskalan Aviation-CC Gamla löneskalan Kabinklubbarna har anlitat två oberoende löntagarkonsulter som har granskat och kvalitetssäkrat samtliga av företagets beräkningskalkyler.

4 Resultat av förhandlingarna
Företaget och kabinklubbarna har nått målet att förhandla fram ett kostnadsneutralt gemensamt avtal. Konstruktiva förhandlingar i god anda har pågått under perioden 4 juli – 7 november 2016.

5 Huvudpunkter 1(3) B-löneskalan försvinner
Alla får PU/SCC-tillägg på 216kr/tjänstgöringsdag Även single-crew 28 semesterdagar för alla Tjänstgöringstillägg för alla på 41kr/verklig tid från c/i till c/o Inget städtillägg 24h-regeln tillbaka/gäller för alla Fullfölja eget tjänstgöringsprogram 40h. arbetsvecka Max 13h tjänstgöring inrikes och 14h utrikes. Split-duty endast vid ad-hoc-produktion.

6 Huvudpunkter 2(3) 10 fridagar för alla baser med 7 dagars trafik
9 fridagar för alla baser med 5 eller 6 dagars trafik De CC som idag har 100% anställning behåller sina 11 fridagar. Mealstop är 45min. Förändrad inställelsetid på Standby: 90 minuter Oförändrad provision på all chartertrafik (9% som fördelas) Provision på försäljning ombord vid reguljärtrafik (inrikes/utrikes) ska förhandlas om det blir aktuellt. Skobidrag 1500kr/år. (Företaget tillhandahåller handskar.)

7 Huvudpunkter 3(3) Timtidsavtal skapas i linje med Aviations tidigare avtalskonstruktion. Arbetsgrupp ska skapas för att arbeta med: Översyn kring möjligheterna för deltidsnycklar Utformning superfridagar.

8 Löneskalan* Du behåller den tjänstgöringsgrad du är anställd på idag.
Den sänkta grundlönen för Airways kompenseras av tjänstgöringstillägg samt SCC-tillägg. Netto blir det då en löneökning. Såväl tjg-tillägg som SCC-tillägg är både pensionsgrundande och SGI-grundande. De som idag ligger på en lönetariff med 13 steg kommer behålla samma tariff till anställningens slut. Anställningstid Avtalsdatum 0-6 mån 19 385 7-12 mån 21 306 1-2 år 22 705 2-3 år 23 088 3-4 år 23 730 4-5 år 24 592 5-6 år 25 925 6-7 år 26 408 7-8 år 27 019 8-9 år 27 399 Airways I Airways nuvarande avtal är andelen rörlig lön förhållande till Aviations låg. En stor skillnad utgörs av det tjänstgöringstillägg som finns i Aviation. I den förändring som nu beräknas kommer Airways också få tjänstgöringstillägg . Det skall ske så att det beräknas vara kostnadsneutralt med utgångspunkt att samma mängd arbete utförs. För att åstadkomma detta har vi beräknat vad tjänstgöringstillägget skulle ha varit per person i Airways i medeltal om det skulle ha utgått. Sedan har vi tagit bort det från den nuvarande grundlönerna. Dessa justerade grundlöner används sedan för att finna den relevanta inplaceringen i Aviations gamla löneskala. Metoden för detta är att placera dem på det lönesteg som närmast motsvarar den justerade grundlönen. Aviations Nya skala De som idag arbetar på den nya skalan flyttas rakt in på det lönesteg som deras anställning ger dem i den gamla skalan. *Lönetariffen motsvarar lön vid 100% anställning

9 Genomgång tre typpersoner
Vilka effekter ett gemensamt avtal får för den enskilde individen Verkliga personer som anonymiserats En person per grupp Airways-CC ”Kalle” Aviation- CC Nya löneskalan ”Lisa” Aviation-CC Gamla löneskalan ”Pelle”

10 Kalle, anställd 85%, lönesteg 3-4år
Lokalflygsavtalet Gemensamt avtal Lön 85% 22 694 20 170 Tjänstgöringstillägg (130h) 5 330 SCC-tillägg (ca 8 pass/mån) 1 728 Summa 27 228 I Airways nuvarande avtal är andelen rörlig lön förhållande till Aviations låg. En stor skillnad utgörs av det tjänstgöringstillägg som finns i Aviation. I den förändring som nu beräknas kommer Airways också få tjänstgöringstillägg . Det skall ske så att det beräknas vara kostnadsneutralt med utgångspunkt att samma mängd arbete utförs. För att åstadkomma detta har vi beräknat vad tjänstgöringstillägget skulle ha varit per person i Airways i medeltal om det skulle ha utgått. Sedan har vi tagit bort det från den nuvarande grundlönerna. Dessa justerade grundlöner används sedan för att finna den relevanta inplaceringen i Aviations gamla löneskala. Metoden för detta är att placera dem på det lönesteg som närmast motsvarar den justerade grundlönen. Notera att tjänstgöringstiden varierar under året beroende på hur trafikprogrammet ser ut, om storhelg infaller under schemaperioden, hur tidtabellen ser ut på basen den aktuella schemaperioden m.m.

11 Jämförelse kollektivavtal
Lokalflygsavtalet Gemensamt avtal Lönetariff 10 steg Tjänstgöringsgrad 75%/80%/85% Fridagar 8-9st 9-10st Veckoarbetstid 28,5/30,4/32,3 30/32/34 Månadsarbetstid 114/121,6/129,2 120/128/136 Semesterdagar 25 28 Mealstop 75min 45min Maxarbetstid 10,5h. 13h. Ledig helg 4 av 8 2 av 8 / 1 av 5 Alla lediga helger = DOW Nej Inställelsetid standby 60min 90min C/o senast / c/i senast 24.00 / 05.00 23.59 / 05.00 24-regeln Ja Fullfölja eget tj-program

12 Lisa, anställd 80%, lönesteg 3-4år
Mavia-avtalet Gemensamt avtal Lön 80% 14 475 18 984 Tjänstgöringstillägg (100h) 4 100 SCC-tillägg (ca 0 pass/mån) Städtillägg (10st/mån) 1 950 Summa 20 241 23 084

13 Jämförelse kollektivavtal, ”nya löneskalan”
Mavia-avtalet Gemensamt avtal Lönetariff 5 steg 10 steg Tjänstgöringsgrad 80% Fridagar 13 10 Veckoarbetstid 32h. Månadsarbetstid 128h 128h. Semesterdagar 28 Mealstop 45min Maxarbetstid 13h. Ledig helg 2 av 8 2 av 8 / 1 av 5 Alla lediga helger = DOW Ja Inställelsetid standby 60min 90min C/o senast / c/i senast 23.59 / 05.00 24-regeln Nej Fullfölja eget tj-program

14 Pelle, anställd 100%, lönesteg 15år, Purser
Mavia-avtalet Gemensamt avtal Lön 100% 29 098 Tjänstgöringstillägg (120h) 4 920 Städ-tillägg (ca 12/mån) 2 340 Summa 36 358 34 018 Tillägg PU-tillägg (ca 12 pass/månad) 2 592 Totalsumma 38 950 36 610

15 Jämförelse kollektivavtal för ”gamla löneskalan”
Mavia-avtalet Gemensamt avtal Lönetariff 13 steg Tjänstgöringsgrad 100% Fridagar 11 Fridagarsnyckel Ja (50% av basen) Utreds i arbetsgrupp. Alla som har behåller i 3 år. Veckoarbetstid 40h. Månadsarbetstid 160h 160h. Semesterdagar 28 Mealstop 45min Maxarbetstid 13h. Ledig helg 2 av 8 2 av 8 / 1 av 5 Alla lediga helger = DOW Ja Inställelsetid standby 60min 90min C/o senast / c/i senast 23.59 / 05.00 24-regeln Nej Fullfölja eget tj-program

16 Vad händer sen? Förhandling om från när avtalet ska gälla
Tolkningsmöte innan avtalet börjar gälla Arbetsgrupp i detaljfrågor


Ladda ner ppt "Gemensamt kabinavtal 2016-11-11."

Liknande presentationer


Google-annonser