Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014
2
Syfte och mål ›Syfte med upphandlingen – Täcka upphandlande myndigheters (UM) behov av avfallskärl i olika former. Förutom ett behov av kontinuerligt utbyte kommer UMs miljömässiga ambitioner och förväntade politiska beslut att innebära stort behov av nyanskaffning av olika typer av avfallskärl de närmaste åren. – Täcka upphandlande myndigheters behov av avfallspåsar i olika material och storlekar ›Mål med upphandlingen – Färdigupphandlade ramavtal som är enkla att använda både för löpande avrop och för större nyanskaffningar eller utbyten – Konkurrenskraftiga priser och villkor i övrigt
3
Omfattning ›Fyra anbudsområden: 1.Avfallskärl exklusive 370-literskärl avsedda för fyrfackssortering. En varukorgsupphandling bestående av de vanligast förekommande storlekarna på avfallskärl 2.370-literskärl avsedda för fyrfackssortering Huvudprodukten för de myndigheter som går över till hushållsnära sortering i 8 fraktioner (hushållsavfall, komposterbart, tidningar, pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar, färgat glas, ofärgat glas). Utbrutet som eget anbudsområde då leverantörsmarknaden inte är densamma som för övriga avfallskärl. 3.Papperspåsar för matavfall och dylikt Huvudprodukten för hushållsnära insamling av matavfall. Kan levereras neutral eller med tryck 4.Bioplastpåsar för matavfall och dylikt Samma funktion som 3., fast tillverkad av biologiskt nedbrytbar plast
4
Avgränsning ›Upphandlingen omfattar inte: Soptunnor för allmänna platser Källsorteringsmöbler och sorteringsvagnar Kärl för farligt avfall eller containernät Underjordsbehållare Förstagångsutplacering av kärl
5
”Nyttor” med SKI:s ramavtal Färdigupphandlat fullsortiments-ramavtal av avfallskärl och avfallspåsar Enkelt att avropa (rangordning) vad avser löpande behov av avfallskärl och avfallspåsar Förnyad konkurrensutsättning vid större utbyten eller nyanskaffningar (> 200 000 SEK samtidigt avrop). Samtliga större leverantörer är representerade på avtalet. Höga miljökrav (kärlen ska innehålla minst 50 % återvunnet material på massbalansbas). Lås, transponders, etc. kan monteras mot upphandlad kostnad. Prägling av avfallskärlen kan utföras mot upphandlad kostnad. Fullt sortiment av reservdelar och tillbehör. ›Länk till vårt avropsstöd: – http://www.sklkommentus.se/inkopscentral/ramavtal http://www.sklkommentus.se/inkopscentral/ramavtal
6
Upphandlingen ›Öppet förfarande ›Ramavtal med två leverantörer per anbudsområde ›Totalt inkom 6 anbud: – 3 avseende avfallskärl – 3 avseende avfallspåsar ›Ett anbud uppfyllde inte upphandlingens samtliga ska-krav
7
Ramavtalsleverantörer ›Anbudsområde 1 1.Plastic Omnium 2.PWS Nordic ›Anbudsområde 2 1.PWS Nordic ›Anbudsområde 3 1.Svenco 2.San Sac ›Anbudsområde 4 1.San Sac 2.Dagöplast
8
Här hittar du avtalsinformation www.sklkommentus.se På ramavtalets hemsida finns Vägledning och Avropsstöd
9
Vad ska UM göra innan avrop? Upphandlingschef, eller annan ansvarig måste godkänna SKI:s allmänna villkor (för mer information läs SKIs allmänna villkor) Ansvarig beställare med inloggningsuppgift kan avropa via SKI:s hemsida. 1.Börja med att logga in på hemsidan. http://www.sklkommentus.se/Mina Sidorhttp://www.sklkommentus.se/Mina Sidor 2.Du hittar ramavtalen på http://www.sklkommentus.se/inkopscentral/ramavtalhttp://www.sklkommentus.se/inkopscentral/ramavtal 3.Har du fått inloggningsuppgifter kan du logga in och anmäla avrop på våra ramavtal. Vem kan avropa? För att vara avropsberättigad på de ramavtal som vi har upphandlat måste UM ha bekräftat sitt intresse att avropa från ramavtalet. Detta görs genom att betala den årliga serviceavgiften. De UM som är berättigade att avropa från ramavtalet återfinns i bilagan ”Avropsberättigade parter” till ramavtalet.
10
Vad sker efter avropsanmälan? 1.Inloggningsansvarig får ett svarsmail som bekräftar avropsanmälan 2.Om ni använder TendSign som avtalsdatabas kan ni få avtalen utspeglade in i er egen databas i anslutning till avropsanmälan 3.Varje fredag meddelar vi ramavtalsleverantörerna vilka som gjort avropsanmälan, så att leverantörerna vet vilka som omfattas av avtalet 4.Leverantör tar påföljande måndag kontakt med inloggningsansvarig eller den som angivits som kontaktperson i samband med avropsanmälan Har du frågor, kontakta SKIs kundtjänst Telefon: 08-525 029 96 E-post: ski-kundsupport@sklkommentus.seski-kundsupport@sklkommentus.se Öppettider: måndag - torsdag 09.00-16.00, fredag 09.00-15.00
11
Avrop från ramavtalet Rangordning per anbudsområde och geografiskt område för samtidiga avrop upp till ett värde av 200 000 kr Förnyad konkurrensutsättning vid avrop över 200 000 kr Vid samtidiga avrop under ett värde av 200 000 kr – kontakta den ramavtalsleverantör som är rangordnad som nr 1 inom aktuellt anbudsområde och geografiskt område. Vid samtidiga avrop över ett värde av 200 000 kr – se instruktioner på kommande sidor.
12
Hur avropar man vid förnyad konkurrensutsättning? Har du loggat in på Mina Sidor och kontrollerat att din organisation får avropa? Då kan du fortsätta med följande steg: 1.Avropsmall skickas från beställaren till ramavtalsleverantörerna inom aktuellt anbudsområde och geografiskt område 2.Leverantörer besvarar beställaren med ifylld svarsmall 3.Beställaren öppnar och utvärderar inkomna anbud 4.Beställaren meddelar anbudsgivarna resultatet av utvärderingen 5.Beställning skickas alt. tidsbegränsat kontrakt upprättas
13
Avropsmall
14
Ramavtalsleverantörerna lämnar anbud enligt svarsmall
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.