Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Affärsområde: Förskola

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Affärsområde: Förskola"— Presentationens avskrift:

1 Affärsområde: Förskola
Verksamhetsuppföljning/plan för familjecentraler i Uppsala län 20XX-20XX (Namn på familjecentral) Business Review Affärsområde: Förskola Per (Lokala logotyper)

2 Affärsområde: Förskola
Samverkan mellan: (Benämn samverkansparter) Familjecentralssamordnare: (Namn på familjecentralssamordnare) Business Review Affärsområde: Förskola Per (Lokala logotyper)

3 Affärsområde: Förskola
Innehållsförteckning Områdesbeskrivning Besöksstatistik Slussningsstatistik Uppföljning av verksamhetsmål Redovisning av utvecklingsmedel SWOT och reflektioner inför nästa verksamhetsår Inriktning för nästa verksamhetsår Business Review Affärsområde: Förskola Per (Lokala logotyper)

4 Affärsområde: Förskola
Områdesbeskrivning Geografisk områdesbeskrivning Socioekonomi Demografi -Stadsdelar el. kommun -Antal familjer med försörjningsstöd (med hemmavarande barn under 18 år) -Antal boende i området -Upptagningsområde -Antal familjer med barn 0-18 -Andel utrikesfödda i % -Antal män, ensamstående med minst ett hemmaboende barn -Antal kvinnor, ensamstående med minst ett hemmaboende barn -Antal arbetssökande Business Review Affärsområde: Förskola Per (Lokala logotyper)

5 Affärsområde: Förskola
Besöksstatistik -Antal unika besökare under året -Antal familjer som besökt familjecentralen under året -Antal deltagare i olika aktiviteter ex. baby café, krypklubb, föräldragrupper Business Review Affärsområde: Förskola Per (Lokala logotyper)

6 Affärsområde: Förskola Per 2014-04-30 Business Review
Slussningsstatistik Hänvisning från: Antal hänvisningar till övriga samverkansparter Vår: v. 9, 10 & 11 Höst: v. 46, 47 & 48 Öppna förskolan BVC MVC Socialtjänsten Svenska kyrkan Business Review Affärsområde: Förskola Per Business Review Affärsområde: Förskola Per (Lokala logotyper)

7 Affärsområde: Förskola
Uppföljning av verksamhetsmål Mål: Finnas tillgänglig som nära mötesplats Ha ett uppsökande arbetssätt Erbjuda tidigt stöd Stärka det sociala nätverket runt familjer Utveckla arbetsformer för barn och föräldrars inflytande och möjlighet att påverka verksamhetens innehåll Business Review Affärsområde: Förskola Per (Lokala logotyper)

8 Business 04-30 Mål: Finnas tillgänglig som nära mötesplats
Självreflektionsinstrumentet: Vi på familjecentralen stödjer föräldrar att våga kliva ”över tröskeln” till öppna förskolan (t ex genom att hälsa, följa med föräldern in) Behöver utvecklas Arbetar kontinuerligt med frågan Fungerar bra Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

9 Business 04-30 Mål: Finnas tillgänglig som nära mötesplats
Föräldraenkät: Har familjecentralen aktiviteter som du och ditt/dina barn vill delta i? Resultat av föräldraenkät Inte alls I liten utsträckning I stor utsträckning I mycket stor utsträckning Inte svarat Antal svarande: (%) Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

10 Business 04-30 Mål: Ha ett uppsökande arbetssätt (Lokala logotyper)
Självreflektionsinstrumentet: Jag identifierar och hjälper vidare föräldrar som kan vara i behov av extra stöd. Behöver utvecklas Arbetar kontinuerligt med frågan Fungerar bra Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

11 Business 04-30 Mål: Ha ett uppsökande arbetssätt (Lokala logotyper)
Föräldraenkät: Vet du att MVC, BVC, socialtjänsten och öppna förskolan samarbetar på en familjecentral för att ge stöd till föräldrar? Resultat av föräldraenkät Inte alls I liten utsträckning I stor utsträckning I mycket stor utsträckning Inte svarat Antal svarande: (%) Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

12 Business 04-30 Mål: Erbjuda tidigt stöd (Lokala logotyper)
Självreflektionsinstrumentet: Vi samråder och konsulterar varandra för att tidigt upptäcka familjer med behov av extra stöd. Behöver utvecklas Arbetar kontinuerligt med frågan Fungerar bra Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

13 Business 04-30 Mål: Erbjuda tidigt stöd (Lokala logotyper)
Föräldraenkät: Får du den hjälp och stöd som förälder/blivande förälder som du behöver från familjecentralen? Resultat av föräldraenkät Inte alls I liten utsträckning I stor utsträckning I mycket stor utsträckning Inte svarat Antal svarande: (%) Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

14 Business 04-30 Mål: Stärka det sociala nätverket runt familjer
Självreflektionsinstrumentet: Personalen skapar förutsättningar för att föräldrar ska bekräfta varandra som föräldrar. Behöver utvecklas Arbetar kontinuerligt med frågan Fungerar bra Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

15 Business 04-30 Mål: Stärka det sociala nätverket runt familjer
Självreflektionsinstrumentet: Vi utvecklar möjligheter för kulturellt utbyte mellan sociala och etniska grupper. Behöver utvecklas Arbetar kontinuerligt med frågan Fungerar bra Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

16 Business 04-30 Mål: Stärka det sociala nätverket runt familjer
Föräldraenkät: Jag som förälder har fått nya vuxenkontakter/vänner på familjecentralen. Resultat av föräldraenkät Inte alls I liten utsträckning I stor utsträckning I mycket stor utsträckning Inte svarat Antal svarande: (%) Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

17 Business 04-30 Mål: Stärka det sociala nätverket runt familjer
Föräldraenkät: Mitt/mina barn har fått nya kontakter/vänner på familjecentralen. Resultat av föräldraenkät Inte alls I liten utsträckning I stor utsträckning I mycket stor utsträckning Inte svarat Antal svarande: (%) Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

18 Mål: Utveckla arbetsformer för barn och föräldrars inflytande och möjlighet att påverka verksamhetens innehåll Självreflektionsinstrumentet: Vi fångar upp föräldrars behov av att lära sig om barn och föräldraskap. Behöver utvecklas Arbetar kontinuerligt med frågan Fungerar bra Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

19 Mål: Utveckla arbetsformer för barn och föräldrars inflytande och möjlighet att påverka verksamhetens innehåll Föräldraenkät: Upplever du att det finns möjligheter att påverka innehållet i familjecentralens verksamhet? Resultat av föräldraenkät Inte alls I liten utsträckning I stor utsträckning I mycket stor utsträckning Inte svarat Antal svarande: (%) Business 04-30 Aktivitet Kommentar (Lokala logotyper)

20 Business 04-30 Använda befintliga resurser effektivt
Redovisning av familjecentralens utvecklingsmedel Aktivitet Kommentar Belopp Kompetensutveckling för personal Utbildning/föreläsning till familjer Litteraturinköp Informationsmaterial Deltagande FFFF konferens Planeringsdagar/APT Handledning Inventarier Annat Totalsumma Business 04-30 (Lokala logotyper)

21 SWOT – styrkor, svagheter, möjligheter och hot
Reflektioner inför verksamhetsår 20XX Familjecentral (namn) Styrkor 20XX (innevarande år) Svagheter 20XX (innevarande år) Möjligheter 20XX (kommande år) Hot/Utmaningar 20XX (kommande år) Konkurrenskraft (Lokala logotyper)

22 Inriktning för nästa verksamhetsår 20XX
Välj två prioriterade mål som er familjecentral ska arbeta med nästa år utöver de fem mål som redan finns definierade i verksamhetsuppföljningen. Mål Aktiviteter När Ansvarig Konkurrenskraft (Lokala logotyper)


Ladda ner ppt "Affärsområde: Förskola"

Liknande presentationer


Google-annonser