Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Omvärldsbevakning Victoria Sörensson Enheten för externa relationer

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Omvärldsbevakning Victoria Sörensson Enheten för externa relationer"— Presentationens avskrift:

1 Omvärldsbevakning Victoria Sörensson Enheten för externa relationer

2 Varför omvärldsbevakning/analys?
Mer välgrundade beslut Löpande koll på utvecklingen Kunskap om möjligheter på marknaden/karriärplanering Möta utmaningar och förändrade förutsättningar Underlag för produktutveckling och innovationer Framtidsperspektiv Med omvärldsbevakning får du: Mer välgrundade beslut Bättre koll på utvecklingen Möjlighet att förutse och möta förändringar och utmaningar Kunskaper om möjligheter på marknaden Underlag för innovation Enheten för externa relationer

3 Enheten för externa relationer
Begreppsdefiniering Omvärldsbevakning Omvärldsanalys Analysen struktureras utifrån trender, aktörer och händelser. Punktinsats Löpande insats Omvärldsbevakning handlar om vad som händer, omvärldsanalys handlar om varför det händer. Tanken med analysen är att kunna identifiera de viktigaste trenderna, händelserna och aktörerna, anlaysen innebär också att du rensar bort mycket av den informationen som du samlar in, för att enbart spara visentlig info utifrån frågeställning. Environmental scanning, business intelleigence, competitive intelligence, market intelligence, Enheten för externa relationer

4 Enheten för externa relationer
Tre centrala frågor Vad händer? Varför händer detta? Vad innebär det på sikt och vad betyder det för företaget/mig? Enheten för externa relationer

5 Enheten för externa relationer
Vad är omvärlden? Invärld Närvärld Omvärld Invärlden är du, din organisation, företag eller den utgångspunkt du har när du ska studera omvärlden. Två dimensioner på omvärlden, Närvärld, här finns t.ex kunder, konkurrenter, underleverantörer, samarbetspartners, arbetsgivare. Den andra dimensionen av omvärlden är den som ligger utanför närvärlden, här sker förändringar som påverkar dig både direkt och indirekt. Det är ofta förändringar som påverkar och förändrar förutsättningarna för hela marknaden, tex värderingsförändring om antiauktoritära medborgare tillsammans med internets tillgänglighet som påverkat musikbranschen. Förändrad demografi, med ensamhushåll för livsmedelsproducenter. Det är vanligt att man har en snedvriden syn på vem som påverkar mest. Det är viktigt att komma ihåg att vi oftast har väldigt små möjligheter att påverka vår omvärld, men det som händer i närvärlden går däremot ofta att påverka, bemöta arbetsgivare, målgruppsanpassa. Det viktiga här är att försöka ha ett utanförperspektiv, se sig själv utanför sin invärld och närvärld. Tanken med det är att du istället för att drabbas av förändringar ska du aktivt kunna möta dem. Enheten för externa relationer

6 Enheten för externa relationer
Trender Trend ofta en kedja av orsak/verkan kännetecknas av en långsiktig förändring i en viss riktning har en riktning –dvs ökar eller minskar. Pågår nu och går att se ska kunna beläggas med fakta Korta trender Kan vara globala, regionala och lokala. Ofta kopplade till lättrörliga förändringar, mat, inredning, mode osv (1-5 år) Identifieras i bloggar, tidningar, ”på gatan” Medellånga trender Ofta konsekvens av metatrender. Kan vara globala och regionala. Exempelvis utlandsresande, handla via internet, öppen planlösning (5-15 år) Identifieras ofta genom statistiska data Metatrender/Megatrender Långa i tid och rum exempelvis urbanisering, globalisering (15-30 år) Identifieras genom analys, statistik, historik Gigatrender Samhällsförändring över längre tid (30 år+) Enheten för externa relationer

7 Enheten för externa relationer
Exempel på en trend Akuta behov Latenta behov Svaga behov Angelägenhet 7 av 10 jobb annonseras ej Enheten för externa relationer

8 Enheten för externa relationer
Händelser och Aktörer Händelser Saknar riktning och varaktighet. Kan identifieras genom omvärldsbevakning Förutsägbara exempelvis val = regimskifte Oförutsägbara naturkatastrofer, epidemier osv kan förutsägas genom simuleringar Aktörer Gör val och kan påverka utvecklingen Kan vara en individ eller ett kollektiv Kan påverka trenders utveckling och vara drivkraft bakom händelser Viktigt att identifiera vilka aktörerna är och hur de anpassar sig till utvecklingen/marknaden/trenden Enheten för externa relationer

9 Enheten för externa relationer
Exempel på aktörer Företag Kunder Eventuella partners Under-leverantörer Konkurrenter Bransch-organisationer Medier Eu och andra beslutsorgan Myndighet Medborgarna Eventuella kunder Under-leverantörer Regeringen & departement Andra myndigheter EU Media Enheten för externa relationer

10 Några aktörer i regionen
Algoryx, Oryx Volvo Lastvagnar/personbilar Komatsu Forest Umeva Element Six Röbäcks mekaniska Interactive institute Indexator Ålö SCA GE Healthcare Knightech… BAE systems Plocka fram kompetenser – vad ställer de för krav, önskemål, meriterande? Motivera era val av annonser och presentera i gruppen.

11 Enheten för näringsliv och samhälle
Utredare Ritare Fordonsingenjör Varumärkesanalytiker Produktionsplanerare Forskare Testledare Elektroingenjör Driftingenjör Maskiningenjör Tekniker Utvecklare CAD-expert Produktionsledare Projektledare Konstruktör Produktionstekniker Enheten för näringsliv och samhälle

12 Enheten för externa relationer
Informationsintervju – att inventera intressanta arbetsuppgifter/arbetsplatser/aktörer Vilka är arbetsuppgifterna? Be arbetsgivaren beskriva organisationen och vad specifikt hen arbetar med. Vad är roligast med jobbet? Hur ser en vanlig arbetsdag/arbetsvecka ut? Vad behöver man vara intresserad av för att trivas med arbetet? Vilken kompetens krävs för att vara framgångsrik i arbetet? Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut? Är det mycket självständigt arbete/arbete med andra? Vad är mest viktigt att tänka på om man vill jobba inom området? Vilka trender framtida utmaningar kring arbetsområdet ser man, utvecklingsområden? Finns det förslag på fler ni borde intervjua? Ev kan man göra examensarbete i samband med arbetsgivaren? Egna frågor Tacka för intervjun! Enheten för externa relationer

13 Enheten för externa relationer
Tips – att börja leta Personer Google, LinkedIn, Facebook , Twitter, bloggar - andra sociala medier Företag och organisationer Affärsdata, Företagsfakta, Infoo, Bolagsverket, hitta.se Händelser/trender Mediearkivet, Google trender, af –lediga jobb/anbud, rss-feeds, nyhetsbrev ex.från Företag och framtid, dagensps.se, affärsvärlden, Ny teknik, vakanser.se, ingenjorsjobb.se, ingenjörsförbundet, sveriges ingenjörer Samla Igoogle, dropbox Övrigt – kommuners/länsstyrelsers hemsidor, företag/organisationers hemsidor, dagstidningar, facktidningar, tankesmedjor, formella nätverk, fackförbund Enheten för externa relationer


Ladda ner ppt "Omvärldsbevakning Victoria Sörensson Enheten för externa relationer"

Liknande presentationer


Google-annonser