Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Utvecklingsområden inom utbildning och kompetensförsörjning
2
Kunskapssatsningen 2016 statliga medel ca 3milj t o m 31/12 2016
Insatser för baspersonal inom äldre- och funktionshinderområdet inklusive hemsjukvård, LSS och biståndshandläggare Utgå från SOSF 2011:12 äldreomsorg och SOFS 2014:2 funktionshinderområdet Fördelning av medlen 70% äldreomsorg 30% funktionshinderområdet Kommunala tilläggsmedel utifrån kompetensförsörjningsplanen 1,8 milj Fördjupningsutbildning äldre och funktionshinderområdet :- Vårdpedagogik och handledning inriktning språkombud :- Marknadsföring av vård och omsorgssektorn :- Kvarvarande medel tidigare statliga utbildningssatsning :-
3
Utbildningar Validering vård och omsorgsprogrammet
Fördjupningskurser vård och omsorgsprogrammet samt barn och fritidsprogrammet ”Vård och omsorg specialisering” 50 gyp - går att anpassa inom vissa ramar t.ex geriatrik, rehabilitering Språkombudsutbildning för undersköterskor samverkan med Norrköping Språkombudsutbildare vård- och sfi lärare utbildas i Vård- och omsorgscollege regi Handledarutbildningar enl. Vård- och omsorgscollege steg 1 och 2 ”Vårdpedagogik och handledning”
4
Kommunala tilläggsmedel utifrån kompetensförsörjningsplanen 2017 2,15 milj
Fördjupningsutbildning äldre och funktionshinderområdet :- Vårdpedagogik och handledning inriktning språkombud :- Marknadsföring av vård och omsorgssektorn :-
5
Statliga satsningar Kompetenslyft för timanställda i äldreomsorgen utbildningskostnaden betald 50% arbeta 50% studier Extratjänster särskilt anställningsstöd 100% (full kostnadstäckning) står långt ifrån arbetsmarknaden samt utlandsfödda. Bidrag extra handledning 150:- /dag 3 mån därefter 115:-/dag. Särskild utbildning för handledare. Traineejobben utvidgats från gälla arbetslösa ungdomar till långtidsarbetslösa och utlandsfödda Parter: projektet om heltid samt Vård och omsorgscollege
6
Marknadsföring öka informationen på sociala medier
utveckla samarbete med universitet gällande att marknadsföra vård och omsorgsyrken i syfte att erbjuda studenter arbete återinföra omsorgsrekryterare som aktivt arbetar med marknadsföring tillsammans med utbildnings- och omsorgsverksamheter undersöka förutsättningarna för riktade rekryterings insatser för att locka fler män till vård och omsorgs yrket delta mässor, branschråd och rekryteringsforum
7
ESF projektet ”Arbetshoppet – nätstöd i omsorgspraktik”
100 män och 100 kvinnor - Står långt ifrån arbetsmarknaden, nyanlända, personer med funktionsnedsättning Partnerskap – Linköping (ägare), Norrköping, Motala, Söderköping, Valdemarsvik, Kinda, Kommunal, AF, Region Östergötland Medfinansiär – Arbetsförmedlingen, Region Östergötland, samtliga kommuner Förankring och projektidé – Vård- och Omsorgscollege Östergötland
8
Aktiviteter Utveckla modell för arbetsplatslärande
Lärprogram – praktik och teori utifrån individens förutsättningar Case manager – stödja deltagarna, samarbeta med handledarna och arbetsförmedlingen Kvalificerad handledning på arbetsplatsen handledare ska utbildas Genomförandefas – Internationell spridning
9
Karriärvägar för undersköterskor Specialistundersköterskor
15-17 platser befintliga yh-utbildningar 6 platser ”Undersköterska med specialistkompetens inom allmän och specialiserad Palliativ vård” MoA Lärcentrum, Norrköping 11 platser ”Specialistutbildad undersköterska demensvård” TUC Tranås start jan 15-17 platser uppdragsutbildning ”Specialistundersköterska Mest sjuka äldre och palliativ vård” KUI Linköping start jan
10
Samverkan mellan olika utbildningar och den arbetsplatsförlagda utbildningsdelen
APL - Arbetsplatsförlagd utbildning (GY) VFU - Verksamhetsförlagd utbildning (LIU) LIA - Lärande i arbete (YH) Samordningsbehov – ev webbplattform Behov att nya metoder Samverkan Samsyn kring handledarskapet
11
Handledarutbildning enl VO-College
Steg 1 - Handledare reguljära utbildningar, nyanställda, praktikanter Steg 2 – Valideringshandledare, lärlingshandledare, yrkeshögskolestuderande Steg 3 – Handledare för handledare (Förstehandledare) Steg 1 och 2 motsvarar nationella kursen ”Vårdpedagogik och handledning 100gyp” Steg 3 Mötesmetoder och presentationsteknik Samtalsmetodik och svåra samtal Pedagogiskt ledarskap Grupprocesser och kulturmöten
12
Utvecklingstrappa/karriärvägar
Kompetensutveckling specialistundersköterska Yrkeshögskola 200 yhp specialistundersköterska Högskola/universitet fristående kurser Kompetensutveckling fördjupning Fördjupningskurser: Äldreomsorg Funktionshinderområdet Pyskiatri Uppdragsutbildning Grundläggande yrkesutbildning Grundutbildning gymnasiepoäng: Vård- och omsorgskurser 1500 p (vuxen utb.) Vård- och omsorgsprogrammet 2500 p (gymn utb.) Validering För dig som inte har adekvat utbildning bör du efter ett års arbete påbörja Vård- och omsorgsprogrammet. Prioriterad kurs att börja med är ”Vård- och omsorgsarbete 1” 200 gymnasiepoäng som kan delvis valideras och kompletteras utifrån de erfarenheter du har. Kontakta studie och yrkesvägledare på Jobb- och Kunskapstorget tel Linköpings kommun linkoping.se
13
Föreningen Vård- och Omsorgscollege uppdrag
En modern samverkansform mellan arbetsliv och utbildning! Kvalitetskriterier som ligger till grund för certifiering: samverkan, utbildningsutbud, hälsa, kvalitetsarbete, uppföljning, lärmiljö, lärformer, arbetssätt
14
Utvecklingsområden Handledning Validering Språkombud
Lärande på arbetsplatsen
15
Återcertifiering Vad har vi att arbeta med?
Hur får vi fler att engagera sig? Hur kan vi samarbete mer i regionen? Hur kan vi arbeta mer systematiskt?
16
Beskrivning av regional och lokal organisation för VO-College
17
Regional styrgruppen har bl.a. till uppgift att
Inventera och analysera behovet av personal- och kompetensförsörjning inom vård och omsorg Bedriva omvärldsbevakning Ansvara för uppföljning av lokala VO-College Årligen göra en regional verksamhetsuppföljning och självskattning Ansvara för återcertifiering när det är aktuellt Lyfta frågor från regional till nationell nivå
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.