Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Projekt – Internationell rekrytering och marknadsföring vid Linnéuniversitetet
2
Vem är jag? Stefan Haglund Bitr. antagningsansvarig
3
Bakgrund Syftet med projektet?
Lämna förslag på hur Linnéuniversitetet, utifrån sina förutsättningar, bör organisera sig, positionera sig, marknadsföra sig och agera på den internationella marknaden för utbildning. Sammansättning på projektgruppen Stefan Haglund (projektledare), Antagningen Alexander Lakaw, Antagningen Maria Eriksson Avdelningen för Internationella Relationer Linda Ingeman, Kommunikationavdelningen Gösta Sundberg, DFM Anna Lindahl, ELNU Daiva Håkansson Balciunaite, ELNU Elena Vinci-Hytter, TEK/DE Karin Siöö, Studentkåren. Resurser 30 procent av tjänst för projektledaren
4
Bakgrund Frågeställningar
Vad kan Lnu erbjuda? – våra konkurrenskraftiga ”utbildningstjänster” Vilka är våra bästa generella argument? (positionering) Lnu:s olika delars olika förutsättningar i sammanhanget Vem är kunden? (målgrupp, segmentering, rätt student) Var är kunden? (vilka kontinenter, länder …) Hur når vi kunden? (t.ex. agenter? kontor? samarbeten, annat? ) Konkurrens och/eller samarbetsstrategier? Marknadsbedömning (vad kan vara möjlig volym) Hur organiserar vi oss för uppgiften? Vad är lämpligt gränssnitt mellan förvaltningens ansvar och fakulteternas/institutionernas ansvar i dessa frågor Resursdiskussion Tankar om genomförandeplan
5
Bakgrund Varför behov av projektgrupp samt rekryteringsinsatser?
Kraftig nedgång av sökande, antagna och registrerade internationella studenter som följd av införandet av anmälnings- och studieavgifter Internationalisering kärnvärde för universitetet - strategin Linnéuniversitetet nästan nått takbeloppet (HST), betalstudenter ger möjlighet att ändå växa vidare Viktigt för att framför allt programmen på avancerad nivå skall bära sig på sikt Förenkla rekrytering av utländska doktorander
6
Bakgrund Varför behov av projektgrupp samt rekryteringsinsatser?
Viktigt för internationaliseringen på hemmaplan Ingen avdelning vid Linnéuniversitetet driver frågan aktivt eller har anser sig ha övergripande ansvar i dagsläget, vilket inneburit eftersatt arbete på områden såsom stipendier, rekryteringsagenter, studentmässor, alumnis osv. För att få samordning mellan de delar av Linnéuniversitetet som berörs och bör bedriva arbete på området Ingen strategi kring arbetet med studieavgifter samt hur man bör rekrytera internationella studenter till Linnéuniversitetet
7
Statistik - internationellt
Internationella studenter År 2009 var 3,7 miljoner studenter registrerade på studier utanför sitt hemland. År 1975 var samma siffra 800 000 studenter. Andelen asiatiska studenter var år procent av gruppen studenter. Land Andel (%) Kina 16,5 Indien 6,2 Sydkorea 3,8 Ryssland 1,6 Turkiet 1,4 Saudiarabien 1,0
8
Statistik - studieavgifter Linnéuniversitetet HT11
Antalet antagna med status studieavgiftsskyldig HT11 är… …284 studenter Antalet som betalt studieavgift HT11 är… …68 (57) studenter Av de betalande är… …11 återbetalda …5 stipendiater …24 betalande till program (termin 1) …44 betalande till fristående kurser …30 registrerade
9
Statistik - studieavgifter Linnéuniversitetet HT11
Vilken nationalitet har de som betalt studieavgift? Land Antal Pakistan 41 Kina 7 Iran 3 Kamerun 3 Kenya 2 Nigeria 2 Etiopien 2 USA 1 Makedonien 1 Palestina 1 Turkiet 1 Indien 1 Japan 1 Kanada 1 Rwanda 1
10
Statistik - sökande Antalet internationella sökande
Antagningsomgång Ant. sökande, Sverige Ant. sökande, Lnu IKHT10: IKHT11: (-86 %) (-81 %) IKHT12: (+7%) (-40%) MASTERHT10: MASTERHT11: (-73 %) (-82 %) MASTERHT12: (+24%) (+1%)
11
Statistik - registrerade freemovers vid Linnéuniversitetet
Registrerade freemovers vid Lnu Termin Studenter Största grupper vid LNU V Pakistan H Tyskland V Kina H Bangladesh V Iran H Kamerun V Nigeria H11 480 Läsår Studenter
12
Sverigeplattformen och Linnéuniversitetets varumärkesplattform
Sverigeplattformen – allmänt För att få en tydlighet och ett gemensam sätt att kommunikativt föra fram landet Sverige i olika sammanhang där man internationellt marknadsför landet Sverige så har Nämnden för Sverigefrämjandet i utlandet (NSU) tagit fram en gemensam varumärkesplattform. I NSU ingår Exportrådet, Invest Sweden, Näringsdepartementet, Svenska Institutet (SI), Utrikesdepartementet och VisitSweden. Grunden i plattformen baserad på en kombination av gemensamma värderingar som står ut när det gäller Sverige i ett internationellt perspektiv. Syfte med gemensam plattform är att öka attraktion och särskiljning genom användning av en tydlig och sammanhållande budskapsplattform, för alla som kommunicerar kring Sverige som studiedestination.
13
Sverigeplattformen och Linnéuniversitetets varumärkesplattform
14
Sverigeplattformen och Linnéuniversitetets varumärkesplattform
Primär målgrupp Potentiella studenter Sekundära målgrupper Grupper med inflytande på den primära målgruppen Föräldrar, vänner, tidigare studenter, rådgivare, agenter osv. Den progressiva målgruppen Tilltalas av den allmänna Sverigebilden och… …är individualistisk och självständig …studerar med ett tydligt mål (framtida karriär) …är öppen för nya influenser (resande, teknologi etc.)
15
Sverigeplattformen och Linnéuniversitetets varumärkesplattform
Hur bör Linnéuniversitetets varumärkesplattform se ut? Grunden: Linnéuniversitets strategi (och Internationaliseringspolicy). Slås fast hur vi vill bli sedda och vad vi vill bli förknippade med. Bör, som beskrivits, vara tätt kopplad till Sverigeplattformen – ”varumärkesallians” Spetsen bör vara det specifika och unika man vill lyfta fram avseende Linnéuniversitetet Kommunikationsavdelningen bör få i uppdrag ta fram denna varumärkesplattform för Linnéuniversitetet. Grunden bör vila på de principer som beskrivits ovan. Viktigt för vidare arbete med marknadsförings-/rekryteringsstrategi
16
Sverigeplattformen och Linnéuniversitetets varumärkesplattform
Linnéuniversitetets varumärkesplattform, ett första utkast? ? Linné Utbildning IKEA Entreprenörskap Kalmar Småland Växjö Campus LNUC Öland Havet Internationalitet Modernitet Trygghet Natur Miljö Kvalité Öppenhet Nyfikenhet Nytta Närhet Nytänkande Sverigeplattformen
17
Informationsmaterial och utbud
Informationskanaler – allmänt Utvecklande av de sociala medier bör ske. Interaktion med studenter oerhört viktigt. Gäller för att såväl fånga potentiella studenter som trivsel för befintliga studenter. Måste möta studenterna där de är aktiva. Utökning av tryckt material. Exempelvis bör programkatalog med program som har undervisningsspråk engelska, på engelska, och visst informationsmaterial på kinesiska tas fram. Informationsfilmer, bloggar mm. viktiga för att beskriva studentlivet vid Linnéuniversitetet. Arbetet bör utökas. Viss utökning av annonsering i fokusländerna möjligen ske. Satsa på ett fåtal viktiga kanaler istället för många små. Sökordsoptimering, genomgång av viktigare portaler Utpekande av resurser viktigt. Avgör vad som kan göras. Fortsatt delaktighet i Study Destination Sweden, möjliggör samarbete
18
Informationsmaterial och utbud
Utbud – allmänt Blandat utbud, program och kurser på grund och avancerad nivå. Kursutbudet huvudsakligen ett resultat av en stor utbytesverksamhet. Tyngdvikt ligger på program på avancerad nivå Relativt bra balans i jämförelse med vad internationella studenter vill studera Framtid Översyn av texter och behörigheter – ”Hur paketerar vi bättre”? Översyn – vilka program saknar vi? Masterprogram knutna till LNUC och The Bridge (IKEA)? Grundprogram Preparandkurser i engelska, 30 och 60 hp – rekryterande kurs English Academic Writing course – stödkurs
19
Länder att fokusera på Fokusländer – allmänt
Asien viktigaste marknaden initialt, statistik, folkmängd, handel osv. Värna tidigare uppbyggda kontakter Vad kommer våra nuvarande internationella studenter ifrån? Vilka attraheras av Sverige och Linnéuniversitetet Fokusländer utesluter inte arbete gentemot andra länder Varför fokusländer? Kraftsamling av resurser och arbete gentemot fåtal länder Teckna avtal med rekryteringsagenter Besök på mässor/alumniaktiviteter Eventuellt specifikt informationsmaterial på ländernas språk Annonsering, webb, film etc.
20
Länder att fokusera på Studieavgiftsbelagda Varför?
Kina Strategiskt viktigt land, stor grupp studenter idag, kontor Pakistan Många studenter sedan tidigare, kontakter Iran Starka studenter, kontakter Turkiet Potentiellt intressant marknad, kontakter Saudiarabien Uppdragsutbildning under uppbyggnad Studieavgiftsbefriade Varför? Tyskland Sverige och Småland attraherar, stor grupp Grekland Kraftigt ökande när det gäller ansökningar Baltikum Närhet, historiska kopplingar till HiK Irland/Storbritannien Kraftigt höjda studieavgifter, vissa kontakter I väntrummet… Indien, Ryssland, Sydkorea, Bangladesh, Kamerun, Nigeria, USA osv.
21
Rekryteringsagenter, mässor och alumnis
Rekryteringsagenter – allmänt Nödvändigt ont? Ja! Varför? Möjlighet till ökad rekrytering och samarbete under ordnade former Risker Missbruk av varumärke, ej kontroll på all information Löften ges som senare ej kan hållas -> studenter som luras/utnyttjas Former Starta arbetet med ett fåtal agenter i de länder som valts att fokusera på Standardkontrakt – Svenska Institutet Provision, 10 procent Agentdag, en gång per år. Information, rundtur på universitetet, studentmöten osv.
22
Rekryteringsagenter, mässor och alumnis
Mässor – allmänt Generellt ett dyrt sätt att rekrytera. Samarbete med andra lärosäten? Mässor inte huvudsakligen viktiga för rekrytering. Fysiska mötet med potentiella studenter viktiga för att få en bild av hur man uppfattas, få en bild av studenternas åsikter, hur informationsmaterialet fungerar osv. Linnéuniversitet bör finnas representerade på 4-5 mässor från Gemensamma förvaltningen under 2012 (Huvudsakligen i fokusländerna) Alumnis – allmänt Viktiga ambassadörer för rekrytering Bör användas vid studentmässor, högt förtroende Alumninätverk finns på svenska. Översättning till engelska bör ske! Få aktiviteteter, bör kraftigt utökas. Karriärvägledare roll att fylla? Exempel på aktivitet: alumnimiddag i samband med studentmässor
23
Stipendier Allmänt Oformaliserad och ogenomtänkt stipendieprocess HT11. Sena besked och ingen kände ansvar för frågan. 4 av 6 stipendier delades ut. 1 stipendiat från SI. I dagsläget endast stipendier från centrala statliga medel. Viktigt att utöka antalet stipendier vid Linnéuniversitetet, kontakt med företag och organisationer bör tas. Blir IKEA först? STINT-ansökan skall lämnas in. Genomarbetade rutiner har tagits fram inför HT12. Innebär i korthet: Befintlig Stipendiekommitté tar över arbetet med dessa stipendier. Antagningen adjungeras till dessa möten. Endast stipendier till studenter på avancerad nivå. 75 procentig täckning på studieavgift för hela programmet. Urvalskriterier: Studieresultat (lärosäte och betyg), engelska och motivation Proportionerlig tilldelning av stipendier per fakultet efter antal sökande
24
Vad bör ingå i studieavgiften?
Orientation day Bostadsgaranti English Academic Writing course Non-credit course in Swedish Kund? Ja, i viss mån…
25
Organisation och resurser
Ansvarsfördelning Processgrupp tar vid arbetet där projektgruppen slutar, IR har samordnings-/processansvar tillsvidare Nuvarande arbete på området vid gemensamma förvaltningen delas mellan tre avdelningar: Avdelningen för internationella relationer, Studerandeavdelningen och Kommunikationsavdelningen Tillförande av resurser och tydliggörande angående vilka befintliga resurser som finns inom ramen för Kommunikationsavdelningen och Avdelningen för internationella relationers budgetar. Skall bära kostnader såsom deltagande vid mässor, annonsering, framtagande av marknadsförings-/informationsmaterial, eventuella studiebesök osv.
26
Organisation och resurser
Ansvarsfördelning Huvudsakliga resurser Omfattning Avd. Samordnings-/processansvar 75 procent IR Ansvar, antagning, studieavgifter och stipendier 75 procent SA Ansvar, marknadsföring 75 procent Kom Hantering studieavgifter 25 procent EA
27
Organisation och resurser
Ansvarsfördelning Avdelningen för internationella relationer Samordning mellan central förvaltning och institutionerna Sammankallande processgrupp för betalstudenter Deltagande på studentrekryteringsmässor Rekrytering och administration av rekryteringsagenter Bostadshantering Studentservice – International Studentpoint/helpdesk
28
Organisation och resurser
Ansvarsfördelning Studerandeavdelningen Administration av stipendier och beredning av stipendieansökningar Kontakt med rekryteringsagenter i samband med studievägledning och ansökningar Framtagande/underhållande av riktlinjer angående studieavgifter Administrativt arbete med studieavgifter/återbetalning Granskning och antagning av internationella studenter Studievägledning av freemovers
29
Organisation och resurser
Ansvarsfördelning Kommunikationsavdelningen Marknadsföring och information - internationell Rekryterande och administration av internationella ambassadörer Administration av engelska webben/bloggstudenter Framtagande och underhållande av rekryteringsmaterial Administration och utveckling av alumninätverket
30
Organisation och resurser
Ansvarsfördelning Institutionerna Marknadsföring och information - institutionsspecifikt Studievägledning och studentmottagande - institutionsspecifikt Framtagande/underhållande av institutionsspecifikt rekryteringsmaterial Deltagande på studentrekryteringsmässor
31
Organisation och resurser
Förslag på förändring i samband med omorganisation 2013 Överflyttning av all hantering avseende inkommande utbytesstudenter och betalstudenter samt de tjänster som berörs från Avdelningen för internationella relationer till Studerandeavdelningen Flytta ekonomihantering avseende studieavgifter från Ekonomiavdelningen till Studerandeavdelningen Varför förändring? För att… …undvika överlappande organisation som utför samma arbete …uppnå rationalisering och effektivisering …Studenten i centrum - tydlighet
32
Påbörjat inom ramen för projektet
Broschyr: Omarbetning av broschyren Study at Linnaeus University (tidigare Study in Småland) Webb: Omarbetning av de texter på webben under Future students som berör freemovers: Riktlinjer: Delaktighet i framtagande av Lokala riktlinjer för studieavgifter och diverse annat material som berör studieavgifter (blanketter osv.) Film: Delaktighet i framtagandet av informations-/marknadsföringsfilm riktad mot internationella (i huvudsak kinesiska) studenter Rekryteringsagenter: Tagit fram samt förberett kontraktsskrivande med 5 Rekryteringsagenter Stipendier: Tagit fram rutiner till stöd för arbetet med stipendier
33
Påbörjat inom ramen för projektet
Enkät: Tagit fram samt skickat ut enkätundersökning till samtliga befintliga freemovers vid Linnéuniversitetet. Bearbetning av resultat pågår. Bloggar: Skrivit kontrakt med internationella studenter som blooggar på lnu.se samt är aktiva på Facebook-sidan Facebook: Startat Facebook-sida på engelska: Linnaeus University, Sweden
34
Sammanfattning - Hur går vi vidare under 2012?
Processgrupp: Instifta processgrupp som tar vid efter projektgruppen. Processgruppen fortsätter det arbete, i huvudsak praktiskt, som projektgruppen påbörjat samt dragit upp. Processgrupp bör bestå av representanter från Avdelningen för Internationella Relationer, Kommunikationsavdelningen och Studerandeavdelningen. Klargörande angående ansvarfördelning: Uppdragstilldelning från universitetsdirektör när det gäller samordnings-/processansvar av rekryteringsarbetet gentemot betalstudenter i dagsläget till Avdelningen för internationella relationer. Klargörande av ansvarsfördelning mellan berörda avdelningar. Budget: Tydliggörande angående vilken budget och vilka resurser avseende bemanning som finns för rekryteringsarbetet av betalstudenter. Förslag lämnas av processgrupp efter eventuell instiftan. Marknadsförings-/rekryteringsstrategi: Ge Kommunikationsavdelningen i uppdrag att tillsammans med berörda delar ta fram en markandsförings-/rekryteringsstrategi för rekrytering av internationella studenter. Linnéuniversitetets varumärkesplattform grunden i detta. Rekryteringsagenter: Utöka arbetet med rekryteringsagenter, fler agentkontrakt samt ha agentdag till vilken samtliga agenter bjuds in för vissa aktiviteter såsom middag, rundvandring på campus, genomgångar osv.
35
Sammanfattning - Hur går vi vidare under 2012?
Mässor: Besök på 4-5 studentmässor. Prioriterade länder Kina, Turkiet, Tyskland och Saudiarabien. Nya program/kurser: Initiering för inrättande av nya utbildningar med undervisningsspråk engelska: Preparandkurs i engelska, 60 hp, helår Preparandkurs i engelska, 30 hp, vårtermin English academic writing, 15 hp, sommar Masterprogram med tydlig koppling till de olika Linnaeus University Centres Masterprogram med tydlig koppling till The Bridge – IKEA Grundprogram, exempelvis Peace and Development Studies Programme Sociala medier: Utöka arbetet med sociala medier. Ett första steg är att starta upp Linnaeus University (engelsk) på twitter. Nästa steg är att starta upp en sida i något forum på kinesiska, vilken även ha koppling till Shanghaikontoret. Stipendier: Arbeta fram egna stipendieprogram. Ett första steg att se till att det instifta IKEA-stipendie/r till betalstudenter vid Linnéuniversitetet
36
Sammanfattning - Hur går vi vidare under 2012?
Tryckt material: Utökning av tryckt material på engelska och andra språk Programkatalog, med program med undervisningsspråk på engelska, på engelska Programkatalog, med program med undervisningsspråk på engelska, på kinesiska Kortare informationsblad om Linnéuniversitetet på kinesiska Kortare informationsblad om Linnéuniversitetet på arabiska(?) Alumni: Översättning av alumninätverket samt ökat antal aktiviteter gentemot internationella alumnis. Kina: Eftersträva att personalresurs med kinesiska som modersmål anställs vid Gemensamma förvaltningen. Annonsering/sökordsoptimering: Annonsering på webb på ett fåtal sajter/forum. Genomgång av sökordsoptimering på viktigare portaler bör även göras. Utgå från de länder som vi i dagsläget ser som fokusländer, exempelvis Kina, Saudiarabien, Turkiet
37
Sammanfattning - Hur går vi vidare under 2012?
Bostadsgaranti: Se till så att bostadsgaranti för studenter som betalat studieavgift införs Övrigt: Rekommendation: Endast utannonsering av program och helterminskurser i tidiga antagningsomgångar. Övriga anmälningsalternativ annonseras i nationell antagningsomgång. Behörighet för alla utbildningar som ges på engelska bör vara Engelska B. Kvalitetsöversyn av programmen bör göras. Enkäten första steg… Kontoret i Shanghai: Måste fyllas med innehåll!
38
Synpunkter?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.