Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Näthandel underlag för egna webbutiker OCH TEORETISK EXAMINATION
LÄROBOK – NÄTHANDEL 1, KAP 4,5,6,7,8,9
2
KAP – FÖRBERED SATSNINGEN PÅ NÄTHANDEL Repetition
Läs kap 4, se till att ni kan sammanfattningen på sid 98 och repeterafrågorna på sidan 99.
3
Formulera en affärsidé
Affärsidén ska svara på följande frågor: Vilket kundbehov ska jag tillgodose? Vilka är mina kunder? Med vilka produkter ska jag tillgodose mina kunders behov? Vilka resurser är viktiga?
4
Viktiga resurser för nätbutiken
Lokal Utrustning Personal Varulager För att kunna skaffa nödvändiga resurser krävs ett kapital.
5
Viktiga frågor kring affärsmodellen
Två viktiga frågor: Är ditt erbjudande unikt nog för att attrahera kundgruppen? Hur ska du få tillräckligt många kunder? Om du vill tjäna pengar på att andra annonserar på din hemsida: Varför kommer andra att vilja annonsera på din sajt? Hur många annonser tror du att du kan räkna med, och kommer de att ge tillräckliga intäkter? Om du vill tjäna pengar på tjänster som levereras via nätet: Vilket mervärde erbjuder du som gör kunderna beredda att betala för just din tjänst?
6
Kap 5 – kunskap om kunden Repetition
Läs kap 5 – se till att ni kan sammanfattningen sid 125 och repeterafrågorna på sidan 126
7
Viktiga områden att studera om kunden
Segmentering, det vill säga indelning av kunderna Kundernas köpvanor på nätet Kundernas köpprocess
8
Olika sätt att segmentera en marknad
Livsstil Vilka intressen kunden har, till exempel sport eller miljö Demografiska faktorer Inkomst, ålder, familjestorlek med mera Geografiska faktorer Var kunden bor, på landsbygd eller i storstad
9
Köpprocessen
10
Var söker kunderna information?
Google och andra sökmotorer Prisjämförelsesajter Produktens hemsida (tillverkarens hemsida) Traditionella butikers hemsidor Näthandlare Bloggar
11
Kap 11 – lagstiftning och integritet Distans och hemförsäljnings lagen delvis repetition
Vi går igenom och läser kap 11, se till att ni kan Sammanfattningen sid 292 och att ni följer lagarna i era webbutiker.
12
Prisinformationslagen
Säljaren är skyldig att ange pris på hemsidan Kravet gäller endast detaljist, dvs. näthandlare Tillverkare får inte ange pris om de inte samtidigt säljer varan
13
Distansavtalslagen Gäller vid köp på internet, telefonförsäljning, postorder och hemförsäljning Ger kunden rätt att ångra sig inom 14 dagar efter leverans En tjänst får inte vara påbörjad Auktioner och vissa tjänster är undantagna Säljaren är skyldig att informera om ångerrätten Kunden betalar själv frakten till säljaren Kunden kan häva köpet om varan inte är levererad efter 30 dagar
14
Ångerfrist i EU-länderna
Alla EU-länder har regler om ångerfrist vid näthandel: Belgien Danmark Finland Frankrike Grekland Holland Irland Italien 14 kalenderdagar 14 dagar 7 dagar 10 arbetsdagar 7 arbetsdagar Luxemburg Portugal Spanien Storbritannien Sverige Tyskland Österrike 7 arbetsdagar 14 dagar
15
Trygg E-handel 1(2) Företagsuppgifter – tydliga företags- och kontaktuppgifter Produkten och totalkostnaden – tydliga uppgifter om varans användning, priser och totalkostnad för kunden Leveranstider. Maximal leveranstid ska redovisas – om det blir fördröjning ska kunden kunna häva köpet Garantier ska framgå tydligt Ångerrätt. Kunden ska informeras
16
Trygg E-handel 2(2) Reklamation. Kunden ska informeras om vad som gäller vid reklamation Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Företaget ska följa ARN:s rekommendationer Manualer ska vara på svenska Försäljning till minderåriga (under 18 år) får inte ske utan målsmans godkännande Säkra betallösningar ska användas
17
När gäller de svenska konsumentlagarna?
När butiken vänder sig till den svenska marknaden. Lokalt kontor i Sverige Marknadsföringen är riktad mot den svenska marknaden Texterna är på svenska Priserna anges i svenska kronor Tvister ska hanteras av antingen svensk domstol eller av domstol i säljarens hemland
18
Personuppgiftslagen Skyddar den personliga integriteten
Personuppgifter får registreras så länge de behövs Känsliga uppgifter får inte registreras Den registrerade har rätt att få veta vad som är registrerat. Felaktiga uppgifter ska korrigeras vid anmodan Inhämta tillstånd för registreringen Endast harmlösa uppgifter om privatpersoner och småföretag på hemsidor är tillåtet Brott mot lagen kan leda till böter eller fängelse
19
Kap 10 – Betalning och säkerhet
Läs kap och se till att du kan sammanfattningen på sid 267 och repeterafrågorna på sidan 268. Se till att du använder kunskaperna i din webbutik (UF och egen)
20
Några tips när du utformar din betalningslösning
Ta bort onödiga fält i formulären Visa tydligt att processen gått vidare Ha små bilder på produkterna i kundvagnen Visa tydliga och hjälpsamma felmeddelanden Prioritera knappar med ord och grafisk utformning Tillhandahåll all information om köpet Undvik kort timeout-tid och registrering på särskilda sidor (Källa: Internetworld)
21
Butikens krav på betallösningar
Betalningen ska komma så snart som möjligt Kunden ska kunna identifieras Betalningen ska vara säker Betalningen ska passa båda parter
22
Konsumentens krav på betallösningar
Det ska vara enkelt att betala Det ska vara möjligt att välja betalningssätt Det ska finnas ett betalningssätt som passar Betalningen ska vara säker Det ska gå att få tillbaka pengarna utan krångel om man är missnöjd med varan Kontokortsnummer ska inte kunna hamna i orätta händer
23
Faktura och postförskott
Faktura – kunden betalar efter leverans Postförskott – kunden betalar vid leverans
24
Digitala betalningssätt
Direktbetalning Konto-/kreditkort Andra betalningssätt Konto/medlemskap Betalning med mobiltelefon Digital plånbok
25
Välj betallösning Innan man väljer betallösning bör man veta:
Vilka de fasta avgifterna är Hur stora transaktionskostnaderna är När betalningen kommer Om det går att koppla ihop betallösningen med näthandelsprogrammet
26
Kap 6 – att utforma en sajt
Läs kap 7 noga innan ni sätter igång med era webbutiker. Se till att ni kan sammanfattningen på sid 157 och repeterafrågorna på sid 158.
27
Varför skiljer sig sajterna åt?
Sajterna har olika syften Sajterna har olika målgrupper Kunderna använder sajterna på olika vis
28
Hierarkisk struktur 1 2 2 2 3 3 3 3 3 3 3 3 3
29
Linjär struktur
30
Arbetsgång för att planera en sajt
Bestäm mål och målgrupp Bestäm innehållet grovt Dela upp informationen i logiska enheter Skapa en hierarki utifrån vad som är viktigast och mest allmängiltigt Utforma layout Utvärdera resultatet utifrån funktion och utseende Komplettera eventuella luckor
31
Några tips för att lämna den grå massan
Sökfunktion Kundrecensioner Kopplingar till sociala medier Betyg och topplistor Erbjudanden till storkunder Tydlig kontaktinformation Kundtjänst dygnet runt Mobil sajt Länkar till Twitter och Facebook Egen facebook-sida Personligt bemötande (Källa: IDG)
32
Övergripande råd om utformning av hemsidan
Hemsidan ska vara enkel att överblicka Sidornas struktur ska vara enkel att förstå Underlätta med tydliga navigationslister Besökarna ska känna igen sig när de navigerar mellan sidorna Det ska alltid gå att se vems sajt man är inne på Låt det viktigaste ligga överst på sidan
33
Kap 8 – så skaffar du dig rätt näthandelslösning
Läs och se till att ni kan sammanfattningen på sidan 224 och repeterafrågorna på sidan 225. Vi har möjlighet att använda Wisma och Weebly, som gratistjänster.
34
Nätbutikens delar Startsida Navigationslist Katalog Kundvagn
Fraktvillkor och priser Kassan – men först registrering Annonsvaror och lockvaror Information och kundtjänst Uppgifter om företaget Sajtkarta Orderhistorik – lista över tidigare köp Kundrecensioner och sociala funktioner
35
Arbetsgången vid byggandet av en webbutik
Välj mall Bestäm dig för artikelkategorier Lägg in artiklar Gör shopinställningar Välj fraktsätt Välj betalsätt Publicera
36
Kap 9 – Planera logistiken
Läs kap 9 och se till att du kan sammanfattningen på sidan 245 och repeterafrågona på sidan 246. Använd dina kunskaper i din webbutik
37
Logistikfrågor att ta ställning till
Ska varorna lagras eller ska du göra direktbeställningar hos leverantören? Vem ska sköta lager och varuhantering? Vem ska leverera varor till kunderna? Hur ska returerna skötas? Transport och miljö
38
Lager eller direktbeställa
Lager ger snabba leveranser Lager kostar pengar att hålla Lager leder till ökad risk Direktbeställning medger större sortiment Direktbeställning förutsätter stor volym Direktbeställning fungerar inte i alla branscher Direktbeställning och lager kan kombineras
39
Varans väg 1(2)
40
Varans väg 2(2)
41
Vem ska leverera till kunderna?
Till företag, exempelvis DHL TNT Jetpack Till privatpersoner, exempelvis Posten DB Schenker Privpak Bring
42
Transport och miljö Minska inköpsresor med näthandel
Förbättra företagets logistik Effektivisera transportplaneringen
43
Kap 7 – Så marknadsför du nätbutiken repetition
Repetera kap 7 – och reflektera över hur ni bäst skulle marknadsföra er webbutik
44
Traditionella medier Reklam Direktmarknadsföring Sponsring Information
PR Säljfrämjande åtgärder
45
Onlinemedier Banners Sökmotormarknadsföring Pop-up-fönster
E-post och nyhetsbrev Virusmarknadsföring Sociala medier Bloggar Affiliate-nätverk
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.