Ladda ner presentationen
Publicerades avCarl-Johan Larsson
2
Utbildningsprogram
3
Vuxen-HLR Anette Nord Redaktör
4
Vad är nytt?
5
- Kramp kan vara tecken på hjärtstopp
Vad är nytt? - Kramp kan vara tecken på hjärtstopp
6
- Kramp kan vara tecken på hjärtstopp - Ca 40% andas onormalt
Vad är nytt? - Kramp kan vara tecken på hjärtstopp - Ca 40% andas onormalt
7
Vad är nytt? - Kramp kan vara tecken på hjärtstopp
- Ca 50% andas onormalt - Aktivera högtalar- funktionen
8
Vad är nytt? - Kramp kan vara tecken på hjärtstopp
- Ca 40% andas onormalt - Aktivera högtalar- funktionen - Max 10 sekunders paus
9
- Gemensam handlingsplan - Andas, hostar eller talar?
Vad är nytt? - Gemensam handlingsplan - Andas, hostar eller talar?
10
Johan Skogmalm Redaktör Lullan Backman struktur och korrektur
Första hjälpen Johan Skogmalm Redaktör Lullan Backman struktur och korrektur Hej! Johan Skogmalm 5 år sedan stod jag här och presenterade Rådets helt nya informationsmaterial inom första hjälpen. Nu är det ett utbildningsmaterial! Vi tror vi kommer göra stor skillnad, tillsammans tror vi att vi kommer att lyckas att rädda fler liv i Sverige med hjälp av detta matrial! Vad tror ni? HLR rådet är stolta – presentera evidensbaserad första hjälpen bok Saker som vi nämner är vetenskaplig underlag. Vi stöder oss på ERC som presenterade ett eget kapitel inom FH denna gång.
11
Krampanfall och epilepsi
Vad är nytt? Hjärtinfarkt Diabetes Krampanfall och epilepsi Brännskada Cirkulationssvikt Allergisk reaktion Nack- och ryggskada Första hjälpen barn Riktlinjer från ERC 2015 First Aid Bland annat är detta nytt: Hjärtinfarkt ge ASA mg VARFÖR: minskad dödlighet Diabetes gram glukos motsvarar 5-7 sockerbitar, VARFÖR: en höjning av 2,5mmol Krampanfall och epilepsi kramp kan vara ett tecken till hjärtstopp, VARFÖR: Upptäcka hjärtstopp i tid Brännskada kyla med vatten i minst 10 min, vi pratar inte längre om temperatur. VARFÖR: snabbt kunna behandla Cirkulationssvikt högläge vid sjukdomsfall är effektiv dock upp till 7 min. Vid trauma/bukskador är det planläge som gäller. Allergisk reaktion livräddararen bör kunna administrera, en andra dos adrenalin ges om ingen/dålig effekt på första dosen efter 5-15 min, Nack och ryggskada manuellt stabilisera nacken med händerna lekmän, ej använda nackkrage om man inte är särskilt utbildad för detta, Medvetslös vändas efter 30 min
12
Kursbok Filmer Bildspel Webbutbildning i Första hjälpen
Hur når vi målen? Kursbok Filmer Bildspel Webbutbildning i Första hjälpen Instruktören enkla och effektiva verktyg som kursbok filmer och bildspel för att utbilda i Första hjälpen Genom att göra webb-utbildningen i Första Hjälpen håller instruktören sig själv uppdaterad. Kursdeltagarna i Första hjälpen ges på så sätt bästa förutsättningar att kunna använda aktuell kunskap vid olycka eller sjukdom. Vi arbetar med våra utbildningar på tre nivåer Grund Instruktör huvudinstruktör Från 2014 och framåt har vi registrerat: Första hjälpen grund Första hjälpen instruktör Första hjälpen huvudinstruktör 34
13
Vision Vad kan vi nå fram till 2021?
Vi vill att dessa siffror ökar de kommande åren. Vi hoppas att vi har en högre siffra i överlevnad. Våga göra en insats tillsammans är vi en viktig länk i kedjan som räddar liv! Vill framföra ett otroligt stort tack till min kollega, Lullan Backman Besök oss i montern
14
Livräddande första hjälp och hjärt-lungräddning för grundskolan
Pia Lejkemo Redaktör
15
Vad Förutom HLR nu även FH Inkluderar i viss mån barn
Inget eget program Stöd och inspiration till lärarna
16
Varför Anpassning till Lgr 11
Flera ska lära sig rädda liv och lindra skadeeffekten Ökad flexibilitet för läraren Även små barn kan hjälpa andra
17
Hur Dokumentet på hlr.nu Tillgång till filmer
Valfria moment inom resp. del Instr. i HLR och helst även i FH Registrering på hlr.nu
18
Gunilla Solton Redaktör
Barn-HLR Gunilla Solton Redaktör
19
Nya utbildningar i HLR till barn
Att få fler personer, både inom och utanför sjukvården att agera tidigt och på rätt sätt om ett barn har drabbats av luftvägsstopp andningsstopp hjärtstopp Tack! Att om möjligt förebygga och förhindra att barn hamnar i en livshotande situation
20
Två utbildningar i HLR till barn
Barn-HLR för allmänheten enklare 5 inblåsningar, 30:2 film instruktör på plats ingen förberedelse för deltagarna S-HLR Barn för sjukvårdspersonal fördjupad 5 inblåsningar, 15:2 kursbok webbutbildning instruktörslett kurstillfälle
21
Varför olika handlingsplaner vuxen/barn?
Vuxna: plötslig allvarlig rytmstörning Barn: allvarliga andningsproblem Otillräcklig ventilation Syrefattig och sur miljö för hjärtat Hjärtat slår långsamt Hjärtstopp
22
Utbildning i Barn-HLR Målgrupp – alla Film www.hlr.nu
Kvalitetssäkring & spridning = film + instruktör på plats Målgrupp – alla föräldrar yrkesansvar för barn Ändrad instruktörsroll - enkelt att hålla utbildning alla som är intresserade instruktörer i S-HLR Barn Enkelt att gå kurs – inga förberedelser, kort kurstid Film Enkla baby- och barn-HLR dockor
23
Att hålla utbildning i Barn-HLR
Inbjudan – inga förberedelser för deltagarna Kurstid minuter Baby- och barn-HLR dockor, en per person/per två personer Instruktörshandledning Film HLR till barn 0-1 år HLR till barn 1 år-pubertet Information – hjärtstopp hos barn Luftvägsstopp 0-1 år Luftvägsstopp 1 år-pubertet Extramaterial för fördjupning
24
Utbildningens mål Försöka förebygga så att det aldrig händer! Ett barn som hamnat i en livshotande situation ska kunna få omedelbar hjälp! Deltagaren ska känna sig beredd att påbörja hjärt-lungräddning till barn om det skulle bli nödvändigt. Alltid försöka – det farligaste är att inte göra något!
25
D-HLR Hjärt-lungräddning för insatspersonal
Mikael Gustafsson Redaktör
26
Delad instruktörsbok i D-HLR och S-HLR
NYTT Delad instruktörsbok i D-HLR och S-HLR
27
Delad instruktörsbok i D-HLR och S-HLR Vuxen HLR ingår i D-HLR
NYTT Delad instruktörsbok i D-HLR och S-HLR Vuxen HLR ingår i D-HLR
28
NYTT Delad instruktörsbok i D-HLR och S-HLR Vuxen HLR ingår D-HLR
Fördjupning: Barn-HLR
29
NYTT Delad instruktörsbok i D-HLR och S-HLR Vuxen HLR ingår D-HLR
Fördjupning: Barn-HLR Underhåll och ansvar
30
FOCUS I D-HLR HLR med god kvalitet Max 10 sekunder uppehåll
Teamträning med återkoppling Low dose - high frequens training
31
Ulrika Karlgren Redaktör
S-HLR vuxen Ulrika Karlgren Redaktör
32
Vad är nytt? Instruktör i ett steg
Tydligare två spår – samhälle och sjukvård Delad instruktörsutbildning i S-HLR och D-HLR Instruktör i ett steg S-HLR vuxen och S-HLR barn i samma bok I grundutbildning i S-HLR vuxen ingår Vuxen-HLR och luftvägsstopp
33
Vad är nytt? Kramper tidigt tecken Svalgtub ingår som hjälpmedel
Low dose – high frequens HLR med god kvalitet och få avbrott Mer fokus på teamträning med återkoppling
34
Hur implementeras detta?
HLR med god kvalitet - träna färdigheten ofta Film som hjälp för instruktörer vid teamträning – finns på Webbutbildning Kom ihåg att registrera i utbildningsregistret!
35
Gunilla Solton Redaktör
S-HLR barn Gunilla Solton Redaktör
36
Nya utbildningar i HLR till barn
Barn-HLR för allmänheten enklare 5 inblåsningar, 30:2 ingen förberedelse för deltagarna film instruktör på plats S-HLR Barn för sjukvårdspersonal fördjupad 5 inblåsningar, 15:2 kursbok webbutbildning instruktörslett kurstillfälle
37
Olika handlingsplaner vuxen/barn
Vuxna: plötslig allvarlig rytmstörning Barn: allvarliga andningsproblem Se över rutiner Förebygga Agera tidigt Otillräcklig ventilation Syrefattig och sur miljö för hjärtat Hjärtat slår långsamt Hjärtstopp
38
Utbildning i S-HLR Barn
Förberedelser + gemensamt kurstillfälle = fördjupad utbildning Fokus - tiden innan avancerad HLR kan påbörjas förebygga Målgrupp – all sjukvårdspersonal Oavsett patientens ålder – rätt till rätt HLR Instruktör – sjukvårdsutbildad, behörig i S-HLR Barn och Barn-HLR
39
Att hålla utbildning i S-HLR Barn gemensam kurstid 3-4 timmar
Deltagarnas förberedelser: kursbok webbutbildning Utrustning: baby- och barn-HLR dockor, möjliga för scenarier akututrustning för initial HLR instruktörshandledning Kursens struktur: övning av handgrepp efter kursboken – hjärtstopp, andningsstopp, stabilt sidoläge, luftvägsstopp akututrustning och larm stor vikt på scenarier
40
Scenarier i S-HLR Barn Deltagarna tränar medicinskt omhändertagande och kommunikation i enkla men verklighetsnära scenarier
41
Utbildningens mål Kunna utföra HLR till barn inom sin yrkesfunktion tillsammans med arbetskamrater Kunna utföra HLR till barn som privatperson Försöka förebygga så att det aldrig händer! Ett barn som hamnat i en livshotande situation ska kunna få omedelbar hjälp!
42
Tomas Markebo Redaktör
A-HLR vuxen Tomas Markebo Redaktör
43
Vad är nytt? Vi gör rätt åtgärder Vi måste göra det bättre
Tydligare handlingsplan Förkunskaper krävs Fokus på teamträning
44
Bättre HLR behövs Minimera avbrott i HLR – trots alla andra åtgärder
Varför ändrar vi? Bättre HLR behövs Minimera avbrott i HLR – trots alla andra åtgärder
45
Hur är A-HLR förbättrad?
Kursboken Handlingsplanen Instruktörsboken
46
A-HLR barn Jan Gelberg Redaktör
47
Vad utbildade i A-HLR barn
48
36 162 utbildade i A-HLR barn 926 utbildade instruktörer
Vad utbildade i A-HLR barn 926 utbildade instruktörer
49
Oförändrad grundutbildning
Vad Oförändrad grundutbildning …nästan
50
Ny instruktörsutbildning
Vad Ny instruktörsutbildning
51
Hur Uppgradera dig till instruktör, S-HLR barn
Ta del av nytt utbildningsmaterial
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.