Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Upphandling inom e-hälsoområdet VT 2017 MAIVOR Ledningssystem, support och beställningar
3
Bakgrund Regeringen och Sveriges kommuner och landsting (SKL) har enats om en vision där Sverige ska vara bäst i världen på e-hälsa år 2025 Budgetuppdrag från Kommunledningskontoret, framtagande av e-hälsostrategi Målsättning: Linköping ska vara ledande i Sverige inom digitalisering av kommunal vård och omsorg
4
E-hälsostrategi Varje nämnd upprättar 2 åriga e-hälsoplaner. Aktiviteter för baseras på tilldelade markeringsmedel Vision E-hälsostrategi – ON/ÄN/SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – ÄN E-hälsoplan – ÄN E-hälsoplan – ÄN E-hälsoplan – ON E-hälsoplan – ON E-hälsoplan – ON 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
5
E-hälsostrategi Vad menar vi med ledande?
Först med den senaste tekniken Snabba införandeprojekt Upphandla välfärdsteknik per behov och leverantör Testbäddsverksamhet som leder till… Teknik som motsvarar behoven Säkerställa kompetensutveckling med stöd av delaktiga medarbetare Användbarhet
6
Testbäddar Testbädden är en brukarens hem – ordinärt eller särskilt boende Sandrinoparken Åleryd Gröna Gården Vikingstad servicehus och hemtjänst Behovsanalys sker tillsammans med brukare, närstående och utförare Det är den enskildes behov och självbestämmande som utgör grund för vilka insatser/välfärdsteknik som ska erbjudas Välfärdstekniken ska vara ett komplement till traditionella insatser Utvärdering av resultat sker med stöd av RISE, forskningsinstitut
7
Testbäddar Behov Tjänst Förbättrad patientsäkerhet
Digital signering av läkemedel Ökad och bibehållen självständighet Medicinpåminnelse Mobila larm med GPS Trygg och ostörd nattsömn Digital tillsyn, aktiv ledbelysning Minskad ensamhet, ökad social delaktighet Videosamtal, virtuella mötesplatser, ökad delaktighet i samhället
8
Innovation eller utveckling?
Schema Tillsyn Agera Avvikelse Kontakt Agera
9
Testbäddar Utbildning Installation Uppföljning Förvaltning
Implementering Utbildning Förvaltare Användare Installation Verksamhet Enskilda? Uppföljning Nyttor Kostnader Förvaltning Vidmakthålla Vidareutveckla Tjänsteutveckling Behovsanalys Tjänstedesign Kostnads-nyttoanalys Prioritering Marknadsanalys Aktivt uppsökande Passivt mottagande Pilot? Arbets-metoder Utveckla krav-ställning Upp-handling Funktion LIKA = Ledning – Infrastruktur – kompetens – användning Grunden - infrastrukturen Organisatorisk System-förvaltning Beställare utförare Fastighets-förvaltning Juridik SOL-HSL Individen Konsument-teknik Samtycke Datakommunikation Wifi säbo Välfärds-bredband Plattform Personalens utrustning Mobilitet Säkerhet
10
Upphandling välfärdsteknik - VT 2017
Upphandla välfärdsteknik, en gemensam bas Tjänstepaketering
11
MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
12
Tidsplan och aktiviteter Digital nyckelhantering - DNH
Kvarvarande aktiviteter ACE, 2250 stycken av 3400 stycken är installerade GATE, Tunstall tecknar avtal med lokal servicepartner Uppdatera ledningssystem för välfärdstjänster
13
Tidsplan och aktiviteter Tids- och insatsregistrering - TIR
Kvarvarande aktiviteter Riktlinjer och manual för TIR Pilotverksamhet, Ryd och Skäggetorp Utbildning Uppföljning av ersättningsmodell Framtagande av utbildningsmaterial via e-learning
14
Tidsplan och aktiviteter Mobil dokumentation
Kvarvarande aktiviteter Avropa IT-lösning från CGI Riktlinjer och manualer Utbildning Införande
15
Tidsplan MAIVOR
16
MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Nyttjande av DNH Korrekta uppgifter/information i Treserva Är alla brukare fördelade till korrekt underenhet? Är brukare avslutade och/eller korrekt flyttade? Behörigheter i TES Säkerställ att alla medarbetare har behörighet till TES Har alla medarbetare behörighet till rätt underenhet? Utbildning
17
Ledningssystem, support och beställningar
Ledningssystem för välfärdstjänster, Support och beställningar,
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.