Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Reklam och konsumentinformation
Hur ska du veta vad som finns i maten?
2
Vad tror du är skillnaderna?
Är det lättare eller svårare att shoppa idag jfr. med för 100 år sedan? Vad tror du är skillnaderna?
3
Butik 1920
4
Shoppingcenter 2013
5
Lockrop! Reklam vill alltid få dig att köpa Reklam får inte ljuga
Reklam berättar inte alltid hela sanningen. Utelämnar en del fakta som du borde veta.
6
Marknadsföring Alla de åtgärder som en säljare tar till för att kunna sälja en vara eller en tjänst.
7
Reklam Betyder skrika ut högt hela tiden..
Vill visa dig att varan finns och att den är bättre än alla andra. Vill alltid få dig att köpa. Vill få dig att känna dig missnöjd om du inte köper varan. Reklam berättar inte alltid hela sanningen utan utelämnar ofta viktiga fakta.
8
Exempel på reklam Varans utseende, förpackning, pris, varans placering… Lukt (bakar bröd) Sid HK-bok. Produktplacering i en film eller i ett TV-program. Musik i butiken I bloggar, spel…
9
Där du lägger dina pengar, Det tjänar någon annan på!
10
Konsumentskydd i Sverige består av:
Konsumentinformation av olika slag (opartisk) Konsumentlagar/ läsa i åk.9
11
Konsumentinformation
Opartisk, Objektiv = Det ska inte gynna eller missgynna någon. Informationen ska bestå av fakta och vara en köphjälp för oss kunder. Avslöjar inte bara fördelarna som vid reklam utan berättar även nackdelarna med en vara.
12
Exempel på Konsumentinformation
Märkning av livsmedel: sid Bäst före dag, sista förbrukningsdag, Ingrediensförteckning, allergimärkning, jämförpris, miljömärkning, nyckelhålet… Förpackade livsmedel är annars svåra att bedöma. Du ska inte behöva köpa ”grisen i säcken”.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.