Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGunnar Danielsson
1
Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg
2
Neuropsykiatriska funktionshinder ADHD/ADD Autism/Aspergers syndrom Tourettes syndrom (Tvångssyndrom, dyslexi)
3
ADHD- en tvådelad diagnos Uppmärksamhetsproblem (ADD om enbart eller huvudsakligen) Hyperaktivitet/impulsivitet
4
Vanliga symtom hos vuxna med ADHD: Lättdistraherade av yttre stimuli Fattar beslut impulsivt Har svårt att avsluta aktiviteter eller beteenden i tid Startar projekt eller uppgifter utan att läsa igenom eller lyssna på instruktioner ordentligt Har svårt att hålla löften/åtaganden gentemot andra Har svårt att genomföra uppgifter i lämplig ordning Kör ofta motorfordon fortare än andra, har svårt att göra saker lugnt Har svårt att bibehålla uppmärksamheten vid uppgifter och aktiviteter Har svårt att organisera uppgifter och aktiviteter
5
Vuxna med ADHD, ökad risk för Sämre hälsa (ökad risk för t ex hjärtbesvär, droganvändning, sömnproblem) Relationsproblem (dubbelt så mycket skilsmässor och föräldrarelaterad stress) Svårigheter i utbildning (signifikant färre med examen från universitet/högskola) Anställning (byter jobb oftare, blir uppsagda oftare, fler konflikter, mer frånvaro) Ekonomi (tjänar mindre, sparar mindre, har svårare att sköta sin ekonomi, större risk för impulsköp) Trafik (fler trafikolyckor, oftare ”värre” olyckor, böter för fortkörning, indraget körkort)
6
Fördelar då? Kreativitet, flexibilitet, musikalitet, o s v Nej, tyvärr, inte mer än i kontrollgrupper trots många studier Men hos enskilda individer finns förstås förmågor och talanger
7
Autismspektrum- diagnoser under förändring Autistiskt syndrom (DSM-IV), Autism i barndomen (ICD-10) Debut före tre års ålder (socialt, kommunikativt eller begränsade, repetitiva och stereotypa mönster) Aspergers syndrom Nedsättning i social interaktion och begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter Ingen försening av språkutveckling, kognitiv utveckling eller färdigheter (utöver socialt)
8
I DSM-V, som gavs ut 2013 I kategorin Utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser(tillsammans med ADHD, Tourettes, dyslexi, intellektuella nedsättningar m m): Autism (svårighetsgrad1-3 )
9
Autism A, B, C och D krävs för diagnos A. Stadigvarande nedsättning i social kommunikation och social interaktion som visar sig genom samtliga följande: 1. Nedsättning i social och emotionell ömsesidighet 2. Nedsatt förmåga till icke-verbal kommunikation (t ex ögonkontakt, gester) 3. Svårigheter att utveckla och behålla relationer, adekvata för utvecklingsnivån
10
Autism, forts B. Restriktiva, repetitiva beteendemönster, intressen eller aktiviteter som visar sig genom minst två av följande: 1. Stereotypt eller repetitivt tal eller användande av objekt 2. Ägnar mycket tid åt rutiner, ritualiserade mönster av verbalt och icke-verbalt beteende eller stort motstånd mot förändringar (t ex matvanor). 3. Fixering vid begränsade intressen, med onormal intensitet eller fokus 4. Hyper- eller hypo-känslighet för sinnesintryck eller ovanligt intresse för stimuli i omgivningen
11
Autism, forts C. Symtomen måste finnas redan från tidig barndom (men visar sig kanske inte fullt ut förrän sociala krav överstiger den begränsade förmågan) D. Symtomen måste tillsammans begränsa och försämra det vardagliga fungerandet.
12
Vanligt vid Aspergers syndrom Bristande mentaliseringsförmåga Annorlunda sinnesintryck Specialintressen Svårt att förstå och uttrycka känslor Brister i motorik och koordination Kognitiv ”ojämnhet”, ofta talang för det logiska och fysiska Detalj på bekostnad av helhet Säreget språk (betoning, röst, sätt att uttrycka sig)
13
Tourettes syndrom Tics Både vokala och motoriska har förekommit Ej längre krav på signifikant lidande eller försämrad funktion
14
Andra tillstånd med delvis liknande symtom Tvångssyndrom (ritualer, rigiditet, ångest) Schizofreni (exekutiva svårigheter) Bipolär sjukdom (humörväxlingar, ”infall”) Borderline personlighetsstörning (impulsproblem, relationssvårigheter) Schizoid personlighetsstörning (begränsat känsloregister, saknar vänner) Lindrig utvecklingsstörning (dåliga beslut p g a brist på planeringsförmåga eller oförmåga att göra konsekvensanalys)
15
Samsjuklighet vanligt Ångest Depression Missbruk Tvångssyndrom Ätstörningar
16
Gemensamt bekymmer vid neuropsykiatriska tillstånd: Exekutiva svårigheter; planering, igångsättning, organisation, arbetsminne, ”självövervakning”, tidsplanering, prioritering, avslut, utvärdering
17
Neuropsykiatrisk utredning Önskvärt: Samarbetsprojekt med patienten (motivation, patientens frågeställningar, väl anpassad återkoppling, uppföljning) Tvärprofessionellt (läkare, psykolog, arbetsterapeut) Psykologdelen: Journalgenomgång, rekvirera material Intervju Självskattningsformulär Anhörigintervju Psykologiska test Återkoppling med rekommendationer
18
Behandling? Utbildning/information, till exempel Pegasus (i grupp, tillsammans med anhörig) Psykologisk behandling- olika typer av psykoterapi, t ex KBT, ofta i grupp Medicin Miljöanpassning (arbetsplats, närstående, hjälpmedel) Kombinationer av ovanstående
19
Exempel på behandling, KBT i grupp för ADHD, 13 sessioner (Hesslinger) Information om ADHD Medveten närvaro Färdighetsträning; kom-ihåg, organisation, tidsplanering Hitta stöd i omgivningen Beteendeanalys, problembeteenden deltagarna vill förändra Problemlösningsstrategier Värderingar och målsättningar Acceptans Känsloreglering Missbruk Anhörigsamtal Erfarenhetsutbyte Självkänsla; konsekvenser av ADHD för relationer och självförtroende Reparera relationer, ”gottgörelse”
20
Exempel på utmaningar i vuxenlivet, i relationer ADHD Impulskontroll Temperamentsutbrott Minnesproblem Tidsuppfattning Missbruk Aspergers syndrom Att ta andras perspektiv Förstå andras uttryck Samspel med barn, partner, andra Bristande flexibilitet Svårt att prova nya strategier Rigiditet, t ex matvanor
21
Viktigt i mötet ADHD: Tydlig struktur Skriftlig och muntlig information/instruktion Påminnelser Undvik bullrig miljö och störningar Arbetspaus/paus vid långa möten Hjälp med planering Aspergers syndrom: Lugn miljö, begränsa stimuli Konkret och tydligt språk, utan ironi och underförstådda meningar, ärlighet Undvik tidspress Förvarning vid beröring Rutiner Förberedelse inför förändringar
22
Frågor, diskussion?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.