Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ensamkommande barn Sally Persson Expert Oktober 2016
2
Antal asylsökande ensamkommande barn de senaste åren
Bilden representerar antal asylsökande ensamkommande barn som kommit till Sverige sedan De olika linjerna representerar varje år och barn som kommit och fram till idag är det sammanlagt BARN. När barnen kommer så möter de er och också oss på Migrationsverket. MIV har som uppdrag att ta emot ansökan om asyl utreda och fatta beslut, anvisa barnen till kommuner och betala ut statliga ersättningar till kommunerna för deras mottagande. I korta drag. Vi har alltså hand om asylansökan i första hand. NI har hand om barnens mottagande och välmående. Dessa två saker går som oftast hand i hand och vi har idag hört om hur barnens mående är kopplat till deras asylprocess vilket inte ska negligeras- särskilt inte i tider som dessa. Jag kommer dock inte prata om varken asylprocessen eller barnens fysiska och psykiska hälsa. Istället har vi nu 30 minuter på oss att gå igenom statistik, lite omvärld och vad som är på gång nu gällande målgruppen. Tittar vi på antalet asylsökande ensamkommande barn de senaste 5 åren så utmärker sig 2015 då cirka ensamkommande barn sökte sig till Sverige. Detta att jämföra med tidigare år med start från 2011 då drygt 2500 barn sökte sig hit och sedan dess har antalet ensamkommande barn ökat successivt för varje år, 2014 var det nästan 7000 ensamkommande barn. I år, 2016, ligger vi på blygsamma 1962 ensamkommande barn. Det är denna gröna linjen som knappt syns. Och detta är ett resultat av regeringens åtstramningar gällande möjligheterna att komma in i Sverige och söka asyl. Och det är inte bara Sverige som har blivit restriktiva utan efter flyktingsituationen förra året så har det blivit svårare att ta sig till Europa och genom Europa. Det råder dock stora oroligheter runt om i världen så drivkraften att ta sig hit har inte minskat, snarare tvärtom, trots att det blivit allt mer riskfyllt och farligt att göra resan till Europa och hit till Sverige. I november förra året kom de yttre gränskontrollerna- och här ser ni en minskning av sökande. 4 januari i år införde regeringen inre gränskontroller. Ni vet kontrollerna som görs ex i Hyllie här i Skåne vid tågen över Öresund. Både de inre och yttre gränskontrollerna gav en tydlig effekt då betydligt färre människor hade möjlighet att ta Nu är de gällande till den 11 november och därefter har Kommissionen/EU aviserat en avsikt att gränskontrollerna ska avskaffas.
3
Prognos 2016 Planeringsscenario: ensamkommande barn prognostiseras söka asyl i Sverige under Huvudscenario: 3000 ensamkommande barn Handläggningstid för beslut i asylärenden beräknas till 12 månader Uppgifterna är hämtade från Migrationsverkets Verksamhets- och utgiftsprognos från 25 juli 2016. Jämför med prognosen tidigare i april så har vi alltså sänkt antalet med 4000 barn. Detta med anledning av det rådande läget i Europa. Samtidigt som regeringen i Sverige röstade igenom de tillfälliga lagarna om uppehållstillstånd. Lagen är tidsbegränsad och trädde i kraft den 20 juli. Beslutet om tillfälliga uppehållstillstånd innebär att regelverket under tre år kommer att ligga på miniminivå enligt Eurätten och internationella konventioner. Detta kan leda till att färre kommer att söka asyl i Sverige framöver men effekten är beroende av hur begränsningen i lagstiftningen uppfattas jämfört med den i andra länder. Den 25 oktober, imorgon, presenteras nästa prognos och även om jag inte kan säga något konkret om den så vet vi lite hur det ser ut i världen och hur det kan komma att påverka antalet asylsökande. Se nästa bild
4
Omvärlden Bild hämtad ut prognos 25 juli
EUs överenskommelse med Turkiet Återtagandeavtal-Biståndspengar Det kommer nu ungefär 120 människor till Grekland dagligen. Under 2016 har det i snitt anlänt 497 människor/dag i Italien Sverige och Afghanistan har den 5 oktober 2016 ingått ett samförståndsavtal om återtagande av personer som har fått avslag på sina ansökningar om uppehållstillstånd. Överbelastningen av de italienska hotspots ökar. Ensamkommande barn bor tillsammans med vuxna och knappt 30 barn per dag avviker. • Ökat turkisk patrullering på Egeiska havet har ändrat smugglingsmetoderna. Snabbare båtar används framför gummibåtar. • Migrationsminister Mouzalas uttalade att Grekland behöver åtminstone ett år på sig för att öka mottagningskapaciteten för ensamkommande barn (BUV) i landet. Förhållande för BUV är ett viktigt förbättringsområde bland rekommendationerna för en normalisering av Dublin-överenskommelsen. - Västra Balkan skärpt sina gränser. Fram till 18 oktober har Människor anlänt till Italien
5
Antal asylsökande ensamkommande flickor och pojkar 2016
0-6 7-12 13 14 15 16 17 Totalt Pojkar 23 104 76 236 383 518 243 1583 Flickor 29 57 28 53 71 98 42 378 52 161 289 454 616 285 1961 Så om vi ska summera sökande ensamkommande barn i Sverige under 2016 så har det hittills sökt 1961 barn. Som ni ser är majoriteten år och pojkar. Flickor utgör 19 procent och det är endast i målgruppen 0-6 år som flickor utgör en större del än pojkar.
6
Ensamkommande barns nationaliteter 2016
Här ser vi könsfördelningen utifrån barnens nationaliteter. Pojkar är i klar majoritet och det är tydligt att det mestadels är pojkar från Marocko (100%) och Afghanistan. Medan de övriga länderna uppspaltade här; Somalia, Syrien och Etiopien har en mer balanserad könsfördelning även om flickorna ”endast” utgör 50% av det totala antalet.
7
5743 fattade beslut för ensamkommande barn 2016
MIV har fått i uppdrag att fatta beslut i år varav EKB ska utgöra drygt Fram till oktober månad hade 5743 beslut fattats, detta inklusive de ärenden som kallas ”övriga”. Dvs Dublinärenden, återtagande, dubbelregistreringar och dödsfall. Så ligger bifall på 85% och avslag 15%. Handläggningstiderna har ökat, samtidigt har MIV anställt fler handläggare för att kunna uppnå målet. Det har fattats ett internt beslut om att prioritera barn i 17-års åldern. Detta för att de inte ska riskera att hinna 18 år innan asylbeslut. Prioriteringen gäller inte för syrier eller eritrianer då de förväntas få tillstånd oavsett ålder.
8
Klassning för tillstånd
Statistik från senaste månadsskiftet. Mestadels beslut fattade från barn som kom 2015, någon tidigare och enstaka senare. Få har prövats som kom efter den 24 november 2015. PUT kommer att minska och TUT blir gällande. Strömsunds kommun.
9
Kommun Måluppfyllelse Andel (promille) Anvisade BJUV 153,4% 2,22 9 BROMÖLLA 38,2% 1,98 2 BURLÖV 91,9% 2,47 6 BÅSTAD 87,2% 2,17 5 ESLÖV 114,1% 3,65 11 HELSINGBORG 95,9% 11,05 28 HÄSSLEHOLM 136,3% 4,72 17 HÖGANÄS 12,2% 3,1 1 HÖRBY 96,2% 2,36 HÖÖR 62,6% 2,42 4 KLIPPAN 126,7% 2,39 8 KRISTIANSTAD 204,0% 7,05 38 KÄVLINGE 191,4% 3,56 18 LANDSKRONA 200,6% 4,34 23 LOMMA 0,0% 3,04 LUND 93,6% 9,71 24 MALMÖ 121,2% 24,04 77 OSBY 1,75 PERSTORP 216,3% 1,05 SIMRISHAMN 182,9% 2,07 10 SJÖBO 99,6% 2,66 7 SKURUP 32,5% 2,33 STAFFANSTORP 110,6% 3,08 SVALÖV 120,8% 1,88 SVEDALA 178,3% 2,76 13 TOMELILLA 206,1% 2,02 TRELLEBORG 58,2% 4,55 VELLINGE 164,1% 3,92 YSTAD 159,6% 3,32 14 ÅSTORP ÄNGELHOLM 167,2% 4,3 19 ÖRKELLJUNGA 167,0% 1,36 ÖSTRA GÖINGE 234,7% 1,29 130,68 422 Detta är inte den bästa bilden att visa för att förklara ett system. Men den visar hur systemet fungerar med anvisningar. Detta är alltså Skånes samtliga kommuner och deras andelar, måluppfyllelse och anvisningar under Det finns ff kommuner som har 0% måluppfyllelse- dvs att de inte tagit emot något barn i år. Det finns också kommuner som har höga måluppfyllelser vilket innebär att de tagit emot fler än de ska enligt sin andel. Ibland kan det bli så om kommunen står med många lediga platser i sin ÖK. Då anvisar vi barn dit då det är platser vi betalar för- även om kommunen redan har en hög måluppfyllelse. En hög måluppfyllelse kan också bero på att kommunen får många anvisningar utifrån kriteriet anknytning, det innebär att vi anvisar till en kommun då barnet anses ha en anknytning till den specifika kommunen. I Skåne så har 36% av anvisningarna skett via anknytning.
10
Aktuellt 1900 lediga platser Överenskommelser upphör
Statliga ersättningar Åldersbedömningar LMA Vi har nu 1900 lediga platser. Detta beror främst på vår oktoberprognos 2015 där vi maxade behovet av asylplatser inför Detta i sin tur ledde till att kommunerna tecknade upp sig på långa och stora avtal för att klara av mottagandet av ensamkommande barn. Sedan införde regeringen gränskontroller och därefter den tillfälliga lagen vilket har lett till att betydligt färre EKB sökt asyl i år än vad som prognosticerades Så nu står både staten och kommunerna med höga kostnader. Vilket leder oss in till Statliga ersättningar. Regeringen har lämnat förslag på nya ersättningsförordningar from 1 januari Detta med syfte att förenkla återsökningsprocessen avseende handläggningen. Samt att kommunerna inte ska behöva ligga ute med höga kostnader som staten ska stå för. Och sist- att minska kostnaderna. Regeringens förslag har varit ute på remiss och resultatet av det var att de sköt upp ikraftträdandet av de nya förordningarna till 1 juli förordningarna är alltså inte beslutade om än så det finns inte mycket att säga i nuläget om de olika ersättningsnivåerna. Rättsmedicinalverket har fått i uppdrag att genomföra medicinska åldersbedömningar av asylsökande ensamkommande barn vilket förväntas inledas nästa år. Enligt Migrationsverket kommer en medicinsk åldersbedömning precis som tidigare att vara frivillig att genomföra för den asylsökande. Den kommer bara att genomföras när det finns oklarheter om den sökandes ålder, det vill säga när den sökande inte genom annan bevisning lyckats göra sin ålder sannolik. LMA- vuxna utan barn som har ett laga kraft vunnet beslut. Kan komma att påverka kommunerna- boende ersätts inte längre. Men vet kommunerna om när avslag vunnit laga kraft?
11
Mer information finns på Migrationsverkets webbplats
Information om modellen publiceras 1 april
12
Ersättning för ensamkommande barn – nyläge utifrån regeringens förslag i promemoria 2016-09-21
Ankomstkommun Anvisningskommun Mottagen i kommun Asylsökande Asylsökande Nyanländ med PUT 3 000 kr/dygn kr/dygn <18 år kr/dygn <18 år ska täcka även beredskap kr/dygn för ungdom som fått studiehjälp och som varit ensamkommande barn, från 18 t o m vårtermin det år hen fyller 20 år - Faktisk vårdkostnad vid - Faktisk kostnad vid placering enl. LVU eller mot- placering enl. LVU eller mot- svarande placering enl SoL svarande placering enl SoL, - Försörjningsstöd från till 21 år för ungdom utan/ efter studiehjälp till anvisad kommun - schablon om för god för transporter, överförmyndar- man och avslutande soc. nämnd, god man och soc.tjänst. - Årlig ersättning (fast) - Årlig ersättning efter andel (rörlig) kursiv: utan ansökan
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.