Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Elbuss dialogkonferanse 13.feb 2017
Innsendte svar fra Vattenfall (kan ikke delta på konferansen) Fra: Johan Weimenhög, 10.feb
2
Ruter spørsmål: Hva må til for at oppstart og drift av rutetilbud med ca 100 elektriske leddbusser (8 hurtigladepunkter) i 2020 skal levere et minst like godt tilbud til kundene, som det vi har i dag? eller er disse bussene/ladesystemene nå så godt utprøvd/testet at Ruter allerede nå kan etterspørre elbusser i ordinære anbud? Vattenfall bedömmer att laddinfrastruktur för konduktiv snabbladdning redan idag är mogen för fullskalig implementation, detta baserar vi på förda dialoger med leverantörer samt av genomfört pilottest i Stockholm. Pilottestet i Stockholm visar att laddinfrastrukturen har en mycket hög tillgänglighet, utmaningen ligger istället i förarens beteende vid laddstationen samt att planera linjer och tidtabeller så att det möjliggör/frigör tid för laddning. Vattenfall svar
3
Ruter spørsmål: Hvilken forretningsmodell bør legges til grunn i testen ‐ hvem skal eie/drifte/vedlikeholde de ulike elementene i elbussens økosystem? Dette også for å sikre: en test som gir mest mulig relevant læring for mange aktører tilstrekkelig dynamikk med tanke på rask teknologiutvikling (f.eks. lengde og innretning på kontrakter) Vattenfall anser att den lokala kollektivtrafiksmyndigheten skall ha full rådighet över laddinfrastrukturen, antingen genom direkt ägande eller genom leasingavtal med en «laddoperatör». Projektering, anskaffning, etablering, ägande, drift&underhåll samt övervakning är tjänster som kan/bör hanteras av laddoperatören. Laddoperatören kan under testfasen ges uppdraget att sammanställa all nödvändig data kring laddning samt eventuella driftstörningar och leverera till Ruter. Vattenfall anser att den konduktiva snabbladdningen kommer att ha en dominerande ställning under relativt lång tid. Standarder är under utformning som säkerställer kompabilitet mellan laddinfrastruktur och buss. . Vattenfall svar
4
Ruter spørsmål: Hvem bør anskaffe busser og infrastruktur til systemtesten? Bør Ruter gjennomføre separate anskaffelser (upphandlinger) på elbusser, infrastruktur og busskjøring, eller bør noen/alle de tre anskaffelsene settes sammen til ett oppdrag? .. Modell 3: Ruter anskaffer infrastruktur og har drifts- og vedlikeholdsavtale med leverandør. Vattenfall förespråkar en variant av modell 3 där Ruter ingår avtal med en laddoperatör som tar ett helhetsansvar för laddinfrastrukturen. Vattenfall svar
5
Ruter spørsmål: Bør det være forskjellig forretningsmodell på ladeinfrastruktur i testperioden og i et ordinært anbud? Samma affärsmodeller bör användas i de initiala testerna som i de kommande kommersiella avtalen. Vattenfall svar
6
Ruter spørsmål: Hvilken oppetid / driftsstabilitet bør man kalkulere med, i planlegging av bussdriften for hurtigladede elbusser? Laddinfrastrukturen är mycket stabil och har en hög driftsäkerhet. Genom uppkopplade laddstationer kan övervakning ske som ytterligare ökar driftsäkerheten. Vattenfall svar
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.