Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Strategisk partnering

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Strategisk partnering"— Presentationens avskrift:

1 Strategisk partnering

2 Bakgrund Svårt få bra anbud Stockholmsmarknaden överhettad
Kompetens fattas Många stora byggen Problem att få bra projekteringshandlingar Dåliga handlingar leder till konflikter Fördyringar under projektets gång Oförutsägbart både vad avser tid och ekonomi Alla kommuner jobbar lite olika. Alla på mex i kommunerna är inte ansvariga under utbyggnadsskedet, men många är det helt eller delvis Vi är helt enkelt inte intressanta

3 Centrala Nacka 2015-2030 20 000 bostäder 15 000 arbetsplatser
Varav bostäder arbetsplatser Västra Sicklaön 30 % hyresrätter På egen mark VI ska själva investera ca 10 miljarder kronor på 13 år i allmänna anläggningar i Nacka. Idag får vi möjligtvis ett anbud per upphandling, och anbuden är höga Hur ska vi klara det? Många stora infrastrukturprojekt 40% av marken på Västra Sicklaön är kommunägd

4 Tänka nytt Vi kan paketera utbyggnaderna Hitta nya arbetsformer
Locka projektörer och entreprenörer att vilja jobba med oss Paketering gör oss intressanta Hur lockar vi dem. Det ska vi kolla på om en liten stund

5 Samverkan Samverkansentreprenad eller partnering

6 Terminologi Den övergripande benämningen är Samverkansentreprenad
Partnering är en del av detta och definieras som: Ledningssätt som används mellan beställare och leverantör för att enligt avtal samverka och ömsesidigt informera varandra i syfte att uppnå ett bättre gemensamt resultat i projektet. Grundläggande komponenter i partnerskap är formaliserade ömsesidiga målbeskrivningar, överenskommelser om problemlösningsmetoder och en aktiv samverkan för kontinuerliga mätbara förbättringar Tekniska nomenklaturcentralen (TNC)

7 Strategisk partnering
Partnering kallas arbetsformen i regel om den används i ett projekt, en utbyggnad Strategisk partnering om partnerskapet, samverkan, är långsiktig Partnering är en arbetsform, inte upphandlingsform. Bryter ej mot LOU.

8 Var står vi nu i Nacka? Paketering av kommande utbyggnadsarbeten pågår
Vi planerar för två längre avtal med arbetsformen strategisk partnering Arbetsgrupp Studiebesök Juridik Politik Samtal med marknaden

9 Hur tänker vi oss samarbetet?
Upphandla entreprenörer enligt LOU för längre tid, t ex 3 x 5 år Totalentreprenad En upphandling för allmänna anläggningar inom Nacka Stad En upphandling för allmänna anläggningar i förnyelseområden, lokala centra

10 Andreas, Erstavik, tre nivåer av bebyggelsetäthet, centrumområdena kommer vi till senare, Peka ut V Sicklaön del av den regionala kärnan

11 Utvärderingskriterier
Utvärdering kan ske med tyngdpunkt på mjuka parametrar, d v s intervju med arbetsledare m fl Entreprenörsarvode Vid ABT är timpriser intressant för fas 1

12 Faser Fas 1 Planering och projektering Fas 2 Produktion

13 Hur funkar det? I fas ett tas bygghandlingar fram
Budget tas fram gemensamt, riktpris Entr får betalt enligt löpande räkning Fas 2 beställs när vi är nöjda med fas 1 Entreprenaden startar Entr får betalt upp till riktpriset enligt entreprenörsarvodet i beställningen Därutöver får entr bara betalt självkostnad (ingen vinst)

14 Hur funkar det? Entr har alltså ett stort incitament att hålla budget och att hitta smarta lösningar/besparingar Kräver förtroende, samarbete Öppna ekonomiska böcker Gemensam projektorganisation Beställaren måste matcha kompetensen hos entr, t ex för att kunna hitta rätt riktpris för budgeten

15 Hur funkar det? När fas 1 är klar väljer beställaren om fas 2 ska beställas. När första projektet är genomfört väljer beställaren om fas 1 ska beställas för nästa projekt, o s v Finns hela tiden stopp-funktion för beställaren Entreprenören har ett incitament att göra ett bra jobb hela tiden för att få fortsätta

16 Incitament Incitament att hålla riktpriset
Incitamentsfördelning vid besparingar Kan få ytterligare t ex 1% arvode om budget underskrids Andra parametrar kan användas, t ex kopplat till arbetsmiljö, miljö eller tid Man kan lägga upp detta på många olika sätt

17 Fördelar Slipper handla upp hela tiden
Kan förhoppningsvis hitta bra samarbetspartners som både projekterar och bygger ut Slipper traditionell ÄTA-hantering Ekonomin mer förutsägbar Från ÄTA-hantering till aktiv gemensam styrning av projektet Går snabbare när mycket ska göras

18 Fördelar Entreprenören blir inkörd och kommer igång på en gång
Masshantering, entreprenadplanering underlättas Miljön vinner Kunskapsåterföring till beställaren Bättre arbetsmiljö får alla parter Enklare att rekrytera Stopp and go-funktion

19

20 Risker Vid samarbetsproblem bryts avtalet
Beställaren måste matcha kompetens, annars styr entr Blir alltför goda vänner, korruption

21 Fördelar för entreprenören
Trygg vinstmarginal, entreprenörsarvodet Mer långsiktigt Slipper ta risker, vinstgaranti Bättre arbetsklimat

22 Var används partnering idag
Partnering används i England I Sverige av Trafikverket och olika VA-utbyggnader, Sundsvall, Skellefteå, Roslagen I kommuner ovanligt när det gäller allmänna anläggningar Välfärdsfastigheter Nacka Luleå kommun Vissa byggnadsentreprenader, Liljewalchs Nästa år tänkte jag mig att Jesper Klefsjö som är chef för investeringsavdelningen på Luleå kommun skulle komma och berätta om hur Luleå jobbat med partnering och vilka deras erfarenheter är.


Ladda ner ppt "Strategisk partnering"

Liknande presentationer


Google-annonser