Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Statistik om hälso- och sjukvård samt regional utveckling 2016 VERKSAMHET OCH EKONOMI I LANDSTING OCH REGIONER.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Statistik om hälso- och sjukvård samt regional utveckling 2016 VERKSAMHET OCH EKONOMI I LANDSTING OCH REGIONER."— Presentationens avskrift:

1 Statistik om hälso- och sjukvård samt regional utveckling 2016 VERKSAMHET OCH EKONOMI I LANDSTING OCH REGIONER

2 Förord Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) samlar varje år in och presenterar statistik om verksamhet och ekonomi i landstingen och regionerna. Statistiska Centralbyrån (SCB) som är statistikan­svarig myndighet för insamlingen av den ekonomiska boksluts­sta­tistiken (räkenskapssam­mandraget) ansvarar för den sedan Uppgifter presenteras på SCB:s hemsida, Här redovisas uppgifter för 2016 och jämförelser med tidigare år. Region Gotland ansvarar för både landstings- och primärkommunal verksamhet och lämnar uppgifter om nettokostnader på totalnivå för hälso- och sjukvården. Den lands­tings­finansierade verksamheten redovi­sas oavsett vem som har producerat den. Den specialiserade vården delas in i färre del­områden jämfört med primärvården, trots att största delen av sjukvårds­kostnaderna finns där. Detta beror på att Socialstyrelsen ansvarar för insamlingen till patientregistret som är ett hälsodataregister, vilket innehål­ler information om alla avslutade vårdtillfällen i den slutna vården och uppgifter om patien­ter som behandlats av läkare i den öppna vården som inte är primärvård. Redovisningen av statistiken följer Verksamhets­indelning för landsting och regioner, VI 2000 som utgår ifrån verksamhetsområden, se länk nedan. Statistiken för verksamhet och ekonomi presenteras också i tabellformat, på SKLs webbplats: Tabellerna publicera­des den 7 juni. Ekonomiuppgifterna är preliminära, till SCB kan ändringar skickas tom den 26 augusti. Till hjälp finns också L-bas 2013 vars syfte är att ange ram för hur redovisningen i landstingen och regionerna kan läggas upp, html. Den här presentationen ersätter den rapport med samma namn som tidigare publicerades varje år. Dessa finns på SKL:s hemsida under publikationer. Stockholm i augusti 2017 Peter Fitger Statistiksektionen Avdelningen för ekonomi och styrning

3 Innehållsförteckning
Landstingens och regionernas ekonomi 4 Tandvård 56 Kostnader för hälso- och sjukvård respektive regional utveckling 9 Övrig hälso- och sjukvård 62 Hälso- och sjukvård 13 Läkemedel 67 Vårdplatser 24 Regional utveckling 71 Primärvård 26 Trafik och infrastruktur, samt allmän regional utveckling 76 Vårdcentraler 31 Utbildning och kultur 80 Specialiserad somatisk vård 41 Bilaga 1 Landsting och regioner 85 Specialiserad psykiatrisk vård 49

4 Landstingens och regionernas ekonomi 2016

5 Exklusive Region Gotland. Samtliga förvaltningsenheter ingår
Exklusive Region Gotland. Samtliga förvaltningsenheter ingår. För åren 2012, 2014, 2015 ingår återbetalning från AFA försäkringar.

6 Exklusive Region Gotland
Exklusive Region Gotland. I pensionsförmånerna ingår löneskatt, dessa redovisas inom linjen.

7 De totala kostnaderna ökade med nästan 16 miljarder i jämförelse med 2015.
Exklusive köp från landsting och regioner ökade kostnader med 15 miljarder.

8 De totala intäkterna ökade med närmare 20 miljarder i jämförelse med 2015.
Exklusive försäljning till landsting och region ökade intäkterna med 19 miljarder.

9 Kostnader för hälso- och sjukvård respektive regional utveckling 2016

10 Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt.
Nettokostnaden för hälso- och sjukvården ökade med 10 miljarder och närmare 2 miljarder för regional utveckling. Totalt 14 miljarder i jämförelse med 2015. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. I jämförelsestörande poster ingår utbyggnad av tunnelbana, mark-försäljning i Uppsala, försäljning av vårdcentral och aktiverade statsbidrag i Sörmland, fastighetsavyttring i Kronoberg och kompletterande avskrivningar i Västmanland. I posten Övrigt ingår pensions-utbetalningar och ränteintäkter. För Region Gotland redovisas endast nettokostnader för hälso- och sjukvård.

11 Nettokostnader per område 2016
Nettokostnader är de kostnader som finansieras med skatter, generella statsbidrag och finansnetto. 2016 minskade nettokostnaderna med en procent för primärvården och ökade med en procent för den specialiserade somatiska vården. I övrig hälso- och sjukvård ingår bl a funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet samt ambulans- och sjuktransporter.

12 Nettokostnad per invånare för hälso- och sjukvård samt regional utveckling 2016
2015 var genomsnittlig nettokostnad för riket kronor/invånare

13 Hälso- och sjukvård 2016

14 Investeringarna uppgick till drygt 9 miljarder.
Exklusive Region Gotland

15 Nettokostnader för hälso- och sjukvård efter område 2016
Ingen procentuell förändring i jämförelse med 2015. I övrig hälso- och sjukvård ingår bl a funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet samt ambulans- och sjuktransporter.

16 Nettokostnader per invånare för hälso- och sjukvård efter område i procent 2016
Vissa kostnadsskillnader förklaras av skillnader i ansvar hos landstingen och regionerna. Det finns också strukturella skillnader så som demografiska förhållanden, sjuklighet och geografi. 2015 var genomsnittliga nettokostnader för riket kronor/invånare

17 Olika kontakttyper i hälso- och sjukvården
För telefonkontakterna gäller att de ska avse ”kvalificerad sjukvård” som journalförts och ersatt ett ”vanligt” besök. För definitioner av kontakttyper, se verksamhetsindelning VI2000 och länk i förordet.

18 Hälso- och sjukvårdsbesök i tusental hos olika personalkategorier 2016
Totalt i hälso- och sjukvården gjordes nästan 69 miljoner besök, varav 61 procent av besöken skedde i primär-vården, 30 procent i den somatiska vården och 8 pro-cent i den psykiatriska vården. Annan vårdgivare utförde 35 procent av besöken. Antal besök ökade med nästan 1 miljon besök i jämförelse med år 2015.

19 Besök och telefonkontakter per vårdområde i tusental 2016
Av primärvårdens 58 miljoner vårdkontakter (besök och telefonkontakter ) utgjorde mottagnings- och hembesöken drygt 39 miljoner. Telefonkontakterna var drygt 16 miljoner. I övrig hälso- och sjukvård ingår ambulans- och sjuktransporter, sjukresor, funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet, social verksamhet, folkhälsofrågor, FoU samt övrigt som inte redovisas under något annat område.

20 Mottagningsbesök, hemsjukvårdsbesök, dagsjukvårdsbesök och hembesök i tusental hos läkare och annan personal 2016 Totalt gjordes 69 miljoner besök inom alla vårdområden, varav 28 miljoner utfördes av läkare och närmare 41 miljoner av annan hälso- och sjukvårdspersonal än läkare. I övrig hälso- och sjukvård ingår ambulans- och sjuktransporter, sjukresor, funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet, social verksamhet, folkhälsofrågor, FoU samt övrigt som inte redovisas under något annat område.

21 Genomsnittligt antal besök i hälso- och sjukvården, per invånare och vårdområde 2016
I övrig hälso- och sjukvård ingår ambulans- och sjuktransporter, sjukresor, funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet, social verksamhet, folkhälsofrågor, FoU samt övrigt som inte redovisas under något annat område. Genomsnittligt antal besök för riket var även 6,9 år 2015

22 Förändring av besöken i hälso- och sjukvården 2012-2016
Besöken består av mottagningsbesök, hembesök, hemsjukvårdsbesök och dagsjukvårdsbesök. Totalt gjordes nästan 69 miljoner besök i hälso- och sjukvården, en ökning med en miljon sedan 2015. Ökningen har främst skett hos annan vårdpersonal än läkare.

23 Besöksutveckling perioden 2006-2016
De senaste årens utveckling visar att ökningen av besöken sker hos annan personal än läkare. Vaccinering mot influensan (HN1N1) ingår inte år 2009 och 2010.

24 Vårdplatser

25 Genomsnittligt antal disponibla vårdplatser efter verksamhetsområde
Definitionen av disponibel vårdplats ändrades av Socialstyrelsen 2013.

26 Primärvård 2016

27 Primärvården svarar för befolkningens behov av grundläggande medicinsk behandling, omvårdnad, förebyggande arbete och rehabilitering som inte kräver sjukhusens medicinska och tekniska resurser. Primärvård är inte synonymt med verksamhet på vårdcentraler. Basal mödra- och barnhälsovård ingår i primärvård oavsett var den bedrivs.

28 Nettokostnader i primärvården 2015-2016
Primärvården ansvarar för medicinsk behandling, omvårdnad, förebyggande arbete och rehabilitering som inte kräver sjukhusens medicinska och tekniska resurser. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen

29 Kostnader och intäkter för primärvård 2015-2016
Investeringarna uppgick till 209 miljoner kronor. Exklusive Region Gotland

30 Nettokostnader per invånare för primärvården 2016
Exklusive läkemedelsförmånen. Den genomsnittliga kostnaden för riket 2015 var kronor/invånare.

31 Av dessa drevs 486 i privat regi, dvs 42 procent.
Vårdcentraler 2016 Antalet vårdcentraler var stycken 2016, en minskning med 6 stycken från 2015. Av dessa drevs 486 i privat regi, dvs 42 procent.

32 Besök och telefonkontakter i primärvården per delområde 2016
Läkarbesöken minskade med drygt besök i jämförelse med 2015. Här ingår inte hemsjukvårdsbesök. Besöken hos andra personalkategorier ökade med drygt besök i jämförelse med För mödra- och barnhälsovården besök/kvinna resp. barn. Telefonkontakterna ökade med närmare stycken i jämförelse med 2015. I besöken ingår mottagningsbesök, hembesök, hemsjukvårdsbesök.

33 Allmänläkarvård 2016 Ett hembesök = 2 mottagningsbesök
En telefonkontakt = 1/3 av ett mottagningsbesök Produktionskostnad per vårdkontakt 2015 var kronor. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen.

34 Sjuksköterskevård 2016 Ett hembesök = 2 mottagningsbesök
En telefonkontakt = 1/3 av ett mottagningsbesök Produktionskostnad per vårdkontakt 2015 var 501 kronor.

35 Mödrahälsovård 2016 Besök hos andra personal-kategorier än läkare har antagits motsvara 40 % av ett läkarbesök. Ett hembesök motsvarar 2 mot-tagningsbesök och en telefon-kontakt motsvarar 1/3 mottag-ningsbesök. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var kronor.

36 Barnhälsovård 2016 Besök hos andra personal-kategorier än läkare har antagits motsvara 40 % av ett läkarbesök. Ett hembesök motsvarar 2 mot-tagningsbesök och en telefon-kontakt motsvarar 1/3 mottag-ningsbesök. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var kronor.

37 Fysio- och arbetsterapi 2016
Besök hos andra personal-kategorier än läkare har antagits motsvara 40 % av ett läkarbesök. Ett hembesök motsvarar 2 mot-tagningsbesök och en telefon-kontakt motsvarar 1/3 mottag-ningsbesök. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var 491 kronor.

38 Primärvårdsansluten hemsjukvård 2016
Besök hos andra personalkategorier än läkare har antagits motsvara 40 % av ett läkarbesök. Ett hembesök motsvarar 2 mottagningsbesök och en telefonkontakt motsvarar 1/3 mottagningsbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen.

39 Övrig primärvård 2016 I övrig primärvård ingår bl a ungdomsmot-tagningar, medicinsk fotvård, t ex grupper för rökavvänjning och vaccinationskostnader. Besök hos andra personalkategorier än läkare har antagits motsvara 40 % av ett läkarbesök. Ett hembesök motsvarar 2 mot-tagningsbesök och en telefonkontakt motsvarar 1/3 mottag-ningsbesök.

40 Sluten primärvård 2016 Landsting/region Vårdtillfällen Halland 117
Värmland 133 Gävleborg 281 Jämtland 251 Västerbotten 1 124 Norrbotten 1 749 Summa 3 655 Sluten primärvård innebär observationsplatser där viss allmänvård och lättvård bedrivs. Sluten primärvård ges till patient vars tillstånd kräver resurser som inte kan tillgodoses inom öppen vård eller hemsjukvård. Den bedrivs dygnet runt och kräver inskrivning. Antalet vårdtillfällen 2015 var

41 Specialiserad somatisk vård 2016

42 Specialiserad somatisk vård definieras som hälso- och sjukvårdsverksamhet som kräver mer specialiserade åtgärder än vad som kan ges i primärvård. Här redovisas hälso- och sjukvård som i huvudsak bedrivs på sjukhus men även specialiserad vård på specialistmottagningar och vårdcentraler. Den specialiserade somatiska vården omfattar till exempel medicinsk och kirurgisk vård.

43 Nettokostnader i den specialiserade somatiska vården 2015-2016
Specialiserad somatisk vård utförs huvudsakligen på sjukhus, men även på specialistläkarmottagningar och vårdcentraler. Den specialiserade somatiska vården är t ex uppdelad i medicinsk och kirurgisk vård.

44 Kostnader och intäkter för den specialiserade somatiska vården

45 Nettokostnad per invånare i den somatiska specialistvården 2016
Den genomsnittliga nettokostnaden 2015 var kronor/invånare

46 Specialiserad somatisk vård 2016
Besök hos andra personalkategorier antas motsvara 40 % av ett läkarbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var kronor.

47 Specialiserad somatisk vård 2016
Besök hos andra personalkategorier än läkare antas motsvara 40 % av ett läkarbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen. Specialiserad somatisk dagsjukvård omfattar dagkirurgi, dagmedicin och övrig dagsjukvård. Dagmedicin omfattar bl a dialys- och cytostatika-behandling samt diabetesvård. Övrig dagsjukvård omfattar bl a medicinsk dagrehabilitering. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var kronor.

48 Specialiserad somatisk vård 2016
Besök hos annan personalkategori än läkare antas motsvara 40 % av ett läkarbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen. Arton huvudmän har uppgivit en kostnad.

49 Specialiserad psykiatrisk vård 2016

50 Specialiserad psykiatrisk vård omfattar slutenvård (heldygnsvård) och öppenvård, specialiserade insatser vid psykisk sjukdom/psykisk funktionsnedsättning. Området omfattar allmän psykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, rättspsykiatri och beroendevård. Beroendevård är vård av personer med missbruk av alkohol eller andra droger, matmissbruk, dator-, spel- eller sexmissbruk.

51 Nettokostnader i den psykiatriska specialistvården 2015-2016
Den specialiserade psykiatriska vården omfattar sluten och öppen vård, specialiserade insatser vid psykisk sjukdom/psykisk funktionsnedsättning. Området omfattar allmän psykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, rättspsykiatri och beroendevård.

52 Kostnader och intäkter för den specialiserade psykiatriska vården 2015-2016
Investeringarna uppgick till 2,8 miljarder kronor 2016 Exklusive Region Gotland

53 Nettokostnader per invånare i den specialiserade psykiatriska vården 2016
2015 var den genomsnittliga nettokostnaden/invånare kronor

54 Psykiatrisk vård 2016 Besök hos andra personalkategorier än läkare antas motsvara 40 % av ett läkarbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var kronor.

55 Psykiatrisk vård 2016 Besök hos andra personalkategorier än läkare antas motsvara 40 % av ett läkarbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen.

56 Tandvård 2016

57 Tandvård omfattar all tandvård inklusive förebyggande tandvård som bedrivs på allmänna tandvårdskliniker och som ges till personer från det kalenderår de fyller 20 år (from år 2017 års statistik det år de fyller 21 år). I delområdet tandvårdsstöd redovisas uppsökande och nödvändig tandvård som ges till personer med stort omvårdnadsbehov som led i sjukdomsbehandling, tandvård till personer med vissa långvariga sjukdomar eller funktionsnedsättningar samt oralkirurgiska åtgärder. Allmäntandvård till barn och ungdomar omfattar den tandvård (som inte är specialisttandvård) som landstingen och regionerna enligt tandvårdslagen är skyldiga att erbjuda upp till de fyller 20 år. Några landsting/regioner har en högre åldersgräns. Under specialisttandvården redovisas tandvård som utförs vid specialistkliniker men även privatpraktiserande specialisttandläkare i form av exempelvis tandreglering och tandvård vid tandlossningssjukdomar. Specialisttandvården omfattar insatser för barn, ungdomar och vuxna.

58 Nettokostnader för tandvård 2015-2016
Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen Allmäntandvård för vuxna omfattar all tandvård som bedrivs på allmänna tandvårdskliniker och som ges till personer från det kalenderår de fyller 20 år (from verksamhetsåret 2017 det år de fyller 21 år). Tandvårdsstöd ges till personer med stort omvårdnadsbehov, som led i sjukdomsbehandling, tandvård för personer med vissa långvariga sjukdomar eller funktionsnedsättningar samt oralkirurgiska åtgärder. Allmäntandvård för barn och ungdomar (inte specialisttandvård) ges upp till upp till 20 år (from år och är kostnadsfri. Vissa landsting och regioner ger fri tandvård ytterligare några år. Specialistvården omfattar insatser för både barn, ungdomar och vuxna. Här ingår t ex tandreglering och tandlossningssjukdomar.

59 Kostnader och intäkter för tandvård 2015-2016
Investeringarna uppgick till 217 miljoner kronor 2016. Exklusive Region Gotland

60 Nettokostnader per invånare för tandvården 2016
Den genomsnittliga nettokostnaden i riket 2015 var 574 kronor

61 Allmäntandvård för vuxna och tandvård för patienter med särskilda behov avser 20 år och äldre.
Allmäntandvård barn och unga avser 0-19 år Listade barn och unga avser 3-19 år. Läkemedel inom läkemedelsförmånen ingår inte i nettokostnaderna.

62 Övrig hälso- och sjukvård 2016

63 Under övrig hälso- och sjukvård redovisas ambulans- och sjuktransporter, sjukresor, funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet, social verksamhet, folkhälsofrågor, FoU samt övrigt som inte redovisas under något annat område. Under funktionshinders-/hjälpmedelsverksamhet redovisas bl a kostnader för hjälpmedelscentraler (t ex hörcentraler, syncentraler, instrumentverkstäder) och ortopedisk verksamhet. Under social verksamhet redovisas barn och ungdomsvård samt insatser i form av rådgivning och annat personligt stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). I FoU ingår forskning och utveckling som framförallt bedrivs inom de medicinska fakulteterna. Kostnaderna kan vara svåra att särskilja då verksamheten ofta är nära integrerad med den kliniska verksamheten. Den kliniska forskningen vid undervisningssjukhusen är i princip statligt finansierad.

64 Nettokostnader för övrig hälso- och sjukvård 2015-2016
Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen. Här ingår ambulans- och sjuktransporter, sjukresor, funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet, social verksamhet, folkhälsofrågor, FoU samt övrigt som inte redovisas under något annat område. Under funktionshinders-/hjälpmedelsverksamhet ingår bl a kostnader för hjälpmedelscentraler och ortopedteknisk verksamhet. Under social verksamhet redovisas barn- och ungdomsvård. Här redovisas även stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

65 Kostnader och intäkter för övrig hälso- och sjukvård 2015-2016
Exklusive Region Gotland

66 Nettokostnader per invånare för övrig hälso- och sjukvård
Den genomsnittliga nettokostnaden 2015 var kronor/invånare

67 Läkemedel 2016

68 Läkemedel Läkemedel förskrivs antingen på recept eller ordineras på rekvisition. Någon skarp gräns mellan vilka läkemedel som förskrivs på recept eller ordineras finns inte. En patient kan få samma läkemedel distribuerat på olika sätt vid olika tillfällen och hos olika vårdgivare. Läkemedelsförmånen regleras i lag om läkemedelsförmåner m.m. (2002:160) och reglerar skydd mot höga kostnader vid inköp av läkemedel som omfattas av förmånen. En särskild nämnd inom Tandvårds- och läkemedelsverket (TLV) beslutar om vilka läkemedel som ska ingå och till vilket pris. Receptet måste också vara försett med förskrivarens arbetsplatskod för att patienten ska få ta del av förmånen. Patienten betalar en del av kostnaden när apoteket expedierar läkemedlet, resten av kostnaden står landstinget där patienten är bosatt för. Ett läkemedel som omfattas av läkemedelsförmånen ger rätt till högkostnadsskydd. Rekvisitionsläkemedel utgörs till största delen av läkemedel som ges i den slutna vården, men förekommer även i öppenvården (specialiserad öppenvård, primärvård, tandvård). En stor del av rekvisitionsläkemedlen är preparat som har höga kostnader eller som används för att behandla allvarliga tillstånd.

69 Kostnader för läkemedel inom läkemedelsförmånen per invånare 2016
Den genomsnittliga kostnaden/invånare i riket 2015 var kronor. Läkemedel inom förmånen uppgick till drygt 23 miljarder, en ökning med 2 miljarder från 2015. Exklusive kostnader för läkemedel inom tandvård.

70 Kostnader för rekvisitionsläkemedel per invånare 2016
Genomsnittskostnaden för riket 2015 var 826 kronor/invånare. Läkemedel på rekvisition uppgick till drygt 8 miljarder, en minskning med 1 miljarder från 2015.

71 Regional utveckling 2016

72 Under regional utveckling redovisas trafik och infrastruktur, allmän regional utveckling, kultur och utbildning. Arbetet inom regional utveckling sker ofta i nära samverkan med bl a näringsliv och kommuner. Gemensam finansiering är vanlig.

73 Kostnader och intäkter för regional utveckling 2015-2016
Investeringarna uppgick till 1,6 miljarder kronor 2016 Exklusive Region Gotland

74 Nettokostnader för regional utveckling i procent 2016
Nettokostnaderna för trafik och infrastruktur ökade med 2 procent i jämförelse med 2015.

75 Nettokostnader per invånare för regional utveckling 2016
Genomsnittliga nettokostnaden 2015 var kronor/invånare

76 Trafik och infrastruktur, samt allmän regional utveckling 2016

77 Under trafik och infrastruktur redovisas anslag/stöd till trafikbolag, andra persontransporter, investeringar inom tele- och datakommunikationer, vägbygge mm. I allmän regional utveckling ingår t ex externt miljöarbete och bidrag till stiftelser som t ex Skärgårdsstiftelsen. Lagen om kollektivtrafik (2010: 1 065) trädde ikraft 1 januari Den innebär att landsting/region ansvarar ensamma, eller tillsammans med kommunerna för kollektivtrafik i länet. En regional kollektivtrafikmyndighet finns i 16 landsting/regioner år 2016.

78 Nettokostnader för trafik och infrastruktur samt regional utveckling 2015-2016
Exklusive Region Gotland Lagen om kollektivtrafik (2010:1 065) trädde i kraft 1 januari 2012 och innebär att landsting och regioner ansvarar ensamma eller tillsammans med kommunerna för kollektivtrafiken i länet. En regional kollektivtrafikmyndighet finns i 16 landsting/regioner. Under näringsliv och turism redovisas t ex driftsbidrag till ALMI, Företagspartner AB och regionala samverkansorgan, under Lokal utveckling t ex stöd till landsbygdsutveckling. Under Övrig regional utveckling redovisas bl a kostnader för arbetsmarknadsåtgärder och externt miljöarbete.

79 Kostnader och intäkter för trafik och infrastruktur samt regional utveckling 2015-2016
Exklusive Region Gotland

80 Utbildning och kultur 2016

81 Inom utbildning kan landstingen och regionerna kan vara huvudmän för naturbruksgymnasier och för folkhögskolor. De senare åren har huvudmannskapet succesivt överlåtits till kommuner och privata aktörer. Inom kultur har landstingen och regionerna ansvar för verksamhet vid länsteatrar, länsbibliotek och länsmuseer. Bidrag ges till bildningsförbund och föreningsliv på länsnivå.

82 Nettokostnader för utbildning och kultur 2015-2016
Exklusive Region Gotland Verksamhetsuppgifter för utbildning i form av elev- och studerandeveckor finns i tabellbilaga för verksamheten på SKL:s hemsida ,tabell V36.

83 Kostnader och intäkter för utbildning 2015-2016
Exklusive Region Gotland

84 Kostnader och intäkter för kultur 2015-2016
Exklusive Region Gotland

85 Bilaga 1 Landsting och regioner
Stockholms läns landsting Västra Götalandsregionen * Region Uppsala * Landstinget i Värmland Landstinget Sörmland Region Örebro län * Region Östergötland * Region Västmanland * Region Jönköpings län * Landstinget Dalarna Region Kronoberg * Region Gävleborg * Landstinget i Kalmar län Landstinget Västernorrland * Region Gotland * Region Jämtland Härjedalen * Landstinget Blekinge Västerbottens läns landsting Region Skåne * Region Norrbotten * Region Halland * * Dessa landsting/regioner har ett utökat ansvar för regional utveckling, så även Region Gotland som är en kommun med landstingsansvar.

86 Upplysningar om innehållet
Anna Häggqvist, Therese Ekdal, Einar Sjölund,


Ladda ner ppt "Statistik om hälso- och sjukvård samt regional utveckling 2016 VERKSAMHET OCH EKONOMI I LANDSTING OCH REGIONER."

Liknande presentationer


Google-annonser