Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Religionsfilosofi.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Religionsfilosofi."— Presentationens avskrift:

1 Religionsfilosofi

2 Dagens fokus Tro och sanning? Vad är verkligt
Hur kan man tala om vad Gud är och om gud finns

3 Tro och sanning Skillnad mellan sanning och mening
Utgångspunkt i två sätt att se på tro, vilka får konsekvenser för förhållandet sanning - tro Kognitivt och ickekognitivt perspektiv

4 Det kognitiva perspektivet
Tron och religiösa utsagor säger något om verkligheten Vi kan tala om trons innehåll på ett förnuftiga sätt Antaganden är sanna eller falska - de kan prövas Religiösa utsagor är: Deskriptiva Referentiella Explanatoriska

5 Det kognitiva perspektivet, forts.
Den troende måste instämma i att vissa påståenden är sanna (Thomas av Aquino) Uppenbarade/gudomliga Förnuftiga/mänskliga Trosakten intellektuell akt – den handlar om sanning om Gud – påståenden visar hän mot Gud

6 Det ickekognitiva perspektivet
Religiösa utsagor är inte påståenden om verklighetens beskaffenhet – handlar inte om kunskap och sanning Utsagorna är: Konativa Emotiva Expressiva Performativa Pragmatiska

7 Det ickekognitiva perspektivet, forts.
Utsagor som konativa – uppmanande till ett visst beteende Utsagor som expressiva – uttrycker en ”existentiell hållning” och ger språk för att uttrycka denna Utsagor som pragmatiska – hjälp i att nå lösningar på problem. - Det som funkar är det sanna.

8 Vilket synsätt är det lämpligaste???
Det kognitiva omfattas av en stor del av de troende Det ickekognitiva kan uppmärksamma fler aspekter i tron Vanligt är en kombination

9 Att tala om Gud Direkt, bokstavligt Indirekt, överfört/bildligt
- tala om något genom något annat, ett objekts egenskaper överförs till ett annat - flertydigt via positiva tillskriver Gud egenskaper genom ett direkt språk Utgår från en likhet mellan Gud och världen. Världen bär spår av Gud Tal om Gud i ”världsliga” termer Problem: Antropomorfa bilder av Gud; fångar få delar av vad Gud är – vilken likhet finns mellan Gud och skapelsen? Ex. Gud som orsak

10 Tar fasta på att allt i världen är begränsat – så ej Gud
Att tala om Gud, forts. Via negativa Vad Gud inte är Tar fasta på att allt i världen är begränsat – så ej Gud Ekivokt språkbruk – ordens betydelse skiftat. När vi talar om Gud får våra ord annan betydelse. Problem: säger lite om vad Gud är, det blir svårt att tala om Gud Fördelar: Guds annorlundahet bevaras, mindre risk för antropomorfism.

11 Analogt språkbruk (inte indirekt tal)
Att tala om Gud, forts. Via eminentia Analogt språkbruk (inte indirekt tal) Orden ändrar betydelse, men har kvar något av en ”kärna”. Ex. god, snygg, levande Används för att beskriva objekt som är olika, men som har likheter med varandra. I det analoga talet om Gud överförs egenskaper vi känner igen, men som hos Gud alltid är fulländade Attributionsanalogiskt – utgående från vissa belysande ex. Proportionalitetsanalogiskt – likheter framkommer vid jämförelse av begreppspar (Fido – Frida, Frida – Gud)

12 Vad är verkligt? Realism och antirealism Olika förståelser av perceptionen, kunskapsprocessen och språket Realism Världen finns oberoende av oss Intrycken orsakas av tingen Vi upptäcker världen Vi kan ge sanna och objektiva bilder av något. Dessa bilder talar om hur något ÄR. Sant är det som överensstämmer med hur det föreligger i verkligheten – korrespondensteoretiskt synsätt.

13 Vad är verkligheten? Forts.
Epistemisk realism – ”ja” på frågan om vi kan få kunskap om världen så som den är oberoende av oss Metafysisk realism – ”ja” på frågan om verkligheten finns oberoende av oss Antirealism Världen finns inte oberoende av oss Vi skapar/konstruerar världen. Det finns inga ”rena” erfarenheter, vi tolkar alltid världen. Vi kan bara beskriva hur något framträder för oss – inte hur något är. Epistemisk antirealism – ”nej” på frågan ovan Metafysisk antirealism – ”nej” på frågan ovan

14 Vad är verkligheten? Forts.
Kritisk realism – mellanväg I Vi upptäcker världen Begriper och får kunskap om den genom språk, erfarenheter etc. – kunskapen är ”färgad”, men ändå kunskap om en oberoende värld ”Detta är och jag upptäckte det genom att använda metod och teori X” Modest antirealism – mellanväg II Kunskap om världen finns endast i relation till kunskapssubjektet ”Detta är tillföljd av att jag använde metod och teori X”

15 Vad är verkligheten? Forts.
Och vad spelar detta för roll då!!!??? ”Finns Gud?” Realistens och antirealistens svar (ja/nej) betyder olika saker.

16 Finns Gud? Gud som god och allsmäktig, transcendent, omnipresent och potent, alltigenom fullkomnad Ondskans problem - naturligt och moraliskt ont Gudsbilderna/föreställningar om Gud(arna) Gudsbevis - logiska, premisser och slutsatser

17 Det ontologiska argumentet/beviset
A priori – begreppsligt, oberoende av erfarenhet Utgångspunkt i gudsbegreppet – Gud som ett högsta fullkomligt väsen Vi kan tänka oss ett fullkomligt väsen Det är mer fullkomligt att existera både i tanken och verkligheten Att bara existera i tanken är inte fullkomligt Gud existerar i både tanke och verklighet

18 Det ontologiska argumentet/beviset
En ofullkomlig människa kan föreställa sig det fullkomliga – denna tanke måste komma från Gud Skillnad mellan tanke och verklighet? Hur väl kan vi föreställa oss vad Gud är? Definition och bevis att något finns - samma sak?

19 Det teleologiska argumentet/beviset
A posteriori Utgår från (en upplevd) ordning och målinriktning i naturen. Detta kan inte bara vara slumpen. Naturvetenskapen kan inte förklara lagbundenheten (Swinburne) Gud som urmakaren Den kristne guden? Likhet människa och Gud? Post factum-förklaringar? Vi förklarar utifrån oss med ”facit” i handen…

20 Det kosmologiska argumentet/beviset
A posteriori Förklarar Guds existens genom världen Inget existerar utan anledning, orsak Kalam-argumentet – fokus på det omöjliga i att universum existerat i en oändlighet Det måste finnas en orsak till universum: empiriska och filosofiska bevis

21 Det kosmologiska argumentet/beviset
Kontingens-argumentet – allt är beroende, har orsak i något Kontingenta och nödvändiga ting Begreppsligt nödvändigt och verkligheten Finns det alltid någon grund till att något existerar? Hur ska sambandet mellan orsak och verkan förstås?

22 Religiösa erfarenheter
Mysterium tremendum et fasciosum Transcendentala erfarenheter En föraning om en obegränsad verklighet mot vilken vi erfar vår egna Otematiserad, tematiserad i myter, symboler etc. Vad är det för speciellt med religiösa erfarenheter?

23 Avslutning Ord och begrepp för att tala om Gud
Kunna tala om och ifrågasätta vad som är verkligt för många Vad som är verkligt är inte entydigt Problem i att säga något om Gud Det går att föra samtala om vad Gud är och om Gud finns


Ladda ner ppt "Religionsfilosofi."

Liknande presentationer


Google-annonser