Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGustav Carl-Johan Bergqvist
1
Högre brödpris gör att antalet bagerier nu ökar för första gången på decennier. Sveriges bagare och konditorer Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Jonas.Lagerstrom@abo.fi
2
Fullständig konkurrens kräver 1) många aktörer som var och en bara har en liten del av marknaden och 2) varan upplevs som identisk (standardiserad), och ofta också 3) fritt in- och utträde på lång sikt. Givet fullständig konkurrens är marknaden effektiv; finns inget sätt att göra det bättre för någon utan att försämra för någon annan. Vad, hur, åt vem? Effektiv mängd som produceras till lägsta möjliga kostnad åt människor med högst betalningsvilja. Olika slags marknader Eller: Bör Roger bränna upp Fredriks skörd? Vete? Starksprit? Monopol Fullständig konkurrens Oligopol Monopolistisk konkurrens 2
3
Intäkterna i fullständig konkurrens Sälja ytterligare ett kilo vete ökar intäkterna med P Vete (Q) Pris (P) Total intäkt (TR) Marginal- intäkt (MR) 1444 2484 34124 44164 54204 64244 Vetebönder är pristagare och säljer alltid till marknadspriset. För varje enhet extra som du säljer så ökar dina totala intäkter med priset P. MR=P i fullständig konkurrens. En bonde maximerar alltså sin vinst om hon producerar vid mängden där MR=P=MC. Om MR>MC så ger ökad mängd större vinst. Om MR<MC så ger minskad mängd större vinst. Men går du med vinst när du gör ditt allra bästa? 3
4
Copyright © 2004 South-Western Mängd 0 Pris P= MR ATCMC P ATC q Vinst Hur mycket bör Fredrik producera? Givet fullständig konkurrens på marknaden 4
5
Copyright © 2004 South-Western Mängd 0 Pris ATCMC P = MR P ATC q Förlust Hur mycket bör Roger producera? Givet fullständig konkurrens på marknaden Men på kort sikt är det värt att fortsätta så länge priset täcker de genomsnittliga rörliga kostnaderna (AVC). 5
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.