Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avChrister Svensson
1
Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan
2
Spelarutbildningsplanen i teorin De fyra nivåerna i träning Planering av träningstillfälle Genomförande av träning
3
Ha roligt Kompisar Leka Utmaningar Lära sig Den utvecklande miljön Barnet, leken och utvecklingen Barnet, leken och utvecklingen LärandeMålbildPlaneringPraktikSammanfattning
4
Utvecklingen kan liknas vid en trappa. Barnet tar sig uppför hela tiden, lär sig att använda sin kropp och sitt huvud. Men varje barn har en egen trappa med olika trappavstånd. Den utvecklande miljön Barnet, leken och utvecklingen Barnet, leken och utvecklingen LärandeMålbildPlaneringPraktikSammanfattning
5
Vad är fotboll? En fotbollsmatch nerbruten i delar Anpassad främst efter seniorfotboll Matchen kan analyseras genom de olika rutorna
6
Utgå från matchen Träningen planeras utifrån matchen Välj ett tema att träna på under veckan efter match och koppla temat till nästa match Träningens innehåll Enkla, funktionella och matchlika övningar Mycket aktivitet med många bollkontakter och många beslut Upplägget skiftar med ålder och utveckling Teknik kopplad till speluppfattning – låt spelarna ta beslut
7
Guided discovery Ge inte spelarna alla svar – låt de själva lösa situationen på plan Vägled spelarna till rätt svar genom att ställa frågor 4 nivåer Mer om det strax
8
4. Träna för att prestera15-19 år 3. Träna för att lära12-15 år 2. Lära för att träna9-12 år 1. Fotbollsglädje6-9 år Träna för att nå din topp19 år + Aktiv start0-6 år
9
När barn lär sig matte i skolan… Börjar man med + och – När man kan + och – lär man sig multiplikationstabellen Först på gymnasiet lär man sig algebra och derivata Varför? I fotboll… Lär man sig springa, hoppa och röra sig i ”aktiv start” På Nivå 1 lär man sig springa med och kontrollera bollen På Nivå 2 lär man sig passa På Nivå 3 lär man sig grundförutsättningarna i anfall och försvar På Nivå 4 lär man sig kontra/bygga spel/direkt återerövring och positionsförsvar Försök inte lära barn på Nivå 1 hur det går till på Nivå 4!
10
Svenska fotbollförbundets Spelarutbildningspl an Nivå 1 Tränarstil för nivån Positiv feedback och uppmuntran Ge utrymme för barnens fantasi Få och tydliga anvisningar Använd frågeteknik Uppmärksamhet till alla Träningen karaktäriseras av : Korta samlingar Spelträning (minst 50% av träningen) Variation Enkla övningar Små ytor Antal tränare/barn = 1/10 Få spelare per lag/grupp Hög aktivitet och många bollkontakter Korta arbetsperioder Fokus på prestation och att göra sitt bästa Spelaren Individuellt spel Medspelare nära Kollektivt spel med få spelare Medspelare långt ifrån Kollektivt spel med flera spelare Medspelare längst ifrån Kollektivt spel med hela laget
11
Bollvinst Göra mål Bollförlust Ta bollen Förhindra mål Vända Driva Utmana
12
Vid bollvinst är uppgiften att göra mål. Vi gör mål genom att skjuta Vi kommer till avslut genom att: 1) Driva 2) Om det är motståndare i vägen kan jag: a) Utmana motståndaren och ta mig förbi. T.ex. genom fint och dribbling b) Vända för att ta mig bort från motståndaren till fri yta Vid bollförlust är uppgiften att förhindra mål. 1) Målvakten kan förhindra mål genom att rädda skott 2) Utespelarna kan förhindra mål genom att ta bollen
13
Psykologi Uppleva egen kompetens Känsla av att kunna påverka Tillhörighet i gruppen Göra sitt bästa Jämföra med sig själv Lag Inga färdigheter lag på nivå 1 Spelare Driva Vända Skjuta Utmana, finta och dribbla Försvarssida Pressa Fånga bollen Kasta sig Kasta ut bollen Skjuta ut bollen på volley Fysiologi Snabbhet (i olika riktningar) reaktion, frekvens, acceleration Rörlighet dynamisk Koordination - rytm, rumsorientering, öga-hand-, öga-fot koordination Grundläggande färdigheter (exempel) hoppa och landa springa – bromsa kasta – fånga rulla - åla - krypa Perception balans, syn och hörsel
14
Ledare Analysera de olika rutorna under match Bestäm sedan vilken ruta ni ska fokusera på under nästa träningsvecka Sätt upp ett mål tillsammans med spelarna till nästa match som är kopplat till rutan ni tränat. T.ex. alla spelare i laget ska driva minst 5 meter med bollen under nästa match. Spelare Använd skissen för att förklara för spelarna vilka alternativ dom har när dom vinner respektive förlorar bollen
15
Häftet består av: Teori från SvFF för Spelarutbildningsplanen allmänt och för aktuell nivå Teori i fotboll är enkelt och häftets upplägg från SmFF 6 förslag på tematräningar enligt rutorna i fotboll är enkelt Varje träning bygger på uppvärmning med alla spelare – 3 stationer i små grupper – lek med alla spelare Förslag på tankesätt kring nästa match efter varje tematräning Handledning för hur matchen kan hanteras OBS! Sluta inte att träna på teman från Nivå 1 när ni går upp på nivå 2!
16
Individuellt spel – jag och bollen! Göra mål Skott Anfallsspel Driva Utmana (finta och dribbla) Vända Försvarsspel Ta bollen Förhindra mål Målvaktsspel, rädda skott
17
Låt spelarna själva - uppfatta vad som händer - värdera sina alternativ - besluta vad som ska göras - agera utefter sitt beslut Vad är din roll som ledare under match? Om spelarna själva ska få ta beslut? Analysera vad som händer? Ge återkoppling på beslut och ageranden (i en positiv anda)? Under 90 minuters fotboll tar en spelare 3000-4000 beslut
18
5-manna Mycket speltid – få avbytare Alla spelar lika mycket Lagspel När vi har bollen – alla är anfallsspelare När motståndarna har bollen – alla är försvarsspelare Låt alla som vill prova att vara målvakt Backar, mittfältare och forwards behövs inte. Det räcker med anfallsspel och försvarsspel Spela som vi tränar Fokus på prestation och att göra sitt bästa Respekt i fotboll
19
4 tränare Varav 2 målvaktsinspiratörer Planerar och genomför träningar och matcher 1-2 lagledare Lagets kontaktperson mot förening och förbund Kallar domare och motståndare till match Ansvarar för närvarolistor, SISU listor och annat pappersarbete Föräldragrupp Ansvarar för trivselaktiviteter för spelare, ledare och föräldrar
20
Träning ska genomföras enligt Nivå 1 eller 2 och valt tema SmFF:s instruktör håller i uppvärmning och lek Deltagarna delas upp på de tre stationerna där man tillsammans ansvarar för övningen på aktuell station När vi kommer ut på planen ställer grupperna i ordning sina stationer Om antalet ledare tillåter kan ledarna turas om att lämna sin station för att se hur de andra stationerna fungerar Efter träningen sammanfattar ledarna träningen och utbildningen tillsammans
21
Planera den övning ni ska genomföra Hur fungerar övningen? Vem gör vad? Hur gör vi om antalet spelare inte stämmer eller är ojämnt? Hur får vi snabbt och enkelt igång övningen? Behöver vi stegra eller förändra något i övningen under tiden? I så fall vad och hur? Hur kan vi ställa frågor enligt rubriken hur? Helst utan att behöva bryta övningen för ofta… Har vi målvakt i övningen? I så fall vad är viktigt för målvakten och vem tar ansvar för att pusha och hjälpa målvakten? Hur kan vi snabbt och effektivt sammanfatta övningen genom att ställa frågor?
23
GÅ TRÄNARUTBILDNING! Information om tränarkurser som arrangeras av Smålands FF: http://www.smalandsfotbollen.se/utbildning-tranare/ FÖRDJUPA DIG I SPELARUTBILDNINGSPLANEN! Information om spelarutbildningsplanen i Småland finns på: http://www.smalandsfotbollen.se/spelarutbildning/svensk a-ffs-spelarutbildningsplan/ Fördjupad teori och fler övningar från Svenska Fotbollförbundet finns på: http://www.fogis.se/spelarutbildning DELTA PÅ SMÅLAND FF: S OLIKA UTBILDNINGSLÄGER! För pojkar och flickor från 13 år och uppåt http://www.smalandsfotbollen.se/spelarutbildning/ FRÅGOR? Frågor om tränarutbildning och SvFF:s spelarutbildningsplan besvaras genom mail av: rebin.mardan@smalandsfotbollen.se Frågor om utbildnings- och distriktslagsläger besvaras genom mail av: johanna.karlsson@smalandsfotbollen.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.