Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHåkan Åkesson
1
Media och vi! SLC För en levande landsbygd
2
Varför informerar vi? Få alla finländare att inse vikten av en livskraftig landsbygd Göra vår näring, livsmiljö och organisation bekant för allmänheten Rätt information till beslutsfattare, konsumenter, föräldrar och barn Förhindra och rätta till missförstånd & fel information Bistå beslutsfattare att fatta rätta beslut Aktivera medlemskåren och organisationsfolket Information = påverkan SLC För en levande landsbygd
3
Hur förmedlar vi bilden av det finländska lantbruket? Landsbygdens Folk Webben, www.slc.fiwww.slc.fi Aktivt kontaktnät till beslutsfattare Marknadsaktörer och konsumenter Pålitlig samarbetspart med massmedierna Kommunikationsberedskap inom organisationen – ”Näringens budbärare” SLC För en levande landsbygd
4
Landsbygdens Folks roll? självständig vs. medlemstidning Trovärdigheten är en viktig resurs: distans till producentorganisationen LF finns till för alla läsare, både medlemmar och prenumeranter Balans mellan obligatorisk information och fri redaktionell text Redaktion i Helsingfors och Vasa & frilansare i Svenskfinland SLC För en levande landsbygd
5
Hos oss inom SLC Varje medlem, förtroendevald och tjänstemän är budbärare Vi eftersträvar gott samarbete med massmedierna, som -känner till de olika massmedierna och redaktörerna - håller kontakt och är tillgänglig - informerar öppet om sin verksamhet - kommenterar, ger utlåtanden och konstruktiv kritik -tipsar om nyheter, intressanta händelser & människor Massmedierna behöver sina nyheter – överskrid nyhetströskeln! SLC För en levande landsbygd
6
Vem får – vem skall? Alla medlemmar, förtroendevalda och tjänstemän har lov att informera Alla har även rätt till egna åsikter MEN friheten följs alltid av ett ansvar Då man informerar i rollen som jordbrukare, representerar man alltid förutom sig själv, även organisationen och medlemskåren Riktlinjer, ställningstaganden, uttalanden: ledningen på olika nivåer SLC För en levande landsbygd
7
Olika sätt att möta publicitet: Personlig kontakt Pressmeddelande Presskonferens Intervju Tips om nyheter & reportage Bistå redaktören med material, personer o.s.v. SLC För en levande landsbygd
8
Personlig kontakt Effektivt Bjud redaktörer att bekanta sig med gården, skogen, lokalavdelningen Be redaktören berätta om sitt arbete, önskemål och intresse Besök redaktioner och ha med en ny broschyr, möteskallelse, inbjudan till seminarium Med en bekant redaktör är det lättare att få sitt budskap fram samt redogöra för bakgrundsorsaker SLC För en levande landsbygd
9
Pressmeddelande Snabbt och flexibelt Ring efter du har sänt meddelandet till redaktionen Fundera om även andra parter kunde stå bakom medelandet – ett brett stöd ger trovärdighet Ett bra meddelande väcker intresse SLC För en levande landsbygd
10
Pressmeddelande innehåller: Datum Intresseväckande rubrik som berättar det väsentliga Kortfattad text som besvarar frågorna vem, var, hur, varför, när (max en A4) Kontaktuppgifter för tilläggsinformation och vem som står bakom meddelandet Bakgrundsfakta ok i slutet Rakt på sak – linda inte i bomull Även på finska? SLC För en levande landsbygd
11
Presskonferens: Inbjudan sänds i tid (en vecka i förväg) Ärendet är betydelsefullt, aktuellt, nytt perspektiv Programmet mångsidigt, använd även utomstående experter (korta inlägg & tid för diskussion) Platsen lätt tillgänglig Tidpunkt : förmiddag, början på veckan Servering lockar Efterarbete: deltagarlista, sänd material till de som inte dök upp, informera i framtiden SLC För en levande landsbygd
12
Tips om nyheter & reportage: Bra sätt att skapa kontakt Aktuella personer och händelser är guld värda aktiv tipsare blir redaktörens ”hjärtevän” sök nyheter i den egna omgivningen och vardagen SLC För en levande landsbygd
13
Bistå redaktören Var redo att skaffa fram information, experter, lämpliga intervjupersoner, bakgrundsfakta för redaktören SLC För en levande landsbygd
14
Redo för intervju? Intervju till radio, tidning och TV - dra nytta av situationen Förbered dig väl för intervju TV- kameran har ett krävande öga så klä dig i neutrala ljusa färger Mikrofonen – tala långsamt och klart, dialekt ok bara lyssnaren förstår SLC För en levande landsbygd
15
Redo för intervju? Innan: Hur presenterar jag mig själv, mitt arbete, min gård och dess verksamhet? Vilket viktig budskap vill jag förmedla till offentligheten, oberoende vad redaktören frågar? SLC För en levande landsbygd
16
Redo för intervju? Vid tillfrågan: Fråga alltid vem som intervjuar dig, i vilka medier och när den publiceras, är det fråga om direkt eller inspelad sändning? Fråga redaktören vad intervjun gäller. Vid direkt sändning be att få frågorna på förhand och tid att förbereda dig. Kom överens att få läsa tidningsintervjun före publicering. SLC För en levande landsbygd
17
Redo för intervju? Vid tillfrågan: Fundera vad du vet om frågorna och vilket ställningstagande du har i frågan Tänk på publiken – konkretisera! Det är inte fel att säga ”Jag vet inte” eller att inte besvara någon fråga SLC För en levande landsbygd
18
Redo för intervju? Under intervjun: Var dig själv och lita på din egna expertis Ta kontroll över situationen ”Ett intressant perspektiv, men jag anser att..” Bli inte nervös Prata aldrig om sådant du inte vill ha i offentligheten! SLC För en levande landsbygd
19
Även dåliga nyheter... ”Den vise hoppas på det bästa men förbereder sig för det värsta” Krisinformation: Allt är som det ser ut att vara och den skyldige förklarar Ingenting har ännu hänt men lyssna till signalerna, har jag själv rent mjöl i påsen, finns det grund i misstankarna, diskutera om offentlighet med myndigheterna, verka inte ensam SLC För en levande landsbygd
20
Även dåliga nyheter... Då olyckan är framme - Aldrig bestrid eller hemlighåll - Skyll inte på andra - Stig fram och berätta vad som hänt - Kom överens med myndigheterna, det egna förbundet, eller din förman om informationsansvaret SLC För en levande landsbygd
21
Även dåliga nyheter... I tuffa situationer finns det tre svarsalternativ: ”Jag vet och jag kan berätta för er” ”Jag vet, men jag kan inte berätta det för er nu” ”Jag vet inte” Dåligt svar är ”Kommenterar inte”! (=skyldig) SLC För en levande landsbygd
22
Även dåliga nyheter... ”Det som inte dödar, stärker dig” Av varje kris kan man lära sig något nytt Man skall medge sina misstag och rätta till bristerna Onödigt att söka den skyldige Då situationen har lugnat sig, lönar det sig att gå igenom händelsen och fundera över informationsgången SLC För en levande landsbygd
23
Vad kan vi göra på lokal nivå? -Publicitet är inte alltid trevligt så tacka dem som ställer upp för näringen! - Upprätthåll kontakt till lokala medierna -Informera om händelser och tillställningar på orten t.ex. marknader, seminarier, möten, ställningstaganden, projekt o.s.v. -Bistå med kontaktpersoner och bakgrundsmaterial SLC För en levande landsbygd
24
Tack och var så god... Journalistreglerna Kontaktuppgifter till lokala massmedier Kontaktuppgifter till LF:s redaktion Vid frågor kontakta: Bettina Selander, informatör SLC (09) 586 04624, bettina.selander@slc.fi SLC För en levande landsbygd
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.