Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:1 Arbetsmiljö.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:1 Arbetsmiljö."— Presentationens avskrift:

1 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:1 Arbetsmiljö

2 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:2 Att tänka på vid arbete i kassan Hur du utforma arbetsplatsen så att det går att arbeta både stående och sittande? Hur ska du utforma kassadisk och stol ergonomiskt riktigt? Vad tycker du är en bra belysning? Hur ska du undvika hög bullernivå, kyla och drag.

3 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:3 Att tänka på vid uppackning av varor Vad är viktigt kring manuella lyft? Vad är ergonomi? Tips?

4 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:4 Tips: Använd kärra eller annat hjälpmedel Undvik att lyfta tunga lådor eller paket Använd om möjligt höj- och sänkbara vagnar/hållare Ha varorna på samma nivå som hyllan där de ska ställas in Använd trappstege om varan ska placeras högt Använd varma kläder och handskar i kylrum Tänk på arbetsställningen, stå rak i ryggen

5 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:5 Psykiska miljön Vad är viktigt kring manuella lyft?Sid247) Vad är ergonomi? (sid 248) Arbetstiderna (sid. 249) Samarbetet (sid 250) Kunderna (sid 251)

6 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:6 Stress https://prezi.com/hwv4rdubsaod/stress- och-aterhamtning/https://prezi.com/hwv4rdubsaod/stress- och-aterhamtning/

7 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:7 Inspirationsfrågor till praktikplatsen. a. Vad upplevde du kring de Psykosociala områden som tex a: Kroppshållning: Ny teknik och nya ergonomiska problem. b: Arbetsställning: sittande respektive stående arbete. c: Arbetsställning vid dator: (sitthöjd, armstöd, bordshöjd, benutrymme, avstånd till bildskärm, tangentbord, mus, armens position, bildskärmens placering i rummet) d: Vilka vanliga belastningsskador finns som t.ex. musarm, gamnacke, sms-tumme, vanliga nack- och ryggskador och dess åtgärder. e: Vad lärde du dig om stress: i samband med lyft- och bärteknik samt av risker för belastningsskador och av ensidigt upprepat arbete.

8 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:8 Stress – kännetecken Dålig sömn Huvudvärk Magproblem Trötthet Likgiltighet Nedstämdhet

9 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:9 Tips på bedömningsmall.

10 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:10 Film och tester på arbetsmiljöverket i idrotten: Ta in kunskaper och gör testet: http://arbetsmiljoverket.learnways.com/cou rses/course75/template.htm

11 H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:11 Gör uppgifterna på sid 266 Grupparbete skriv in dina svar i din blogg och döp det till: Arbetsmiljö kapitel 11.


Ladda ner ppt "H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:1 Arbetsmiljö."

Liknande presentationer


Google-annonser